Gå til innhold

Trøtt og sliten av sukker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har siden januar spist godteri hver dag. Mye smågodt, brus og sjokolade. Har følt meg sliten, svimmel og trøtt. Kan det være en sammenheng? Jeg er så lei av å føle meg sånn, så tenkte kutte ut smågodt og sjokolade og brus helt en periode for å se om det hjelper. Og spise 4 måltider med ordentlig mat. Vil det hjelpe tror dere?

Anonymkode: 38a38...255

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaaaaa!!! Dette er meg for et par uker siden haha. Spiste godteri, potetgull, burger.  Drakk øl, whisky. Nesten daglig. Selv om jeg følte jeg spiste passe sunt i tillegg til dette, endte jeg opp med å føle meg fryktelig.  La om i påsken, og nå føler jeg meg mye bedre! 

Mer energi, bedre fordøyelse, mindre lyst på godteri og junkfood hele tiden. Prøv det! Det var virkelig verdt forsøket for meg (:

• Liker 1
Skrevet

Men PS: du kommer til å savne litt å kose deg foran tven om kvelden! Jeg har begynt å "kose meg" med skyr,  grønnsaker, kullsyrevann osv. Det har funka for meg, men samboer savner spontaniteten med å gå i butikken og kjøpe en kg smågodt og stappe i seg..

Skrevet

Helt soleklart en sammenheng mellom sukker og usunn mat og det å føle seg sliten og trøtt!

Så fort du endrer kostholdet ditt i en litt sunnere retning er jeg sikker på at formen og humøret kommer seg☺

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Balanse er vel nøkkelen her.

Om du spiser sukker fremfor næringsrik mat som gir kroppen det den trenger for å fungere så er det klart at man blir slapp og sliten. Sukker gir jo veldig svingninger i blodsukkeret og om man da "lever" på det så sier det seg selv at man blir sliten og lett kan føle seg både svimmel, kvalm og trøtt.

Jeg spiser veldig rent og næringsrikt og lager all mat fra bunn. Men spiser jeg en bøtte med Ben & Jerrys til kveldskos så får jeg så ekstremt mye energi og løper som en Duracell kanin senere eller dagen etter. Sukker er ikke farlig eller giftig. Akkurat som om karbohydrater ikke er farlig. Det handler enkelt og greit om balanse.

Skrevet

Jepp, sammenheng. Det kan være sukkeret du reagerer på, men det kan også være mangel på næring, eller for mange kalorier (nylig har jeg klekket ut en ide om at kroppen kjenner når den har fått nok kalorier, og da trenger den ikke "jakte" på mer mat; problemet med godterier er at det likevel skaper et sug etter mer fordi det smaker så intenst, og ikke har noe næring å snakke om, så - duket for konflikt).

Vær oppmerksom på at når du "legger om kostholdet" til å "spise sunnere", så er dette en omveltning som ikke nødvendigvis går knirkefritt. Vi er gjerne motiverte, men gjør det likevel motvillig (godteri smaker jo så godt). Sørg derfor for at maten du erstatter godteriet med, er mat du liker, og ikke vær redd for fett eller karbohydrat, eller hva det nå er man er redd for nå for tiden. Lag ordentlig mat etter skikkelige oppskrifter fra ekte kokebøker, og gjerne favorittmaten din flere ganger i uka. Du kan tillempe de fleste oppskrifter, og smaken kan komme til å endre seg raskt, slik at du fort foretrekker din "nye livsstil". 

AnonymBruker
Skrevet

Der har du meg! I påska slutta jeg nærmest å trene, jeg var sliten og ventet kun på å legge meg til kvelds hver dag. Bare etter 1 uke uten mat og godteri med mye sukker og litt trening så har jeg masse energi. Dagene går fort og jeg vil nesten ikke legge meg om kvelden

Anonymkode: eece6...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har alltid spist sunt, men i januar fikk jeg en enorm trang til søtt. Prøvde la være men det ble for mye. Nå er det stopp. Så håper jeg klarer det. Å ja merker det nå når jeg ligger på sofaen og ser tv :P kun litt i helga, og godteri skal ikke erstatte vanlig mat sånn som det har gjort en stund nå.

Anonymkode: 38a38...255

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...