AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Hvordan oppfatter du den rasen? Og hvordan mener du eieren bør være? Har fått tilbud om å være forvert for en valp. Jeg er "familiehund-typen", synes sheltiene er flotte. Men jeg er ikke den som driver med hundesport, jeg kan gå blodspor og trene hindere i skogen, men ikke noe organisert (mest fordi jeg aldri har prøvd, jeg vet ikke hvordan det er og hvor mye tid som kreves). Oppdretteren vet jo mye om det, men de har jo også gjerne en forkjærlighet for rasen. Jeg har kun hilst på én, og hun var veldig sky og bjeffete. Anonymkode: e9b90...da0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Ingen som har noen tanker om rasen? Anonymkode: e9b90...da0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 Jeg har hatt sheltie i 10 år, liker veldig godt lynnet på rasen, de er lett å oppdra, er lekne og snille hunder. Noen kan være litt sky og bjeffete, men oppfatter ikke rasen som spesielt høylytt (har mange venner og bekjente som har sheltie) Det som jeg oppfatter som det største minuset med rasen er røyting. Husker oppdretter sa at rasen nesten ikke røyter (kun sprøyt) og at det kun var litt ekstra når det var røytetid. Må stort sett moppe nesten hver dag, og når det er røytetid er det hybelkaniner som dukker opp så snart moppen er satt bort. Børsting av pels tar lite tid utenom røytetiden. Når det er sagt er sheltiene fine turkamerater, men er ikke den rasen som liker best å gå langt i regnvær (min snudde i døra) de kan godt gå timesvis en dag, og kun en kort luftetur neste dag. Jeg vurderte ny sheltie, men valgte en annen rase som er tilnærmet røytefri i stedet. Likte bedre lynnet til sheltie enn rasen jeg har nå, selv om min nye hund er aldri så snill. Anonymkode: 7a1a0...196
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt sheltie i 10 år, liker veldig godt lynnet på rasen, de er lett å oppdra, er lekne og snille hunder. Noen kan være litt sky og bjeffete, men oppfatter ikke rasen som spesielt høylytt (har mange venner og bekjente som har sheltie) Det som jeg oppfatter som det største minuset med rasen er røyting. Husker oppdretter sa at rasen nesten ikke røyter (kun sprøyt) og at det kun var litt ekstra når det var røytetid. Må stort sett moppe nesten hver dag, og når det er røytetid er det hybelkaniner som dukker opp så snart moppen er satt bort. Børsting av pels tar lite tid utenom røytetiden. Når det er sagt er sheltiene fine turkamerater, men er ikke den rasen som liker best å gå langt i regnvær (min snudde i døra) de kan godt gå timesvis en dag, og kun en kort luftetur neste dag. Jeg vurderte ny sheltie, men valgte en annen rase som er tilnærmet røytefri i stedet. Likte bedre lynnet til sheltie enn rasen jeg har nå, selv om min nye hund er aldri så snill. Anonymkode: 7a1a0...196 Takk for fin beskrivelse av rasen. Røyting ja, hmm.. Men så lenge man børster så er det ok? Jeg er vant til hunder med pelsstell, så jeg kan godt drive med pelsstell, men litt dumt hvis det er et KJEMPEPROBLEM at de nesten røyter 500g om dagen Anonymkode: e9b90...da0
Sulosi Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt sheltie i 10 år, liker veldig godt lynnet på rasen, de er lett å oppdra, er lekne og snille hunder. Noen kan være litt sky og bjeffete, men oppfatter ikke rasen som spesielt høylytt (har mange venner og bekjente som har sheltie) Det som jeg oppfatter som det største minuset med rasen er røyting. Husker oppdretter sa at rasen nesten ikke røyter (kun sprøyt) og at det kun var litt ekstra når det var røytetid. Må stort sett moppe nesten hver dag, og når det er røytetid er det hybelkaniner som dukker opp så snart moppen er satt bort. Børsting av pels tar lite tid utenom røytetiden. Når det er sagt er sheltiene fine turkamerater, men er ikke den rasen som liker best å gå langt i regnvær (min snudde i døra) de kan godt gå timesvis en dag, og kun en kort luftetur neste dag. Jeg vurderte ny sheltie, men valgte en annen rase som er tilnærmet røytefri i stedet. Likte bedre lynnet til sheltie enn rasen jeg har nå, selv om min nye hund er aldri så snill. Anonymkode: 7a1a0...196 Jeg har sheltie jeg også. Det du skriver er spot-on slik jeg opplever min. Nå har jeg nettopp børstet bort all underull, det tok noen dager iom min ikke vil være med på de laaange pelsstellene. Sånn ellers krever ikke min å bli gredd veldig ofte så sånn sett er det ikke en krevende pels men akk..den tørrmoppen får kjørt seg. Å dusje hunden er en fornermelse og min lukter lunta lang vei når hun må I dusjen. Forsiktig er en god beskrivelse på min, tolmodighet også og den går begge veier. Løs på grusveien løper hun mye men langs vanlige veier går det sent og hun sanker kos fra mange når vi er ute. Jeg kan gå med henne løs, hun går aldri mer enn 2 meter fra meg (utenom i skogen sammen med hund nr2)Hun tåler mye fra andre, både mennesker og dyr. At hun holder ut med en yngre ellevill jakthund sier litt om tolmodigheten. Sheltien tilpasser seg lett og er enkel å dressere for den lærer fort av dine vaner. Jeg har aldri trent dressur bevisst. Feks går hun aldri ut av ytterdøra uten at jeg sier det er greitt og er vi utenfor går hun aldri over tomtegrensa. Porten til hagen kan stå åpen. Hun kan tisse på kommando.Hun er bare født lydig tror jeg. Før jeg fikk hund nr 2, en harehund, var mitt liv med hund nesten for enkelt.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 Men gjetning av barn.. er det et vanlig problem? Hvis jeg kjøper meg valp, og har barn, vil jeg slite med at hunden gjeter barna? Anonymkode: e9b90...da0
Sulosi Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men gjetning av barn.. er det et vanlig problem? Hvis jeg kjøper meg valp, og har barn, vil jeg slite med at hunden gjeter barna? Anonymkode: e9b90...da0 Jeg har ingen problemer med gjetning av barn men dersom vi er på tur I skogen så er hun streng på at vi må holde oss samlet. Harehunden vår løper overalt og Pia er som ett kompass, nesa hennes peker I den retningen Harehundener. Veldig praktisk og vi sjekker at det stemmer for vi har gps på jakthunden. Hvis vi i skogen deler oss og går I ulike retninger så setter Pia seg ned og nekter å gå før alle går samlet. H
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 1 minutt siden, Sulosi skrev: Jeg har ingen problemer med gjetning av barn men dersom vi er på tur I skogen så er hun streng på at vi må holde oss samlet. Harehunden vår løper overalt og Pia er som ett kompass, nesa hennes peker I den retningen Harehundener. Veldig praktisk og vi sjekker at det stemmer for vi har gps på jakthunden. Hvis vi i skogen deler oss og går I ulike retninger så setter Pia seg ned og nekter å gå før alle går samlet. H Høres litt slitsomt ut, kan det forebygges? Anonymkode: e9b90...da0
Sulosi Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 Det er ikke slitsomt. Hvis vi må dele oss tar jeg på kobbel et så kommer hun. Hun er bare veldig knyttet til meg, min mann og barna. Hun passer på og sier ifra hvis noen er syke feks en katt. Hun er bare rolig og liker familien sin.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 9 minutter siden, Sulosi skrev: Det er ikke slitsomt. Hvis vi må dele oss tar jeg på kobbel et så kommer hun. Hun er bare veldig knyttet til meg, min mann og barna. Hun passer på og sier ifra hvis noen er syke feks en katt. Hun er bare rolig og liker familien sin. Det er bra. Hvilken kennel er hun fra/er det noen som er å anbefale? Anonymkode: e9b90...da0
Sulosi Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 Jeg vil ikke anbefale den kennelen jeg fikk henne ifra men det finnes en flott kennel som heter personligheten. Det er damer som gjør en god jobb men valpene. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #12 Skrevet 14. april 2016 Jeg har hatt shetland sheepdog! Hun døde for et års tid siden og ble nesten 15 år gammel. Jeg synes denne rasen er herlig! Lettdressert og snill med både barn og andre dyr. Det eneste vi strevde med var bjeffing/varsling hver gang det kom noen og MASSE røyting og børsting... Ellers elsket hun å leke med ball, gå tur og få kos. Hver gang hun ville ha kos og vi ignorerte, begynte hun å klore oss med labben på hånden vår Kjempe nydelig rase, som jeg kan anbefale. Anonymkode: b64a5...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #13 Skrevet 14. april 2016 Den 8.4.2016 at 1.51, Sulosi skrev: Jeg vil ikke anbefale den kennelen jeg fikk henne ifra men det finnes en flott kennel som heter personligheten. Det er damer som gjør en god jobb men valpene. Får skrive som anonym, slik at jeg ikke er så lett gjenkjennelig, men ja du har helt rett i at Personligheten gjør en kjempejobb med valpene. De er opptatt av å oppdrette friske, mentalt sterke valper med mye motor. Damene har skilt kennelen i to, slik at det nå er Gunn som driver Personligheten, og Lena som driver Fun to run. Valpene fra Personligheten kan ha noe gjeterinstinkt, men dette må man da ta tak i før det blir et problem. Begynner valpen å gjete må man avlære dette, og heller kanalisere gjetingen over i noe matnyttig, feks agility eller sporsøk, rallylydighet etc hvor hunden får brukt hodet og kroppen sin. Generelt er sheltien en lettlært, hyggelig rase som kan brukes til mye. Den er spesielt populær som agilityhund, men mange har rasen som familiehunder. 2 ganger i året skal underullen av, og det medfører selvfølgelig noe jobb, men med gode rutiner på stellet er dette overkommelig. Det er tross alt ikke veldig store hunder. Mellom røytingene er det for de fleste hunder tilstrekkelig med en gjennombørsting i uken. Rasen er nøysom på mat, har ikke de helt store helseutfordringene, og utløser ikke en formue i forsikringspremie. Min koster 3000 i året i Agria, med 30K i forsikringsum og 15% fast egenandel. Rasen trenger å få rørt på seg, men har avknapp de dagene hvor man av en eller annen grunn ikke kommer seg ut på tur. Gjør man en god jobb med sosialiseringen, får man en trygg, sosial og imøtekommende hund, som trives rundt både menneske og dyr. Skipper man sosialiseringen, kan man ende med en sky, redd hund som ikke liker hverken andre hunder eller barn. Dette gjelder da forsåvidt for alle raser. Jeg kan varmt anbefale Shetland Sheepdog, men vær nøye med valg av oppdretter og av avlsdyr. Det finnes norske oppdrettere som mener rasen ikke har HD og derfor ikke røngter avlsdyrene for dette. Noen mener også at det er helt ok å avle på dyr med påvist sheltiehæl, noe som selvfølgelig ikke er bra. Pass også på at avlsdyrene ikke har synlige render under øynene. Rasen er nemlig plaget med øyehår, og dette ønsker man jo helst ikke å ha på valpen. Anonymkode: ba054...a2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå