Gå til innhold

Gastroskopi- min erfaring :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var endelig til gastroskopi i dag etter å ha utsatt to ganger. Historier om dårlige erfaringer gjorde at jeg kjente det umulig å skulle gjennomføre undersøkelsen. Forhørte meg om muligheten for narkose, men fikk beskjed om at det var så å si uaktuelt. På nettet kom jeg over noen som sa de hadde krevd det gastroskopet som brukes på barn. Og dette ble min redning.

Helt uten bedøvelse eller beroligende (pga allergi og overfølsomhet), men med det minste gastroskopet gikk det veldig bra. Brakk meg ikke en ensete gang og klarte å holde meg forholdsvis avslappet ved hjelp av en fantastisk sykepleier som guidet meg igjennom. Glad jeg ikke har en ukentlig avtale på Rikshospitalet, men kunne gjordt det igjen om det var nødvendig.

Det negative med dette gastroskopet er at prøvene de tar gjennom slangen ikke blir like store og derfor ikke er fullgode. Men for meg som ellers hadde droppet hele undersøkelsen var dette det beste alternativet. Derfor er jeg veldig takknemlig for at noen skrev om dette på nettet.

• Liker 1
Gjest Glidelås
Skrevet

Så bra! :)

Jeg syntes heller ikke det var så ille. Første gangen var uten beroligende (kun den nasty bedøvelsessprayen). Jeg brakk meg noe voldsomt da, magen knøt seg, og snørr, sikkel og tårer rant. Men det var uansett ikke ille, var bare fysiske reaksjoner som jeg lot skje. 

Andre gangen gav de meg beroligende (fordi de trodde jeg hadde angst grunnet jeg skalv og hyperventilerte,- men det var på grunn av smerter, og ikke nervøsitet/angst). 

Da husker jeg bare de satte en sprøyte i kanylen, og så blackout. Har et vagt minne av at jeg snøvlende og strengt roper etter å få se på skjermen, fordi "jeg skal se magesekken min, det har jeg RETT TIL!". Hvorfor jeg ropte det, aner jeg ikke, fordi skjermen stod jo rett der:klo:

Så våkna jeg tilbake i sykesengen på rommet.

Skrevet

Synes ikke det var så ille jeg. Hadde ikke beroligende eller bedøvelse. Jeg tok prøver fra organene og blåste opp magen min. Jeg lå ca 15 min. De var helt ned og gjennom lukkemuskelen. 

Hvor lenge lå dere, og hvor lang nede var dere ?

AnonymBruker
Skrevet

Gastroskopi er langt mindre ubehagelig enn det høres ut. Kolonoskopi derimot er dobbelt så ille som det høres ut.

Anonymkode: 0deda...659

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke i nærheten av å brekke meg, så overrasket over at dette var et problem for noen. jeg trodde ikke det var mulig når man ble bedøvd baki der.

Men det gjorde vondt da, og jeg er fortsatt av og til rar i halsen måneder etter.

Anonymkode: 32f97...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ubehagelig gastroskopi er har lite med både bedøvelse og størrelse på slangen å gjøre, men mye med den som fører slangen ned sin håndføring å gjøre. 

Og for den nede i tråden her som mener coloskopi er ille, prøv bronkoskopi, så kan vi snakkes. 

Anonymkode: e877a...113

AnonymBruker
Skrevet

For den i tråden som mener bronkoskopi er ille, prøv waterboarding så kan vi snakkes

Anonymkode: 32f97...b2d

AnonymBruker
Skrevet

og for dere alle:

Vi kan snakkes når dere skjønner at det ikke finne to pasienter som er like, og at man derfor ikke kan sammenligne disse undersøkelsene ut fra opplevelser, da opplevelsen styres både av egen anatomi (særlig for koloskopi og bronkoskopi), fysiologisk respons og utstyr og teknisk ferdighet hos den som utfører undersøkelsen. Visse lidelser kan også gjøre undersøkelsene lettere eller vanskeligere.

Anonymkode: 25e26...70e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 5.4.2016 at 15.50, Glidelås skrev:

Så bra! :)

Jeg syntes heller ikke det var så ille. Første gangen var uten beroligende (kun den nasty bedøvelsessprayen). Jeg brakk meg noe voldsomt da, magen knøt seg, og snørr, sikkel og tårer rant. Men det var uansett ikke ille, var bare fysiske reaksjoner som jeg lot skje. 

Andre gangen gav de meg beroligende (fordi de trodde jeg hadde angst grunnet jeg skalv og hyperventilerte,- men det var på grunn av smerter, og ikke nervøsitet/angst). 

Da husker jeg bare de satte en sprøyte i kanylen, og så blackout. Har et vagt minne av at jeg snøvlende og strengt roper etter å få se på skjermen, fordi "jeg skal se magesekken min, det har jeg RETT TIL!". Hvorfor jeg ropte det, aner jeg ikke, fordi skjermen stod jo rett der:klo:

Så våkna jeg tilbake i sykesengen på rommet.

Hvordan i all verden år det an å snakke, eller rope når slangen er nede i magen? Jeg hadde ikke kunnet fått frem et ord om jeg aldri så mye ville det. Jeg trodde det var fysisk umulig. 

Anonymkode: e777b...567

AnonymBruker
Skrevet
Den 5.4.2016 at 16.03, AnonymBruker skrev:

Gastroskopi er langt mindre ubehagelig enn det høres ut. Kolonoskopi derimot er dobbelt så ille som det høres ut.

Anonymkode: 0deda...659

For meg er det omvendt. Jeg synes koloskopi er grusomt, så kan du gange med ti så har du gastroskopi.

Gjest Glidelås
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden år det an å snakke, eller rope når slangen er nede i magen? Jeg hadde ikke kunnet fått frem et ord om jeg aldri så mye ville det. Jeg trodde det var fysisk umulig. 

Haha, dette var rett etter sprøyten ble satt og rett før slangen ble ført ned. Håper ikke jeg prøvde å snakke med slangen nedi! Nå fikk jeg en ny "fylle" angst å tenke på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...