Gå til innhold

høns

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring?
Noen naboer av meg har høns, er tettbygd strøk, men pga de ikke har hane, så slipper vi leven :D (Da jeg var liten hadde venninna mi høns og hane, de fikk naboklager pga hanen gol til enhver tid).

Det jeg lurer på er hva som kreves av stell og mat og sånn... må de ofte til dyrelege osv?
Tenkte bygge et lite hønsehus med uteområde (inngjerdet). Så spiser de vel mais og sånn?

Har egentlig ingen peiling.. 

kjenner ikke naboene så godt at jeg tør å spørre de... (er sjenert og da).... :D

De får visst litt egg daglig... men er det så man må ha et narreegg der for at de skal fortsette å verpe uten å ha hane tilstede?

Anonymkode: d937a...cc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har hatt høns noen få år nå.

Vi har aldri tatt med våre høns til dyrlegen, jeg aner ikke om det er vanlig. Vi syns det i grunn er ganske lettstelte dyr; vi sjekker daglig at de har mat og vann, og så plukker vi egg, og det er stort sett det. Ofte har man litt store dispensere med til mat og vann, og da slepper man gjerne å fylle på dette hver dag. Tømmer hønsehuset for møkk av og til, og fyller på igjen med sagflis og/eller høy. Om vinteren har vi gjerne en varmelampe inni huset, både for å gi hønsene varme og for å hindre at vannet fryser. Og så følger vi jo litt med da, hvis noen av dem plutselig oppfører seg/ser annerledes ut enn før/vanlig.

Angående mat får de kraftfor, og matavfall fra oss. Brødskalker, middagsrester, grønnsaksrester ... Det de ikke spiser, blir tråkket ned, råtner og blir til jord. De liker også gress og insekter. Våre går ofte helt fritt om sommeren, men vi har 5 mål innmark pluss en del skog de kan boltre seg på, da. (Og de går seg ikke bort heller, de kommer alltid "hjem" igjen.) Det hadde ikke gått så bra i et byggefelt, liksom. :P Det har hendt at vi har mistet noen høns til rovdyr, men på den annen side er det liksom en risiko å ta. I verste fall er mink og lignende dyr på ferde, og de gnager seg gjennom netting eller smyger seg inn små hull i veggen. Så man får jo liksom aldri helgardert seg, sånn sett.

Hvordan det er med egglegging uten hane til stede aner jeg ikke, siden vi alltid har hatt minst en hane i flokken.

Anonymkode: c5f57...37a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...