AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Jeg har noen spørsmål angående studielån og renter som jeg håper noen kan svare meg på, da det er umulig å komme gjennom på telefon hos Lånekassen. Jeg har fått støtte fra Lånekassen i hittil til sammen 1,5 år. Dette var skoleåret 2014/2015 + første semester av skoleåret vi er inne i nå. Nå dette semesteret studerer jeg ikke, og får derfor ikke støtte fra Lånekassen. Jeg skal likevel begynne å studere og søke om støtte ved neste skoleår, fra og med høsten 2016. På Mine Sider på Lånekassen.no står det at jeg har flytende rente, noe man tydeligvis får når man slutter å motta støtte fra Lånekassen. Når jeg ser på betalingsplanen min, så er det lagt til et beløp til den nåværende gjelden min, som da tydeligvis er rentebeløpet. Vil det si at jeg totalt får større gjeld siden jeg har ett semester uten støtte fra Lånekassen? Så vidt jeg vet er jo lånet rentefritt så lenge man studerer og mottar støtte, men får jeg da lagt til renter og dermed et høyere lån totalt når jeg går ett semester uten støtte? Jeg kommer jo ikke til å begynne å betale ned noe på lånet ennå, siden jeg igjen skal studere og motta støtte i flere år fra og med høsten 2016. Håper jeg spør forståelig, og at noen kan svare meg Anonymkode: a9cf7...058
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Rentene løper når du ikke mottar støtte, ja. Hvis du mottar ny støtte til fulltidsutdanning igjen fra høsten, blir lånet rente- og betalingsfritt igjen (du trenger ikke å begynne å betale heller, første betalingstermin vil være 15. august for deg, så søker du om ny støtte før det vil du ikke trenge å starte betalingen). Hvis du derimot skal studere deltid, vil rentene fortsette å løpet på det gamle lånet ditt (det nye du tar opp til deltidsutdanningen vil være rentefritt), og du må betale eller søke om betalingsutsettelse. Anonymkode: 27b4a...696
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil det si at jeg totalt får større gjeld siden jeg har ett semester uten støtte fra Lånekassen? Ja, men det er jo ikke akkurat snakk om de store beløpene. Anonymkode: 8a524...47a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #4 Skrevet 13. april 2016 Den 5. april 2016 at 11.40, AnonymBruker skrev: Jeg har noen spørsmål angående studielån og renter som jeg håper noen kan svare meg på, da det er umulig å komme gjennom på telefon hos Lånekassen. Jeg har fått støtte fra Lånekassen i hittil til sammen 1,5 år. Dette var skoleåret 2014/2015 + første semester av skoleåret vi er inne i nå. Nå dette semesteret studerer jeg ikke, og får derfor ikke støtte fra Lånekassen. Jeg skal likevel begynne å studere og søke om støtte ved neste skoleår, fra og med høsten 2016. På Mine Sider på Lånekassen.no står det at jeg har flytende rente, noe man tydeligvis får når man slutter å motta støtte fra Lånekassen. Når jeg ser på betalingsplanen min, så er det lagt til et beløp til den nåværende gjelden min, som da tydeligvis er rentebeløpet. Vil det si at jeg totalt får større gjeld siden jeg har ett semester uten støtte fra Lånekassen? Så vidt jeg vet er jo lånet rentefritt så lenge man studerer og mottar støtte, men får jeg da lagt til renter og dermed et høyere lån totalt når jeg går ett semester uten støtte? Jeg kommer jo ikke til å begynne å betale ned noe på lånet ennå, siden jeg igjen skal studere og motta støtte i flere år fra og med høsten 2016. Håper jeg spør forståelig, og at noen kan svare meg Anonymkode: a9cf7...058 Det stemmer at lånet ditt vil være rentebærende det halvåret du ikke mottar støtte. Og ettersom du begynner å studere igjen til høsten, vil du ikke måtte betale din første regning (som har forfall på høsten). Lånet er ikke rentebærende når du er i utdanning igjen. Det er mulig å søke om rentefritak for perioden, men da må du oppfylle vilkår for rentefritak i perioden, f.eks. Heltids- eller deltidsutdanning, arbeidsledighet, sykdom, m.m. Se Lånekassens nettsider:) Anonymkode: 26329...d7e
Poserose Skrevet 13. april 2016 #5 Skrevet 13. april 2016 Ja du må betale rentene som har løpt dette semesteret. Du kan så klart bare betale de nå, men det beste er nok å bare legge det på toppen av gjelda du skal betale tilbake etter endt utdanning. Og vi snakker vel om ca 800 kr (rett meg gjerne om noen mener noe annet) her, så det er vel ikke verdens undergang. Nå skjønner jeg også hvorfor lånekassen har så lang telefonkø, om dette er spørsmålene de må svare på. Det går da i det minste an å sende en mail om ting som ikke haster?! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå