AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Hvem er hunden for? Kan jeg, som turgåer, kjøpe meg en slik? De fremstår svært aktive... klarer jeg å "bruke" hunden nok bare ved å gå tur? (1t tur hver kveld ca, maks og andre småturer i.l.a dagen) Anonymkode: aeef8...485
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Har inntrykk av at JT krever en del hjernetrim, og vil tro at 1 t på kvelden blir litt lite hvis du ikke vil trene annet... Anonymkode: dd518...811
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 uansett hvilken hund du får så trenger de mental aktivitet i tillegg. altså å bruke hodet, nesa o.l. jeg fikk meg hund for et år siden, og jeg hadde ikke trodd det, men jeg snudde opp ned på hele livet og fikk masse nye interesser. jeg trodde det skulle gå greit siden jeg er glad i friluftsliv, men der tok jeg feil. nå er jeg med i hundeklubben og driver med agility, sportrening og fellesturer i byen. om vi ikke gjør det så raserer hunden huset. godt tegn på lite stimuli. det er morsomt å ha hund, men det krever veeeeldig mye. tenk deg godt om, har du tid? du vil ikke ha en understimulert problemhund som venter på deg i et bur når du kommer hjem. noen hunder er enklere enn andre, men alle er hunder. selv en chihuahua vil jobbe og bruke seg. Anonymkode: 07082...135 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 Det er aktive livlige hunder så jeg ville ha valgt en roligere rase om turopplegget er slik du skisserer. To jeg kjenner valgte seg Jack Russel. Herlige hunder men hun ene som jobbet lange dager omplasserte den etter 8 mnd for hun kunne ikke gi den alt den trengte av tur og stimuli mens de andre er overlykkelige med sin hund men de har 3 barn i alderen 8-13 så der får hunden vært med på lange turer og får brukt seg skikkelig. Anonymkode: e5d2e...439
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 Mitt inntrykk er at disse hundene krever mye, ikke bare ren tur, men og lek, og hjernetrim. Og mye oppdragelse.. Noen jeg kjenner har dette som førstegangshund. Den er gneldrete og bråkete, frustert og "nappete".. Tror mye kunne vært annerledes om de hadde trent mer med den når den var yngre, gitt den mer turer og hjernetrim.. kjenner en småbarnsfamilie som har en slik og den hunden er helt motsatt. Den får tur 3 ganger om dagen. (2 vanlige lange og en ekstra lang\eller joggetur), de leker masse med den, og gir den masse hjernetrim. Den er mye mer tilfreds. Så tenk deg godt om, og les deg skikkelig opp om rasen først. Anonymkode: 5fdc3...c3a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk er at disse hundene krever mye, ikke bare ren tur, men og lek, og hjernetrim. Og mye oppdragelse.. Noen jeg kjenner har dette som førstegangshund. Den er gneldrete og bråkete, frustert og "nappete".. Tror mye kunne vært annerledes om de hadde trent mer med den når den var yngre, gitt den mer turer og hjernetrim.. kjenner en småbarnsfamilie som har en slik og den hunden er helt motsatt. Den får tur 3 ganger om dagen. (2 vanlige lange og en ekstra lang\eller joggetur), de leker masse med den, og gir den masse hjernetrim. Den er mye mer tilfreds. Så tenk deg godt om, og les deg skikkelig opp om rasen først. Anonymkode: 5fdc3...c3a Vi er en småbarnsfamilie, da.. oppdretter synes vi hørtes fine ut, men jeg ble brått usikker da jeg så Breed all about it på youtube hehe.. har hatt terrier før, men leste at denne er litt mer krevende mtp at den krever å brukes. HELE tiden. Anonymkode: aeef8...485
Tabris Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 Hvis en hund krever å bli brukt hele tiden, så er det en for stresset og overstimulert hund. Det er viktig at hunden lærer ro og takler rolige dager, spesielt for raser med masse energi. Men som andre sier, så er JRT en aktiv rase som krever både fysisk og mental stimulering. Jeg tror det er raser som kan passe bedre til det hundeholdet du skisserer. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 Veldig dumt å velge rase utifra utseende! Les om hunder FØR du ser på bilder, og velg en som passer din familie og aktivitetsnivå Anonymkode: 418f0...5b4
Hmmmmmm Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 Jeg har aldri hatt hund før, men fikk min første jack russsel i oktober. En omplasserings hund på 2,5 år. Han er kastrert. Rolig hund inne. Ute er han rask og løper rundt. Men veldig flink til å høre å går uten bånd. Super rask å lære opp. En søt liten hund. Er ute med han 10 min om morgenen så han får bæsjet og så går dattera en tur etter skolen 15 min ca. Så går jeg en halv time i skogen senere og da er han fornøyd. Får en godbit i kong leken sin som han bruker litt tid på. Han virker fornøyd å glad. Det negative er at han røyter mye og at pelsen må nappes for at han skal se pen ut.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig dumt å velge rase utifra utseende! Les om hunder FØR du ser på bilder, og velg en som passer din familie og aktivitetsnivå Anonymkode: 418f0...5b4 Eh... hva? Jeg synes ikke de er søte engang, jeg forsøker bare å finne en hund som passer. Har hatt en ganske aktiv rase tidligere. Anonymkode: aeef8...485
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #11 Skrevet 5. april 2016 7 timer siden, Hmmmmmm skrev: Jeg har aldri hatt hund før, men fikk min første jack russsel i oktober. En omplasserings hund på 2,5 år. Han er kastrert. Rolig hund inne. Ute er han rask og løper rundt. Men veldig flink til å høre å går uten bånd. Super rask å lære opp. En søt liten hund. Er ute med han 10 min om morgenen så han får bæsjet og så går dattera en tur etter skolen 15 min ca. Så går jeg en halv time i skogen senere og da er han fornøyd. Får en godbit i kong leken sin som han bruker litt tid på. Han virker fornøyd å glad. Det negative er at han røyter mye og at pelsen må nappes for at han skal se pen ut. Beklager å måtte si det , men hunden får altfor lite mosjon. Jeg ber deg- gi han lengre turer! Fins verre tilfeller der ute, men det er mishandling å ikke gi hunder adekvat mosjon. Anonymkode: 2fbbf...0cb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager å måtte si det , men hunden får altfor lite mosjon. Jeg ber deg- gi han lengre turer! Fins verre tilfeller der ute, men det er mishandling å ikke gi hunder adekvat mosjon. Anonymkode: 2fbbf...0cb Det kan faktisk ikke du vite, da behovet er individuelt. En understimulert hund vil utagere - særlig en jack russell. Anonymkode: aeef8...485
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #13 Skrevet 6. april 2016 Snakket med en oppdretter som fortalte hva de gjør med hundene og det virker overkommelig. Anonymkode: aeef8...485
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #14 Skrevet 6. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan faktisk ikke du vite, da behovet er individuelt. En understimulert hund vil utagere - særlig en jack russell. Anonymkode: aeef8...485 Jo det vet jeg. Det store flertallet av hunder trenger mer enn hva som ble beskrevet. Jack Russells? En rase som definitivt ligger på skalaen av de som trenger mye. Er det alle som gir de tilpasset mosjon? Nei dessverre. Altfor mange tror disse pingleturene rundt blokka/bare setter hunden ute i hagen er nok og det er ikke riktig. Anonymkode: 2fbbf...0cb 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #15 Skrevet 6. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan faktisk ikke du vite, da behovet er individuelt. En understimulert hund vil utagere - særlig en jack russell. Anonymkode: aeef8...485 Og jeg ser veldig mange understimulere som bjeffer intenst, små-aggressive/elendig sosialisert. Eier tror fortsatt alt er normalt og ok. Anonymkode: 2fbbf...0cb 2
Skywise Skrevet 6. april 2016 #16 Skrevet 6. april 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan faktisk ikke du vite, da behovet er individuelt. En understimulert hund vil utagere - særlig en jack russell. Anonymkode: aeef8...485 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg ser veldig mange understimulere som bjeffer intenst, små-aggressive/elendig sosialisert. Eier tror fortsatt alt er normalt og ok. Anonymkode: 2fbbf...0cb Utagering, intens bjeffing og små-aggressivitet er hovedsaklig et resultat av drital avl. Har man en del erfaring med rasen ser man fort at man finner disse trekkene hos både de som får mye mosjon og de som får lite, de som blir jaktet med/brukt til sport og de som er rene familiehunder. En JRT må ikke ha mentaltrening, men om man ikke har tid til 2 timer tur er det et fint alternativ. Jeg vil si det er en hund for aktive mennesker, enten de som driver med forskjellig sport på hobbynivå og/eller er mye ute på tur. Maks 1 t i hverdagen høres litt lite ut, så jeg tenker at det er nok mange andre raser som du vil trives bedre med.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #17 Skrevet 6. april 2016 5 minutter siden, Skywise skrev: Utagering, intens bjeffing og små-aggressivitet er hovedsaklig et resultat av drital avl. Har man en del erfaring med rasen ser man fort at man finner disse trekkene hos både de som får mye mosjon og de som får lite, de som blir jaktet med/brukt til sport og de som er rene familiehunder. En JRT må ikke ha mentaltrening, men om man ikke har tid til 2 timer tur er det et fint alternativ. Jeg vil si det er en hund for aktive mennesker, enten de som driver med forskjellig sport på hobbynivå og/eller er mye ute på tur. Maks 1 t i hverdagen høres litt lite ut, så jeg tenker at det er nok mange andre raser som du vil trives bedre med. Jeg tror jeg stoler mer på en oppdretter som faktisk er ekspert på hunderasen. Jeg stilte mange spørsmål om nettopp dette, og ble beroliget. Det er stor forskjell på linjene også, noen er mer rastløse enn andre. Men jeg har aldri nevnt bjeffing, jeg snakker om å bite istykker ting de finner f.eks. Det er ikke dårlig avl, det er understimulans og stereotyp adferd. Forresten er det ikke snakk om å gå en time på asfalt, men å gå i skogen og la hunden bruke nesa si. Anonymkode: aeef8...485
Skywise Skrevet 6. april 2016 #18 Skrevet 6. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg stoler mer på en oppdretter som faktisk er ekspert på hunderasen. Jeg stilte mange spørsmål om nettopp dette, og ble beroliget. Det er stor forskjell på linjene også, noen er mer rastløse enn andre. Men jeg har aldri nevnt bjeffing, jeg snakker om å bite istykker ting de finner f.eks. Det er ikke dårlig avl, det er understimulans og stereotyp adferd. Forresten er det ikke snakk om å gå en time på asfalt, men å gå i skogen og la hunden bruke nesa si. Anonymkode: aeef8...485 Oppdrettere er ikke eksperter, de er bare mennesker med varierende erfaring de også. Kan være greit å huske, uten at jeg sier at du ikke skal høre på oppdretter. Om denne oppdretteren har hunder som ikke krever så mye, er det synd for da avler de bort fra det rasen skal være. Ser ikke at å bite i stykker ting er nevnt i det jeg svarte på, - så ser ikke relevansen. Dette finner man hos alle hunder som er understimulerte, og også de som ikke har tilstrekkelig avknapp slik at de roer seg ned selv, noe som ikke er ukjent for JRT. Skogsturer er bedre en asfalt selvfølgelig, men de bruker ikke nesa noe mer der enn på asfalt. Til det du skisserer mener jeg det finnes bedre alternative raser, så får det være opp til deg hvilke råd du tar til deg eller ikke.
Helinor Skrevet 6. april 2016 #19 Skrevet 6. april 2016 Fikk meg en parson russel terrier for litt siden, herlig gutt på 11 mndr. De krever jo sitt med stimuli og tur, men her blir det hjernetrim mens han går tur for han skal lære allt det grunnleggende som sitt,stå,vent,bli og kom. 3 turer på ca 30 hver dag, og noen dager ekstra små turer for kosen sin del. Han er en sofagris uten like inne, vil helst ligge i armkroken og kose. Men helt propell ute En flott rase, men anbefaler ikke disse som førstegangs hund med mindre du har mye overskudd og fritid til trening og stimuli
Hmmmmmm Skrevet 6. april 2016 #20 Skrevet 6. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager å måtte si det , men hunden får altfor lite mosjon. Jeg ber deg- gi han lengre turer! Fins verre tilfeller der ute, men det er mishandling å ikke gi hunder adekvat mosjon. Anonymkode: 2fbbf...0cb Nå er jeg sykemld og da får han to skogsturer om dagen itillegg til småturer. Han er faktisk ikke under stimulert. Han var tidliger hos en som var på jobb nesten hele dagen og det var derfor han ikke kunne ha han lengere. Men nå er det flere av oss og flere som han kan følge med på og litt mer liv og røre rundt han. Han virker fornøyd og slapper av på sofaen som oss andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå