AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Vi har ei jentene 3.5 år. Hun går full tid i bhg - trives godt. Hun begynte på avd i august sammen med bestevennen fra forrige avd. Vi hadde like før påske foreldresamtale i bhg og fikk god tilbakemelding på at hun trives og har venner. Omtrent samtidig med denne samtalen har vår jente (særlig rundt leggetid) grått og sagt at bestevennen ikke vil leke med henne, bare med (et annet navn). Hun virker opprinnelig lei seg. Vi er usikre på hvordan vi skal møte henne på dette tema. Bhg sa jo at hun leker med bestevennen også og andre barn. Bør vi ta det opp med bhg,eller bare bekrefte henne på følelsen og la det være med det. De er 3.5 år og har mye som skjer på utviklingsfronten og sosial læring..... Anonymkode: 02d9d...b02
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 "Da leker du med noen andre" eller "da leker dere sammen alle tre"..Hun skal ikke trygle seg til å leke med ett bestemt barn. Blir hun avvist av denne vennen er det bedre at hun lærer seg å finne noen ny (ikke være for avhengig av en) og ikke ta avvisningen så tungt. Det er greit å "validere" følelsene hennes som du sier, men ikke kast ved på bålet og forsterk fokus på dette. Anonymkode: a38ff...648 3
Patton Skrevet 6. april 2016 #3 Skrevet 6. april 2016 Selv om man selvsagt bør ta slike ting med et visst alvor så er min erfaring fra barn i den alderen at hvis man graver litt i det som blir sagt, eller hører med de ansatte i barnehagen, så stemmer det ofte ikke at "x ikke vil leke med meg".
lunamuna Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 Møt følelsene hennes, først og fremst. Du forstår at det er trist. Men du må også vektlegge at hun kan leke med andre barn, og at det er vel så gøy og bra. Ikke snakk så mye om at bestevennen ikke ønsker å leke, men at bestevennen også leker med andre barn, akkurat slik som hun også kan gjøre.
Vera Vinge Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 Enig med de andre i at jeg ville sagt at jeg forstår at det er leit, men at det gjerne er sånn at barn vil leke med forskjellige. Og så vet jeg også at barn i den alderen sier en del rare ting om sånt. 4-åringen min sier ofte at han ikke vil i barnehagen og at han ikke har noen venner der. Men når jeg spør de ansatte og observerer ham selv ved henting, vet jeg at han er et barn mange vil leke med og som virker veldig trygg og fornøyd. Men alle barn kan bli usikre i blant, hvis de blir avvist f.eks, og da er det jo noe med å klare å bekrefte følelsen uten å lage noe "stort nummer" av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå