AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Vi ser oss om etter hus, i Bergen. Det er forferdelig dyrt.. En ting er at vi har råd til å betale 7 mill for en bolig, men spørsmål er om vi har lyst til å binde så mye penger i en bolig... Vi får ikke i både pose og sekk, vi må fire på noe. Og en av de tingene jeg lurer på, er kollektivmuligheter i nærheten. Jeg har alltid tatt buss til jobb. Men når jeg samtidig ikke har lyst til å bruke en time til jobb hver dag, blir det veldig vanskelig å finne noe i en passende prisklasse hvor jeg samtidig kan ta buss/bane på under tre kvarter. Hva tenker dere om å bosette dere et sted der man nærmest er avhengig av bil? I Bergen har vi jo rushtidsavgift i tillegg oppå det hele, i herlig kombinasjon med kollektivtrafikk som baserer seg på at alle skal til og fra sentrum, og aldri noen sinne krysse fra bydel til bydel uten å være i nærheten av sentrum i det hele tatt... Anonymkode: a5d55...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Det er mange steder i Bergen du kan kjøpe hus til under 7 mill og likevel ha godt kollektivtilbud. Har bekjente som nylig kjøpte hus med gangavstand til bybanen for vel 4,5 mill.... Hvor jobber du/dere? Anonymkode: 0c7ac...21c 2
Mis(s)Understood Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 Jeg har prøvd å bo slik at jeg var avhengig av å bruke egen bil til/fra jobb fordi offentlig gav meg 2 timers reisevei i hver retning. Kjøre selv (før/etter verste rushtid) var gjort på 40minutter. Nå går jeg til toget og tross noen minutter mer i reisetid (ca 45 min), så velger jeg nåværende langt fremfor å måtte kjøre 5 dager i uken. På toget jobber jeg litt, slapper av, starter og avslutter arbeidsdagen. Det er helt optimalt for min del.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 Ja, men vi har diverse andre krav/ønsker i tillegg. Vi kunne lett funnet oss et oppussingsobjekt, eller et veldig lite hus, til mindre. Men siden ingen av oss liker å putle med oppussing, ønsker vi ikke kjøpe noe som vi må gjøre mye med selv (og om vi skal få andre til å gjøre det blir det dyrt). I tillegg vil vi ha minst tre soverom, og hage, og litt slikt, i tillegg til at masse innsikt er styggedom. Vi jobber i Fana begge to fra høsten av. Til nå har vi bodd i Fyllingsdalen, og jobbet på Sandsli, som har vært veldig greit, men nå med jobbytte blir det vanskelig med buss derfra (kommer til å ta meg minst 50 min, og mannen en drøy time). Anonymkode: a5d55...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 2 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Jeg har prøvd å bo slik at jeg var avhengig av å bruke egen bil til/fra jobb fordi offentlig gav meg 2 timers reisevei i hver retning. Kjøre selv (før/etter verste rushtid) var gjort på 40minutter. Nå går jeg til toget og tross noen minutter mer i reisetid (ca 45 min), så velger jeg nåværende langt fremfor å måtte kjøre 5 dager i uken. På toget jobber jeg litt, slapper av, starter og avslutter arbeidsdagen. Det er helt optimalt for min del. Hadde vært genialt å kunne jobbe på vei til jobb, men dessverre er det kun buss/bane her i byn. En ting er at jeg blir så kvalm at jeg må gå av etter ett minutt med stirring på mobilen (kan ikke redigere handlelisten engang) på buss og bane, og en annen ting er at man som regel må stå. Skifte av buss/bane gjør det også knotete å få gjort noe. Så kollektivtransporten blir mer eller mindre ren bortkastet tid. I dag bruker jeg 35 min med gåing/buss, og det er helt ok. Men mer enn 45 min hver vei synes jeg er plagsomt i lengden, spesielt siden vi planlegger barn, og da får enda mer kav med henting og bringing i barnehage og slikt. Anonymkode: a5d55...1b1
Mis(s)Understood Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 Dere må finne ut hva som er aller viktigst for dere. Andres erfaringer ig prioriteringer er jo ikke deres. Så høres det egentlig ut som du har bestemt dere og at de erfaringene du spør etter alikevel ikke har noen verdi. Et tips kan være å finne huset først, og så ta transportmulighetene før dere bestemmer dere for om dete vil by.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 Et øyeblikk siden, Mis(s)Understood skrev: Dere må finne ut hva som er aller viktigst for dere. Andres erfaringer ig prioriteringer er jo ikke deres. Så høres det egentlig ut som du har bestemt dere og at de erfaringene du spør etter alikevel ikke har noen verdi. Et tips kan være å finne huset først, og så ta transportmulighetene før dere bestemmer dere for om dete vil by. Hvorfor sier du det? Vi har ikke bestemt oss, nei, og jeg ønsker å høre andres erfaringer, det er jo derfor jeg spør. Akkurat din erfaring var ikke aktuell for meg, for det å reise med tog og få jobbet mens jeg reiser kan jeg jo ikke. Jeg lurer vel mer på hvordan det er å bo et sted hvor man MÅ kjøre. Altså, blir man sprø av å måtte ha med seg bilen hele tiden? Ikke kunne ta bussen til byn, men stresse med å finne parkering, etc etc. Anonymkode: a5d55...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men vi har diverse andre krav/ønsker i tillegg. Vi kunne lett funnet oss et oppussingsobjekt, eller et veldig lite hus, til mindre. Men siden ingen av oss liker å putle med oppussing, ønsker vi ikke kjøpe noe som vi må gjøre mye med selv (og om vi skal få andre til å gjøre det blir det dyrt). I tillegg vil vi ha minst tre soverom, og hage, og litt slikt, i tillegg til at masse innsikt er styggedom. Vi jobber i Fana begge to fra høsten av. Til nå har vi bodd i Fyllingsdalen, og jobbet på Sandsli, som har vært veldig greit, men nå med jobbytte blir det vanskelig med buss derfra (kommer til å ta meg minst 50 min, og mannen en drøy time). Anonymkode: a5d55...1b1 Alt dette kan du lett finne, særlig om du går for nybygg. Her stemmer ikke kart og terreng. Anonymkode: 76808...3da 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 Nå bor vi i en mindre by da, men det kunne aldri falt meg inn at jeg skulle gjort meg avhengig av kollektivtransport. Bare tanken på at jeg ikke skal kunne kjøre når jeg vil gjør meg kjempe stressa. Jeg nyter hvert minutt alene i bilen før og etter jobb ☺ Anonymkode: c9103...193
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 Høres ikke ut som om dere er villige til å fire på så mange krav. Om man skal ha "hele pakka", dvs. størrelse, mange soverom, ikke oppussing og god beliggenhet (gode kollektivtransportmuligheter) så blir det jo fort ganske dyrt og man må som regel binde opp ganske mye EK. Jeg ville vurdert å tenke gjennom om super tilgang til kollektivtransport virkelig er så viktig. Om dere skal ha barn og/eller har andre grunner til at det blir mye henting frem og tilbake, så er dere jo raskt avhengig av bil likevel. Og da har jo ikke buss/bybane i nærheten så stor nytterverdi uansett. Det kan selvfølgelig være et minus at man ikke har så god tilgang på kollektive muligheter de gangene man trenger det, men man må planlegge hus/boligkjøp for hverdagen, ikke for de relativt få gangene man behøver å ta bussen. Eventuelt så må man kjøpe noe som må pusses opp. Man må ikke gjøre alt på en gang om det ikke er kritiske skader, gammel/utdatert standard i noen rom går an å leve med til man pusser opp litt for litt. Med lange, hektiske arbeidsdager og minimalt med fritid er det jo uansett slik det må bli hvis man velger denne løsningen. Anonymkode: f5c5c...6ce
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #11 Skrevet 5. april 2016 Etter å ha sjekket finn nå, så ligger det jo flere eneboliger med tre soverom, hage, beboelig uten toaltrenovering og med kollektivtilbud til salgs i Fana. Kan du bo i tomannsbolig eller rekkehus blir det jo enda mer tilgjengliege boliger. Mange koster også langt under 7 mill, så jeg tror dere må bli flinkere til å lete. Hvis der bor og jobber i Fana er jo ikke rushtidsavgift en utfordring heller, all den tid dere ikke trenger å kjøre gjennom bomringen til/fra jobb. Om ett års tid åpner bybanen hele veien til Flesland, da passerer den også alle de store arbeidsplassene i sandsliområdet. Dermed holder det å evt ta en buss som krysser med banen, så kan du bytte, og dermed bruke kollektivtransport til jobb. Anonymkode: 0c7ac...21c 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #12 Skrevet 5. april 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ikke ut som om dere er villige til å fire på så mange krav. Om man skal ha "hele pakka", dvs. størrelse, mange soverom, ikke oppussing og god beliggenhet (gode kollektivtransportmuligheter) så blir det jo fort ganske dyrt og man må som regel binde opp ganske mye EK. Jeg ville vurdert å tenke gjennom om super tilgang til kollektivtransport virkelig er så viktig. Om dere skal ha barn og/eller har andre grunner til at det blir mye henting frem og tilbake, så er dere jo raskt avhengig av bil likevel. Og da har jo ikke buss/bybane i nærheten så stor nytterverdi uansett. Det kan selvfølgelig være et minus at man ikke har så god tilgang på kollektive muligheter de gangene man trenger det, men man må planlegge hus/boligkjøp for hverdagen, ikke for de relativt få gangene man behøver å ta bussen. Eventuelt så må man kjøpe noe som må pusses opp. Man må ikke gjøre alt på en gang om det ikke er kritiske skader, gammel/utdatert standard i noen rom går an å leve med til man pusser opp litt for litt. Med lange, hektiske arbeidsdager og minimalt med fritid er det jo uansett slik det må bli hvis man velger denne løsningen. Anonymkode: f5c5c...6ce Herregud, hun det hun skriver om er jo bolig uten tilgang til kollektivtransport og hvordan det er... Anonymkode: 1ce1e...e65
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #13 Skrevet 5. april 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, hun det hun skriver om er jo bolig uten tilgang til kollektivtransport og hvordan det er... Anonymkode: 1ce1e...e65 Ja, og hvordan det er kan besvares med at man erfaringsmessig likevel ikke får behov for kollekativtransporten så lenge man uansett er avhengig av å få logistikken til å gå opp i hverdagen med til/fra jobb, hente/bringe barn, praktiske gjøremål som handling etc. Jeg fatter ikke problemet ditt. Anonymkode: f5c5c...6ce
Mis(s)Understood Skrevet 5. april 2016 #14 Skrevet 5. april 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor sier du det? Vi har ikke bestemt oss, nei, og jeg ønsker å høre andres erfaringer, det er jo derfor jeg spør. Akkurat din erfaring var ikke aktuell for meg, for det å reise med tog og få jobbet mens jeg reiser kan jeg jo ikke. Jeg lurer vel mer på hvordan det er å bo et sted hvor man MÅ kjøre. Altså, blir man sprø av å måtte ha med seg bilen hele tiden? Ikke kunne ta bussen til byn, men stresse med å finne parkering, etc etc. Anonymkode: a5d55...1b1 Mitt poeng var at dersom man kan jobbe litt eller slappe av på en eller annen form for offentlig kommunikasjon, så er det (for meg) en fin måte å bruke reisetiden på fremfor å bruke egen bil og stresse med parkering på arbeidsstedet. Jeg var ikke overbegeistret over å måtte ha med meg bilen hver eneste dag der jeg bodde og jobbet før. Jeg kunne glatt glemme å ta en øl med kollegene uten å måtte fikse hotell først. Det fordi kommunikasjon mellom ulike offentlige transportsystemer i den delen av landet fremdeles 'hadde litt å gå på'. Du bindes av å være nødt til å bruke bilen hver dag. - eller riktigere sagt: Du bindes av å være helt uten alternativ. Endret 5. april 2016 av Mis(s)Understood
Druid Skrevet 5. april 2016 #15 Skrevet 5. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: ... Jeg lurer vel mer på hvordan det er å bo et sted hvor man MÅ kjøre. Altså, blir man sprø av å måtte ha med seg bilen hele tiden? Ikke kunne ta bussen til byn, men stresse med å finne parkering, etc etc. Anonymkode: a5d55...1b1 Vi bor slik at begge må kjøre. Ironisk nok i Bergen der vi nettopp har problemet du skisserer med manglende kollektivstruktur mellom områdene. Hun liker det, jeg hater det. Det er en personlig greie. Ett tips er å sette opp en faktor med taxi- konto: vi har budsjettert med 2-3000 i måneden når vi vurderte hvor vi skulle bo.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #16 Skrevet 5. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt dette kan du lett finne, særlig om du går for nybygg. Her stemmer ikke kart og terreng. Anonymkode: 76808...3da Nei. Vi tråler finn daglig, og har til gode å finne som tilfredsstiller alt vi helst vil ha. Anonymkode: a5d55...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #17 Skrevet 5. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha sjekket finn nå, så ligger det jo flere eneboliger med tre soverom, hage, beboelig uten toaltrenovering og med kollektivtilbud til salgs i Fana. Kan du bo i tomannsbolig eller rekkehus blir det jo enda mer tilgjengliege boliger. Mange koster også langt under 7 mill, så jeg tror dere må bli flinkere til å lete. Hvis der bor og jobber i Fana er jo ikke rushtidsavgift en utfordring heller, all den tid dere ikke trenger å kjøre gjennom bomringen til/fra jobb. Om ett års tid åpner bybanen hele veien til Flesland, da passerer den også alle de store arbeidsplassene i sandsliområdet. Dermed holder det å evt ta en buss som krysser med banen, så kan du bytte, og dermed bruke kollektivtransport til jobb. Anonymkode: 0c7ac...21c Tro meg, vi sjekker finn hver dag vi også, og hittil i vår har det ikke kommet noe som tilfredsstiller våre krav. Helst vil vi ha enebolig, og vi vil absolutt ikke ha idiotiske løsninger som bad med tilgang kun fra soverommet etc. Og ikke vil vi bo rett ved rullebanen til flesland e.l. heller. Jeg skal jobbe innenfor bomringen, mens mannen skal jobbe utenfor. Så en av oss må krysse uansett. Vi jobber som sagt på sandsli i dag, men kommer ikke til å gjøre det til høsten, så den biten av bybanen får vi ikke nytte av. Anonymkode: a5d55...1b1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #18 Skrevet 5. april 2016 1 time siden, Mis(s)Understood skrev: Mitt poeng var at dersom man kan jobbe litt eller slappe av på en eller annen form for offentlig kommunikasjon, så er det (for meg) en fin måte å bruke reisetiden på fremfor å bruke egen bil og stresse med parkering på arbeidsstedet. Jeg var ikke overbegeistret over å måtte ha med meg bilen hver eneste dag der jeg bodde og jobbet før. Jeg kunne glatt glemme å ta en øl med kollegene uten å måtte fikse hotell først. Det fordi kommunikasjon mellom ulike offentlige transportsystemer i den delen av landet fremdeles 'hadde litt å gå på'. Du bindes av å være nødt til å bruke bilen hver dag. - eller riktigere sagt: Du bindes av å være helt uten alternativ. Ja, det er det jeg også er redd jeg kommer til å irritere meg over. Jeg liker å slippe å bruke bil. Og jeg tenker med litt større barn som da må kjøres alle veier i stedet for at man kan hive dem på bussen. Anonymkode: a5d55...1b1
prt90 Skrevet 9. april 2016 #19 Skrevet 9. april 2016 Den 5.4.2016 at 12.53, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om å bosette dere et sted der man nærmest er avhengig av bil? I Bergen har vi jo rushtidsavgift i tillegg oppå det hele, i herlig kombinasjon med kollektivtrafikk som baserer seg på at alle skal til og fra sentrum, og aldri noen sinne krysse fra bydel til bydel uten å være i nærheten av sentrum i det hele tatt... Anonymkode: a5d55...1b1 Helt uaktuelt! Dessuten blir det fryktelig dyrt. Grunnen til at det blir så spektakulært dyrt å bosette seg på et sted med dårlig kollektivdekning er at bil er dyrt og lån er billig. De pengene du prøver spare på bolig kommer til å koste deg det 3 dobbelte i transportutgifter. Si du finner en bolig som koster 2 millioner kroner mindre ute på landet. Med 2% utgjør det bare 2400 kroner i måneden i renteutgifter (nedbetaling på lån er sparing, så det tar vi ikke med) Lykke til med å finne en bil til 2400 kroner i måneden når alle utgifter er betalt.. I tillegg kommer selvfølgelig all tiden du kaster bort på pendling.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #20 Skrevet 9. april 2016 1 time siden, prt90 skrev: Helt uaktuelt! Dessuten blir det fryktelig dyrt. Grunnen til at det blir så spektakulært dyrt å bosette seg på et sted med dårlig kollektivdekning er at bil er dyrt og lån er billig. De pengene du prøver spare på bolig kommer til å koste deg det 3 dobbelte i transportutgifter. Si du finner en bolig som koster 2 millioner kroner mindre ute på landet. Med 2% utgjør det bare 2400 kroner i måneden i renteutgifter (nedbetaling på lån er sparing, så det tar vi ikke med) Lykke til med å finne en bil til 2400 kroner i måneden når alle utgifter er betalt.. I tillegg kommer selvfølgelig all tiden du kaster bort på pendling. Vi snakker ikke om ute på landet, vi snakker om i Bergen. Og da i max 30 min kjørertid til jobb. Bil må vi uansett ha, vi kjører til hytten minst en helg i måneden, og har slekt og venner vi ikke kan busse til på under en halv dag. Så det vil ikke være pendletid, det vil ta kortere tid enn jeg bruker med bussen i dag. Og siden vi vil ha bil uansett blir det ikke sååå mye dyrere. Litt blir det selvsagt, men ikke gigantiske summer. Anonymkode: a5d55...1b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå