AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Jeg er ei 22 år gammel jente, som alltid har vært glad i fysisk aktivitet. Har trent jevnt gjennom hele livet, men nå den siste tiden har jeg vært mer fysisk aktiv enn tidligere, rett og slett fordi jeg har lyst. Føler ingen tvang når det kommer til trening, og gjør det kun av glede, og fordi det gir meg utrolig mye. Likevel får jeg ofte kommentarer som "trener du hele tiden du, eller?" og "skal du trene nå igjen?!" osv, og derfor vil jeg høre deres mening angående treningsmengde. Er det unormalt mye, og bør jeg kutte ned? Her er en vanlig treningsuke for meg. Jeg varierer fra uke til uke, så dette er bare et klassisk eksempel. Mandag: En joggetur på 60 min om morgenen + styrketrening 45 min på kvelden. Tirsdag: Joggetur på 30 min + styrketrening 40 min. Onsdag: Ellipsemaskin 40 min + aerobic gruppetime 45 min. Torsdag: Styrketrening 60 min om morgenen + joggetur på 60 min på kvelden. Fredag: Joggetur på 45 min. Lørdag: Ellipsemaskin 30 min + styrketrening 45 min. Søndag: Joggetur på 60 min om morgenen + styrketrening 45 min på kvelden. Anonymkode: 67b02...d0f
ajarRun Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Hvis du synes det er morro fortsett med det. Hvis du vil bygge styrke bør du ha en hviledag mellom hver styrkedag.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 Det der kan være oppskriften på belastningsskader. Du gir jo aldri kroppen hvile. Om du skal trene hver dag MÅ du være flink til å variere intensiteten. Du må legge inn lette/rolige økter, ikke kjøre på hver dag. Anonymkode: 5773d...dca 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det der kan være oppskriften på belastningsskader. Du gir jo aldri kroppen hvile. Om du skal trene hver dag MÅ du være flink til å variere intensiteten. Du må legge inn lette/rolige økter, ikke kjøre på hver dag. Anonymkode: 5773d...dca Jeg trener aldri særlig hardt, fordi jeg vil heller trene lett og ofte, enn hardt og sjeldent. Så jeg tar meg aldri ut under en treningsøkt. En joggetur er lett jogg/løping, ikke en tur der jeg presser meg selv noe særlig. Selvfølgelig svetter jeg og blir sliten av og til, men jeg kjører aldri på skikkelig hardt. Om jeg tilfeldigvis er med på en gruppetime som var hardere enn jeg trodde, kan jeg holde meg til feks. en rolig gåtur dagen etterpå slik at kroppen får slappet av. Men det er sjelden det skjer, da jeg har god kontroll over intensiteten på treningen Anonymkode: 67b02...d0f
skinnjakke Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 eg gikk fra å ikke trene i det heile tatt til 5ggr i uken, føler meg bedre en noensinne
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 14 minutter siden, skinnjakke skrev: eg gikk fra å ikke trene i det heile tatt til 5ggr i uken, føler meg bedre en noensinne Men fem ganger i uken er jo mer "normal" treningsmengde, tenker jeg? Selvfølgelig er det mye sammenlignet med å ikke trene i det hele tatt, men jeg tviler på at man bør kutte ned på treningen om man begynner å trene fem ganger per uke. I mitt tilfelle trener jeg jo hver dag, og 1-3 dager i uken trener jeg to ganger i løpet av dagen Anonymkode: 67b02...d0f
skinnjakke Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 jeg mener kroppen trenger hvile hvertfall en dag i uken. Jeg er ikke ekspert men det låter logisk
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 Du beskriver jo treningsmengder 1,5-2 timer per dag uten hviledager i mellom, hvilket jeg vil si er en del. Men det finnes ingen fasit, kommer an på gener, tidligere treningsgrunnlag, kosthold m.m. Dersom du har godt kosthold og har godt treningsgrunnlag med daglig trening fra før så er det ikke nødvendigvis noe i veien for å kjøre inn flere økter per dag, men du må tenke på at du øker risikoen for belastningsskader og legge opp øktene deretter. Jeg ville for å være på den sikre siden også lagt inn en hviledag der du kun går en lengre tur eller lignende. Når det gjelder styrketrening kan det være mye med fire dager i uka. Kommer an på volum, intensitet, hvilke øvelser du gjør etc. Om du trener lett bør det gå greit, men husk at man ikke nødvendigvis oppnår mer med *tung* styrketrening veldig mange ganger i uka, man kan snarere få et dårligere resultat hvis restitusjonen ikke er god/lenge nok. Anonymkode: 65581...a3b 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du beskriver jo treningsmengder 1,5-2 timer per dag uten hviledager i mellom, hvilket jeg vil si er en del. Men det finnes ingen fasit, kommer an på gener, tidligere treningsgrunnlag, kosthold m.m. Dersom du har godt kosthold og har godt treningsgrunnlag med daglig trening fra før så er det ikke nødvendigvis noe i veien for å kjøre inn flere økter per dag, men du må tenke på at du øker risikoen for belastningsskader og legge opp øktene deretter. Jeg ville for å være på den sikre siden også lagt inn en hviledag der du kun går en lengre tur eller lignende. Når det gjelder styrketrening kan det være mye med fire dager i uka. Kommer an på volum, intensitet, hvilke øvelser du gjør etc. Om du trener lett bør det gå greit, men husk at man ikke nødvendigvis oppnår mer med *tung* styrketrening veldig mange ganger i uka, man kan snarere få et dårligere resultat hvis restitusjonen ikke er god/lenge nok. Anonymkode: 65581...a3b Nå er det jo ikke 1,5-2 timer per dag. Øktene er alt fra 45 minutter til 2 timer Jeg trener ikke tung styrke, men heller lett og utholdende styrke. Jeg er ikke ute etter så mange kroppslige resultater, da jeg trener fordi det er gøy og fordi det gjør meg glad og gir overskudd. Jeg er mest glad i jogging, og kunne jogget hver dag. Men som du ser så har jeg noen dager med ellipse istedet, og av og til sykler jeg. Dette for å unngå belastningsskader, noe jeg mest sannsynlig ville fått om jeg jogget hver dag. Og som jeg svarte en annen her, så dropper jeg selvfølgelig trening hvis jeg føler meg sliten en dag (feks. hvis økten dagen ble hardere enn planlagt). Jeg tvinger ikke kroppen min til å trene hvis jeg kjenner det er best å la være. Da kan det hende jeg går meg en tur for å få litt frisk luft, og evt. tøyer ut osv Anonymkode: 67b02...d0f
Gjest Honeyblossom Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 Syns ikke du overdriver. Så lenge du trives med det og lytter til kroppen syns jeg du skal kjøre på. Trener omtrent like mye selv og jeg har aldri følt meg bedre.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #11 Skrevet 5. april 2016 Jeg jobber hardt fysisk 7.5 pr dag, går minimum en time tur i god fart med bakker etter jobb, trener kjernemusklatur 3 dager i uka og bruker minimum 6 timer i helgene på fysisk aktivitet. Har gjort det i 25 år. Anonymkode: f72b3...be3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 Den Tuesday, April 05, 2016 at 12.35, AnonymBruker skrev: Jeg er ei 22 år gammel jente, som alltid har vært glad i fysisk aktivitet. Har trent jevnt gjennom hele livet, men nå den siste tiden har jeg vært mer fysisk aktiv enn tidligere, rett og slett fordi jeg har lyst. Føler ingen tvang når det kommer til trening, og gjør det kun av glede, og fordi det gir meg utrolig mye. Likevel får jeg ofte kommentarer som "trener du hele tiden du, eller?" og "skal du trene nå igjen?!" osv, og derfor vil jeg høre deres mening angående treningsmengde. Er det unormalt mye, og bør jeg kutte ned? Her er en vanlig treningsuke for meg. Jeg varierer fra uke til uke, så dette er bare et klassisk eksempel. Mandag: En joggetur på 60 min om morgenen + styrketrening 45 min på kvelden. Tirsdag: Joggetur på 30 min + styrketrening 40 min. Onsdag: Ellipsemaskin 40 min + aerobic gruppetime 45 min. Torsdag: Styrketrening 60 min om morgenen + joggetur på 60 min på kvelden. Fredag: Joggetur på 45 min. Lørdag: Ellipsemaskin 30 min + styrketrening 45 min. Søndag: Joggetur på 60 min om morgenen + styrketrening 45 min på kvelden. Anonymkode: 67b02...d0f Jeg synes ikke du overdriver treningen og dette er helt innenfor normalen. Har du en dritaktiv hverdag i tillegg så er det jo mye aktivitet, men da tenker jeg på at man har fysisk hardt arbeid.Det er jo ikke intensiv trening du driver med, hvis ikke du ligger opp mot syreterskel på løpeturene dine. Det at du ikke har noen restitusjonsdager er ikke noe problem når øktene ikke er intensive eller at styrkeøktene dine er veldig tunge. Er de det så trenger kroppen hvile i de muskelgruppene du har trent. Men det er jo ikke noe problem å sykle eller bruke ellipse for det er veldig bra restitusjonstrening. Jeg synes iallefall ikke treningsvolumet ditt er noe overdrevet så jeg synes du bare kan trene i vei med god samvittighet. Anonymkode: 7cee2...bda 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå