Gå til innhold

Bytte etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 19 år gammel jente som hele livet kun har hatt pappa sitt etternavn, siden han og mamma var gift å hadde samme etternavn da jeg kom til verden. For en del år siden giftet mamma seg med en ny mann, og jeg føler jeg har et veldig godt forhold til den siden av familien. Mamma har tatt min stefar sitt etternavn, et etternavn jeg selv har lyst til å ta. Slik at jeg får det slik

MITT NAVN, NYTT ETTERNAVN, ORGINALT ETTERNAVN

Har snakket litt med pappa om det og han mener det ikke er noe vits siden det ikke er mammas ordinære etternavn (pikenavn). Hva tenker dere? Er det dumt av meg å sette inn et ekstra etternavn? 

Anonymkode: 4dea8...e2c

Videoannonse
Annonse
Gjest Bergtekjen
Skrevet

For det fyrste så blir jo ikkje dette etternamnet ditt, det blir mellomnamnet. Med mindre du tek det slik: nytt etternamn-originalt etternamn.

Eg synast ikkje det er dumt - eg har nemlig gjort det sjølv. Eg får litt kjensla av at du vil gjere dette fordi du synast det er eit fint namn og fordi du vil vise at du høyrer til den sida av familien. Noko eg synast er gode grunner for å legge til eit mellomnamn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig teit og holder med faren din i at det er faktisk ikke noe poeng i det heletatt. Du har det navnet foreldrene dine hadde når de var sammen, han hun har funnet seg en annen og skiftet sitt etternavn er da vitterlig ingen grunn til å bytte ditt eget etternavn.

Anonymkode: fc8b9...99e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener selvsagt at jeg legger inn som mellomnavn

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Karou skrev:

Eg synast ikkje det er dumt - eg har nemlig gjort det sjølv. Eg får litt kjensla av at du vil gjere dette fordi du synast det er eit fint namn og fordi du vil vise at du høyrer til den sida av familien. Noko eg synast er gode grunner for å legge til eit mellomnamn.

Jepp det er grunnene til at jeg ønsker å gjøre det!

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva vi, eller far, syns så er det vel opp til deg (såvidt det er greit for mamma og stefar)

Anonymkode: 58249...2ca

Skrevet

Jeg synes du kan gjøre det når du ønsker det.

Selv hadde jeg nok ikke villet ha gjort det. For det første fordi det er bare ditt nåværende etternavn som er gitt deg. Og jeg liker så godt enkle korte etternavn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller tatt mors pikenavn, men så synes jeg egentlig ikke "noe om" å ta navnet til den man gifter seg med(finnes unntak som ved f.eks. mishandling, vold osv. som gjør at man ikke ønsker etternavnet til sin mor/far)

Anonymkode: def97...766

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei 19 år gammel jente som hele livet kun har hatt pappa sitt etternavn, siden han og mamma var gift å hadde samme etternavn da jeg kom til verden. For en del år siden giftet mamma seg med en ny mann, og jeg føler jeg har et veldig godt forhold til den siden av familien. Mamma har tatt min stefar sitt etternavn, et etternavn jeg selv har lyst til å ta. Slik at jeg får det slik

MITT NAVN, NYTT ETTERNAVN, ORGINALT ETTERNAVN

Har snakket litt med pappa om det og han mener det ikke er noe vits siden det ikke er mammas ordinære etternavn (pikenavn). Hva tenker dere? Er det dumt av meg å sette inn et ekstra etternavn? 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener selvsagt at jeg legger inn som mellomnavn

TS

Du er over 18 år så det skal du bestemme selv. Selvsagt kan du be andre om innspill, men til syvende og sist er det bare du som bestemmer. Den kommer jo uansett kanskje, den dagen du selv gifter deg, - og bytter etternavn til mannens...og for alt man vet så trenger det jo ikke være så lenge til heller ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut til at du ikke har et veldig godt forhold til din fars side, uansett så vil det såre både ham og hans slektninger.

Anonymkode: 11b9d...b5b

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut til at du ikke har et veldig godt forhold til din fars side, uansett så vil det såre både ham og hans slektninger.

Anonymkode: 11b9d...b5b

Det vet ikke vi noen ting om. Uansett har de ingen grunn til å være sure. For dem vil hun jo være den samme, selv om hun velger å bytte etternavn. Jeg bytta selv etternavn for en tid tilbake, valgte et navn som ikke har vært brukt i min nærmeste familie de siste 100 årene. Dette fra mammas side, mamma og pappa er skilt. Pappa tok det helt fint, søstra hans trengte mer tid på å fordøye det. Men det går bra nå. For dem er jeg fortsatt den samme gamle "Jannicke", selv om jeg har bytta etternavn. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Millimani skrev:

Det vet ikke vi noen ting om. Uansett har de ingen grunn til å være sure. For dem vil hun jo være den samme, selv om hun velger å bytte etternavn. Jeg bytta selv etternavn for en tid tilbake, valgte et navn som ikke har vært brukt i min nærmeste familie de siste 100 årene. Dette fra mammas side, mamma og pappa er skilt. Pappa tok det helt fint, søstra hans trengte mer tid på å fordøye det. Men det går bra nå. For dem er jeg fortsatt den samme gamle "Jannicke", selv om jeg har bytta etternavn. 

Det jeg mener er at jeg skal ha mamma sitt som mellomnavn og fremdeles beholde pappa sitt som etternavn. Skal ikke ta bort noe 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er at jeg skal ha mamma sitt som mellomnavn og fremdeles beholde pappa sitt som etternavn. Skal ikke ta bort noe 

Jeg skjønner :) Men tror ikke den brukeren jeg siterte fikk det med seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...