Hundeelsker01 Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 (endret) Hei! Jeg og familien min ønsker oss veldig en hund en dag! (jeg er nok den som ønsker det mest) Jeg sitter og leser side opp og side ned om forskjellige raser minst 1 time HVER dag, men sitter fortsatt igjen med noen spørsmål som jeg lurer på. Og akkurat nå så er jeg på utkikk etter litt erfaring med tolleren. Noen spørsmål: - Hvor mye aktivitet får tolleren din hver dag? Og hva (tur, agility, spor etc.) - Hva gjør du/dere når dere holder på med mental stimuli/aktivisering? (oppgi gjerne også hvor mye tid det blir satt av til dette hver dag) - Har lest at de er litt sta, men er de veldig vanskelig å trene? Gjerne kom med flere ting som kan være nyttig å vite, for jeg er livredd for å velge feil rase som f.eks. er for krevende. (det ligger alt for mange hunder på finn som folk ikke har tid til) Endret 5. april 2016 av Hundeelsker01
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Er tollere blit en egen rase kjæledyr, nå? Anonymkode: 4b30e...7b9 4
Hundeelsker01 Skrevet 5. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 5. april 2016 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er tollere blit en egen rase kjæledyr, nå? Anonymkode: 4b30e...7b9 Beklager hvis jeg har misforstått, men sånn som jeg ser det så står det svart på hvitt under emnet "Kjæledyr" at man kan spørre om tips og råd om kjæledyr som hund, katt, hest m.m Endret 5. april 2016 av Hundeelsker01
Hundeelsker01 Skrevet 5. april 2016 Forfatter #4 Skrevet 5. april 2016 Noen som vil vær så vennlige og ta seg tid til å svare på spørsmålene mine, og ikke kverulere på urelevante ting? (: Takk på forhånd
Tabris Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 Jeg har ikke toller selv, men kan svare deg siden du ikke har fått noen annen respons enda: Tollere er aktive raser som krever en del både fysisk og mental aktivisering. De fungerer godt til ulike hundesporter og bør få utfolde seg både fysisk og med mental trening. Så og si alle hunder og raser er lettlærte, men det handler om å gjøre trening gøy og at det er verdt det for hunden. (Når en hund blir kalt "sta" så betyr det ofte at belønningen eier har ikke er god nok, og da blir hunden kalt sta i stedet for at man endrer belønningen til noe hunden ønsker å jobbe for). Hvor mye tid ønsker du å bruke på hund hver dag? Jeg tror det kan være en bedre ende å starte med. Hvorfor ønsker du hund, hva ønsker du å bruke den til og hvor mye fysisk og mental aktivisering ser du for deg at du ønsker å gjøre hver dag? Det er bedre å legge opp et hundehold etter hva du realistisk sett har lyst å gjøre.
Hundeelsker01 Skrevet 5. april 2016 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2016 (endret) 23 minutter siden, Tabris skrev: Jeg har ikke toller selv, men kan svare deg siden du ikke har fått noen annen respons enda: Tollere er aktive raser som krever en del både fysisk og mental aktivisering. De fungerer godt til ulike hundesporter og bør få utfolde seg både fysisk og med mental trening. Så og si alle hunder og raser er lettlærte, men det handler om å gjøre trening gøy og at det er verdt det for hunden. (Når en hund blir kalt "sta" så betyr det ofte at belønningen eier har ikke er god nok, og da blir hunden kalt sta i stedet for at man endrer belønningen til noe hunden ønsker å jobbe for). Hvor mye tid ønsker du å bruke på hund hver dag? Jeg tror det kan være en bedre ende å starte med. Hvorfor ønsker du hund, hva ønsker du å bruke den til og hvor mye fysisk og mental aktivisering ser du for deg at du ønsker å gjøre hver dag? Det er bedre å legge opp et hundehold etter hva du realistisk sett har lyst å gjøre. Jeg/vi har HVERT FALL 3 timer til disposisjon hver dag. (noen dager blir det noe mindre vil jeg tro) Jeg er da ikke helt sikker på (som er derfor jeg spør om det i innlegget) hvor mye tid bør gå til mental stimuli hver dag og tips til hva slags stimuli. Jeg ønsker meg først og fremst hund fordi jeg ønsker meg en bestevenn. En bestevenn som kan bli med på alt, en ordentlig turkamerat og kosebamse. Ikke mistforstå meg når jeg sier at jeg "kun" vil ha en turkamerat og kosebamse, jeg er interessert i diverse hundesporter som agility. Men det er viktig for meg/oss at etter at hunden har fått det den trenger av aktivitet og hjernetrim for en dag, at den kan ligge på sofaen og kose. Jeg er ikke ute etter en sofagris, og heller ikke ute etter en BC. Er ute etter en aktiv familiehund som kan brukes til det meste. (for jeg er åpen for så og si alt av aktivisering) Endret 5. april 2016 av Hundeelsker01
Tabris Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 3 timer om dagen er mer enn nok. Man må selvsagt ikke drive med hundesport og konkurrere, men hunden bør få bruke hodet. Ikke minst fordi det å slite ut en hund kun med fysisk aktivitet er tilnærmet praktisk umulig. En hund blir mye mer sliten av en halvtime mental trening enn en halvtimes rusletur. Mental trening kan være triksetrening, lydighetstrening, agilitytrening, problemløsning eller f.eks nesearbeid. Sistnevnte er svært god trening fordi de fleste hunder elsker det (siden de fleste hunder liker å bruke nesen), det roer hunden ned (fordi den må konsentrere seg) og den gjør den ordentlig god-sliten (fordi hunden må bruke mye tankekraft og konsentrasjon for å bruke nesen). 1
Hundeelsker01 Skrevet 5. april 2016 Forfatter #8 Skrevet 5. april 2016 4 minutter siden, Tabris skrev: 3 timer om dagen er mer enn nok. Man må selvsagt ikke drive med hundesport og konkurrere, men hunden bør få bruke hodet. Ikke minst fordi det å slite ut en hund kun med fysisk aktivitet er tilnærmet praktisk umulig. En hund blir mye mer sliten av en halvtime mental trening enn en halvtimes rusletur. Mental trening kan være triksetrening, lydighetstrening, agilitytrening, problemløsning eller f.eks nesearbeid. Sistnevnte er svært god trening fordi de fleste hunder elsker det (siden de fleste hunder liker å bruke nesen), det roer hunden ned (fordi den må konsentrere seg) og den gjør den ordentlig god-sliten (fordi hunden må bruke mye tankekraft og konsentrasjon for å bruke nesen). Jeg blir 15 år i år, så har masse tid til hund, også da jeg ikke lenger går på noen sport etc. Har hatt lyst på hund siden jeg var 5 år, så det er den store drømmen da, og jeg vil ikke "ødelegge" hele greia ved å velge feil rase og oppleve helt uventede ting. (om det ga mening?) Jeg har alltid syntes at det ser artig ut å lære hunder triks, og tålmodig er jeg så det blir det nok mye av. Lydighet og nesearbeid er også noe jeg vet jeg kommer til å synes er gøy, og enda bedre blir det når både hund og eier begge har det gøy. Tusen takk for alle svar! Jeg og familien synes det er vanskelig å finne en rase som passer inn i vår hverdag, så det hjelper å få helt konkrete svar på ting.
Hundeelsker01 Skrevet 5. april 2016 Forfatter #9 Skrevet 5. april 2016 Noen med noen nyttige erfaringer da? (:
Skywise Skrevet 6. april 2016 #10 Skrevet 6. april 2016 Helt ærlig vil jeg ikke anbefale toller med mindre du er veldig inne på helse og mentalitet og har mulighet til å sjekke ut linjer nøye og møte disse personlig, hovedsaklig på grunn av helsestatusen på rasen. De jeg kjenner som ikke har blitt avlivet tidlig på grunn av sykdom, har ofte hatt et dårlig gemytt, og flere har hatt både dårlig gemytt og en del sykdom. Da vil jeg heller anbefale en engelsk springer spaniel etter dual-linjer, flat coated, golden eller labrador retriever. Oddsen for å få en frisk og grei hund uten å være ekstremt nøye på hvor dere kjøper fra er litt større på disse rasene. Ellers til det du skisserer her tror jeg nok en toller kan passe fint. De er aktive og krever stimuli, men det er langt fra uoverkommelig for en aktiv familie. Det du burde tenke over, er hva som skjer når du begynner på VGS som tar en del mer tid en ungdomsskolen og når du flytter ut. Har familien din interesse og ønske av å ta seg av hunden på det nivået du skisserer, eller er det bare du som kommer til å trene med hunden?
Gjest ClickB4it Skrevet 6. april 2016 #11 Skrevet 6. april 2016 Det hender jeg sitter barnevakt for en toller, og det er virkelig en vakker, smart og herlig hund, så jeg skjønner godt at du er interessert i den rasen! Det har vært en del dårlig avl på toller, derfor må du passe godt på når du velger oppdretter. Forhør deg i miljøet, dra og besøk oppdrettere (ja, flere!) hjemme, be om å få snakke med eiere av kull oppdretter har hatt før. Pass deg for oppdrettere som bare snakker positivt om rasen, en som driver seriøst er også villig til og evner å se problemene ved sin rase.
Veslefrikk Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 22 timer siden, Hundeelsker01 skrev: Jeg blir 15 år i år, så har masse tid til hund, også da jeg ikke lenger går på noen sport etc. Har hatt lyst på hund siden jeg var 5 år, så det er den store drømmen da, og jeg vil ikke "ødelegge" hele greia ved å velge feil rase og oppleve helt uventede ting. (om det ga mening?) Jeg har alltid syntes at det ser artig ut å lære hunder triks, og tålmodig er jeg så det blir det nok mye av. Lydighet og nesearbeid er også noe jeg vet jeg kommer til å synes er gøy, og enda bedre blir det når både hund og eier begge har det gøy. Tusen takk for alle svar! Jeg og familien synes det er vanskelig å finne en rase som passer inn i vår hverdag, så det hjelper å få helt konkrete svar på ting. Hvis du er 15 år nå så ville jeg nok ventet noen år med å skaffe meg en hund, med mindre ikke hele familien er like giret som deg. Du har sannsynligvis mange år med studier foran deg og det vil kreve mye mer av deg en skolen gjør i dag. Og hva med boligsituasjon i skoletiden? Det er ikke tillatt med hund/dyr i studentboligene og det er ikke helt lett å leie privat heller når man har hund. Hva med å heller bli fast "barnevakt" for en hund i nærområdet, eller søke jobb på en kennel etter skolen og i helgene for å få tilfredstillt noe av hundelysten. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #13 Skrevet 6. april 2016 Den 5. april 2016 at 15.09, Hundeelsker01 skrev: Beklager hvis jeg har misforstått, men sånn som jeg ser det så står det svart på hvitt under emnet "Kjæledyr" at man kan spørre om tips og råd om kjæledyr som hund, katt, hest m.m Ikke vær så nærtagende, det tjener du ikke noe på. Tror vedkommende mente å spøke litt med deg om yrkesgruppen tollere/grensekontrollører. Jeg trodde også tråden gjaldt det da jeg klikket meg inn. Anonymkode: 9c5a3...cef
Hundeelsker01 Skrevet 6. april 2016 Forfatter #14 Skrevet 6. april 2016 1 time siden, Veslefrikk skrev: Hvis du er 15 år nå så ville jeg nok ventet noen år med å skaffe meg en hund, med mindre ikke hele familien er like giret som deg. Du har sannsynligvis mange år med studier foran deg og det vil kreve mye mer av deg en skolen gjør i dag. Og hva med boligsituasjon i skoletiden? Det er ikke tillatt med hund/dyr i studentboligene og det er ikke helt lett å leie privat heller når man har hund. Hva med å heller bli fast "barnevakt" for en hund i nærområdet, eller søke jobb på en kennel etter skolen og i helgene for å få tilfredstillt noe av hundelysten. Den dagen det blir hund på oss, så er det ikke bare min, det blir familien sin. (vi fire som bor i huset her) Jeg skal innrømme at jeg er hakket gira mer enn resten av familien, men vi har alle lyst på hund av samme grunner.
Hundeelsker01 Skrevet 6. april 2016 Forfatter #15 Skrevet 6. april 2016 1 time siden, ClickB4it skrev: Det hender jeg sitter barnevakt for en toller, og det er virkelig en vakker, smart og herlig hund, så jeg skjønner godt at du er interessert i den rasen! Det har vært en del dårlig avl på toller, derfor må du passe godt på når du velger oppdretter. Forhør deg i miljøet, dra og besøk oppdrettere (ja, flere!) hjemme, be om å få snakke med eiere av kull oppdretter har hatt før. Pass deg for oppdrettere som bare snakker positivt om rasen, en som driver seriøst er også villig til og evner å se problemene ved sin rase. Har lest om det ja. Det er dessverre dårlig avl på en del hunderaser, så noe inpulskjøp blir det ikke.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #16 Skrevet 6. april 2016 Jeg har ikke toller, men jeg har passet en mye og har flere venner som har det. Mitt inntrykk er at det er en krevende rase med mye fremdrift. De jeg kjenner er nok ikke de som har fått tydeligst oppdragelse, men jeg ser både hos dem og andre at det er hunder som trekker i båndet med snuten i bakken konstant. Anonymkode: 10b3b...e20
Amethyst Skrevet 6. april 2016 #17 Skrevet 6. april 2016 Jeg holdt på å kjøpe toller i år, men har nå lagt det fra meg og valgt en annen rase. Du MÅ velge en oppdretter på oppdretterlista til retrieverklubben, og holde deg langt unna de andre som selger! Jeg har flere navn du kan få på pm som man absolutt må holde seg unna om man skal kjøpe toller. Det er en grunn til at alle oppfordrer til å følge lista, og det er dessverre lange ventelister der så man må ha tålmodighet.
Hundeelsker01 Skrevet 6. april 2016 Forfatter #18 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, Amethyst skrev: Jeg holdt på å kjøpe toller i år, men har nå lagt det fra meg og valgt en annen rase. Du MÅ velge en oppdretter på oppdretterlista til retrieverklubben, og holde deg langt unna de andre som selger! Jeg har flere navn du kan få på pm som man absolutt må holde seg unna om man skal kjøpe toller. Det er en grunn til at alle oppfordrer til å følge lista, og det er dessverre lange ventelister der så man må ha tålmodighet. Hvilken rase ble det på deg om jeg får spørre? (: (kun av nysgjerrighet)
Amethyst Skrevet 6. april 2016 #19 Skrevet 6. april 2016 6 minutter siden, Hundeelsker01 skrev: Hvilken rase ble det på deg om jeg får spørre? (: (kun av nysgjerrighet) Jeg har gått for en aktiv familiehund i stedet. Litt mindre rase enn toller.
strandløva Skrevet 6. april 2016 #20 Skrevet 6. april 2016 10 timer siden, Skywise skrev: Helt ærlig vil jeg ikke anbefale toller med mindre du er veldig inne på helse og mentalitet og har mulighet til å sjekke ut linjer nøye og møte disse personlig, hovedsaklig på grunn av helsestatusen på rasen. De jeg kjenner som ikke har blitt avlivet tidlig på grunn av sykdom, har ofte hatt et dårlig gemytt, og flere har hatt både dårlig gemytt og en del sykdom. Da vil jeg heller anbefale en engelsk springer spaniel etter dual-linjer, flat coated, golden eller labrador retriever. Oddsen for å få en frisk og grei hund uten å være ekstremt nøye på hvor dere kjøper fra er litt større på disse rasene. Ellers til det du skisserer her tror jeg nok en toller kan passe fint. De er aktive og krever stimuli, men det er langt fra uoverkommelig for en aktiv familie. Det du burde tenke over, er hva som skjer når du begynner på VGS som tar en del mer tid en ungdomsskolen og når du flytter ut. Har familien din interesse og ønske av å ta seg av hunden på det nivået du skisserer, eller er det bare du som kommer til å trene med hunden? Eg må berre signere det her! Har ikkje tal på kor mange tollere med dårlig gemytt eg har møtt dei siste åra - og eg har møtt en trivelig! Resten eg har møtt har utagert, forsøkt å angripe, bjeffer, uff.. Det er nok mange fine tollere, men tenker det er en skummel jungel å bevege seg i. Alle flat coated retrievere er har møtt har vert kjekke hunder med godt gemytt. Det er også en veldig aktiv rase - men er nok et tryggere valg gemyttmessig. Å ha sin første hund og så måtte slite med dårlig gemytt trur eg må vere en forferdelig kamp. Man blir alltid glad i hunden sin, uansett problemer! Har en hund som eg holder på å trene vekk sep.angst med, så veit litt om å jobbe med problemer. Men heller det enn utagering og dårlig gemytt - det virker pyton. Ang. rase så tenk nøye gjennom kva du vil bruke hunden til. Ikkje kjøp en jaktrase om du ikkje tenker jakt - unngå vertfall typiske jakt-linjer. Ver ærlig med oppdretter om kva du vil tilby hunden av aktivitet, så kan oppdretter vurdere om det er rett. Hunden skal leve i mange år, og skal passe til aktivitetsnivået ditt når du er student, osv. (Om du skal ha med deg hunden når du flytter heimefra då ) Masse lykke til i jakten! Anbefaler deg å lese på formuet "hundesonen", evt spør der. Kanskje det er noken med gode oppdrettertips der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå