AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Del Skrevet 4. april 2016 Vår sønn er ganske liten. Det har aldri bekymret meg, og HS har heller aldri reagert, men sist sa hun at hun skulle spørre legen for å være helt sikker. Gutten er 4 år og jeg synes han vokser veldig sakte. Alle andre er større, og han begynner å få høre det av både barn og voksne. Han er 94cm høy og veier 14kg. Skal man bli bekymret..? Hva kan evt gjøres? Tenker jo litt på om vi er så ubekymret at vi overser noe som virkelig er et problem. Ellers er han en frisk, blid og fornuftig gutt. Litt seint utviklet, men tror det kommer av at han er litt forsiktig av seg som type. Anonymkode: c71b8...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #2 Del Skrevet 4. april 2016 Det er ikke noe å gjøre. Noen er jo lave. Noen vokser sent. Min sønn var et hode lavere enn alle andre til fjerde klase. Da begynte han å dra på litt. Nå i sjette er han ubetydelig lavere. Å bekymre seg er ihvertfall ingen vits. Anonymkode: aa221...b26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Del Skrevet 5. april 2016 Hvis gutten er blid, spiser og viser at han har energi, så bør du ikke tenk på det. Jeg har en gutt som har vært laveste i klassen hele veien. Men jeg er gjennomsnitt i høyde og pappaen hans er under gjennomsnitt i høyde for nordmenn. Min gutt har et skikkelig høy forbrenning samt mer energi en den gutten bør ha Han har vært gjennom mye kontroll og det eneste de har funnet ut er at han er litt seint i utviklingen, noe som han kommer til å ta igjen når han kommer i puberteten sikkert. MEN, hvis han har null energi, sover mye, er trøtt hele tiden osv, bør han blitt sjekket. Første ting de sjekker er blodet hans for å se om han mangle noe. Vi også lage fett smoothies slik at han får ekstra proteiner og gode fett i seg. Hva slags kommentarer får han? Synes folk kan være så dumme av og til. Selvfølgelig vokser jo alle forskjellige og det bør ikke være noe andre kommentere på. Da får dere unødvendig angst og han negativ oppmerksomhet. Anonymkode: 8c0d7...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #4 Del Skrevet 5. april 2016 Jeg gikk i klasse med ei som var veldig lav. Grunnen til at hun var det bar vist at kroppen reagerte på en kornsort med å rett og slett ikke vokse, det hadde tatt kang tid før de hadde koblet det, men så fort de kuttet det ut vokste hun normalt igjen men hun rakk aldri å ta igjen gjevnaldrene på høyden. Anonymkode: 9eb3f...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #5 Del Skrevet 5. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis gutten er blid, spiser og viser at han har energi, så bør du ikke tenk på det. Jeg har en gutt som har vært laveste i klassen hele veien. Men jeg er gjennomsnitt i høyde og pappaen hans er under gjennomsnitt i høyde for nordmenn. Min gutt har et skikkelig høy forbrenning samt mer energi en den gutten bør ha Han har vært gjennom mye kontroll og det eneste de har funnet ut er at han er litt seint i utviklingen, noe som han kommer til å ta igjen når han kommer i puberteten sikkert. MEN, hvis han har null energi, sover mye, er trøtt hele tiden osv, bør han blitt sjekket. Første ting de sjekker er blodet hans for å se om han mangle noe. Vi også lage fett smoothies slik at han får ekstra proteiner og gode fett i seg. Hva slags kommentarer får han? Synes folk kan være så dumme av og til. Selvfølgelig vokser jo alle forskjellige og det bør ikke være noe andre kommentere på. Da får dere unødvendig angst og han negativ oppmerksomhet. Anonymkode: 8c0d7...203 Han har en lillebror som er ett år yngre og like stor/snart større, og alle må kommentere at "lillebror vokser jo forbi deg", og ungene i bhg kommenterer at han er et hode mindre enn de jevnaldrende. Ser at han taper konflikter fordi de andre er mye større og sterkere. Vi snakker om at alle er forskjellige, jeg er heller ikke særlig høy, mens pappan er nesten 1,90. Han var forøvrig også lav som barn. Ts Anonymkode: c71b8...42d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #6 Del Skrevet 5. april 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk i klasse med ei som var veldig lav. Grunnen til at hun var det bar vist at kroppen reagerte på en kornsort med å rett og slett ikke vokse, det hadde tatt kang tid før de hadde koblet det, men så fort de kuttet det ut vokste hun normalt igjen men hun rakk aldri å ta igjen gjevnaldrene på høyden. Anonymkode: 9eb3f...b63 Det er akkurat slike ting jeg har begynt å tenke på, synd om man ikke finner ut av slikt om man har mulighet.. Ts Anonymkode: c71b8...42d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 5. april 2016 #7 Del Skrevet 5. april 2016 Da er han ganske lav ja, ville fått henvisning til barnelege. Har han fulgt kurven sin ? Om man mangler veksthormonet faller man av kurven rundt 8 -12 mnd alder 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 5. april 2016 #8 Del Skrevet 5. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe å gjøre. Noen er jo lave. Noen vokser sent. Min sønn var et hode lavere enn alle andre til fjerde klase. Da begynte han å dra på litt. Nå i sjette er han ubetydelig lavere. Å bekymre seg er ihvertfall ingen vits. Anonymkode: aa221...b26 Joda det er noe å gjøre i en del av tilfellene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #9 Del Skrevet 5. april 2016 Han er som sagt frisk og rask, men sover mye tror jeg. Han har sovet på dagen helt til nå nylig, da sluttet han med det i bhg. Men fortsatt sover han på sofaen hver ettermiddag når han kommer hjem, og vi må vekke han etter ca en time. Så sover han fra 19/20-6.30 om morgenen. Ts Anonymkode: c71b8...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 5. april 2016 #10 Del Skrevet 5. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er som sagt frisk og rask, men sover mye tror jeg. Han har sovet på dagen helt til nå nylig, da sluttet han med det i bhg. Men fortsatt sover han på sofaen hver ettermiddag når han kommer hjem, og vi må vekke han etter ca en time. Så sover han fra 19/20-6.30 om morgenen. Ts Anonymkode: anbefaøer å sjekke om han mangler jern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #11 Del Skrevet 5. april 2016 2 minutter siden, Orly skrev: Da er han ganske lav ja, ville fått henvisning til barnelege. Har han fulgt kurven sin ? Om man mangler veksthormonet faller man av kurven rundt 8 -12 mnd alder Nei, han falt ut av kurven ved ca ett/ halvannet år. Er noe slik jeg tenker også, at det kanskje burde blitt undersøkt nærmere, men har bare fått beskjed om å ikke bekymre meg. Men nå begynner jeg å lure litt. Må høre med helsesøster igjen. Ts Anonymkode: c71b8...42d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dr.Zhivago Skrevet 5. april 2016 #12 Del Skrevet 5. april 2016 Han er under 2,5 percentil for alder, så da hører det vel hjemme med en sjekk hos barnelege? Siden pappa er høy og var lav som liten går det kanskje i arv? Men jeg ville sjekket ut så du er sikker på at det "bare" er gener:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 5. april 2016 #13 Del Skrevet 5. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, han falt ut av kurven ved ca ett/ halvannet år. Er noe slik jeg tenker også, at det kanskje burde blitt undersøkt nærmere, men har bare fått beskjed om å ikke bekymre meg. Men nå begynner jeg å lure litt. Må høre med helsesøster igjen. Ts Anonymkode: c71b8...42d Gå til fastlegen du å få henvisning til barnelege. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #14 Del Skrevet 5. april 2016 Takk for alle svar! Har lett for å være ubekymret og tenke at ting er naturlig, men noen ganger begynner selv jeg å lure. Er det ikke litt rart at hverken helsesøster eller lege har reagert? Ts Anonymkode: c71b8...42d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #15 Del Skrevet 5. april 2016 Hvis helsesøster eller lege ikke reagerer så er det ingenting å bekymre seg over. Hva med gigantiske barna som er mye større en det normale ? Sønnen min lekte med en 1.5 åring i går og han kunne bære ham rundt selv om min er 2.5år 😂 Og ja noen barn el lavere enn snittet men det er normalt. Min svigerbror er 162 og han har både kone og barn Det viktigste er at han fortsetter å vokse. Jeg jobber i skolen og får sjokk etter sommerferien når jeg ser hvor høye har blitt enkelte barn ( som har vært lavere en snittet) det at han er sliten etter barnehage er også normalt. Anonymkode: cc792...9f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #16 Del Skrevet 5. april 2016 Han ligger såpass lavt på percentilskjemaet at det definitivt er greit med en sjekk. Kanskje er han bare lav, og det er selvsagt greit, men noen ganger er det en konkret årsak til vekstavvik og da kan det kanskje gjøres noe med. De kan ta røntgen og måle skjelettalder og se hvor lang han sannsynligvis kommer til å bli (hvis han f.eks. har en skjelettalder på 3 år nå betyr det at han har mer å gå på) og ser han ut til å bli svært lav kan han få veksthormoner. Kanskje har han en sykdom som kan gi lav vekst. Cøliaki er f.eks. en diagnose som typisk gir lav vekst for barn og da er det viktig å få diagnostisert og behandlet. Anonymkode: f9417...874 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 5. april 2016 #17 Del Skrevet 5. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Har lett for å være ubekymret og tenke at ting er naturlig, men noen ganger begynner selv jeg å lure. Er det ikke litt rart at hverken helsesøster eller lege har reagert? Ts Anonymkode: c71b8...42d Nei, det ser jeg på som postivt. At barn vokser i ulik tempo og er forskjellige er da ikke noe helsepersonell trenger å kommentere. Er han frisk og rask og normal ellers så er det ikke noe å tenke på. Dette har de jo undersøkt. Min mellomste var lav veldig lenge. Vi fokuserte jo ikke på det da vi ikke leter etter feil, men muligheter. Jeg synes det biir for dumt når folk tar opp mobbing som et tema rundt et barn som er litt lavt. Sier mer om hvilken forventninger de selv har til omgivelsene, eller om hvordan de selv ser på anderledeshet. Ingen jeg kjenner er mobbeoffere pga høyde; det skal mer til. At du som mor tar det opp er derimot naturlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 5. april 2016 #18 Del Skrevet 5. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Har lett for å være ubekymret og tenke at ting er naturlig, men noen ganger begynner selv jeg å lure. Er det ikke litt rart at hverken helsesøster eller lege har reagert? Ts Anonymkode: c71b8...42d Jo det synes jrg om han har fallt av kurven sin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 5. april 2016 #19 Del Skrevet 5. april 2016 3 timer siden, MapleSirup skrev: Nei, det ser jeg på som postivt. At barn vokser i ulik tempo og er forskjellige er da ikke noe helsepersonell trenger å kommentere. Er han frisk og rask og normal ellers så er det ikke noe å tenke på. Dette har de jo undersøkt. Min mellomste var lav veldig lenge. Vi fokuserte jo ikke på det da vi ikke leter etter feil, men muligheter. Jeg synes det biir for dumt når folk tar opp mobbing som et tema rundt et barn som er litt lavt. Sier mer om hvilken forventninger de selv har til omgivelsene, eller om hvordan de selv ser på anderledeshet. Ingen jeg kjenner er mobbeoffere pga høyde; det skal mer til. At du som mor tar det opp er derimot naturlig Nei er ikke alltid det skal mer til dessverre. Min ble mobbet for høyden han 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 5. april 2016 #20 Del Skrevet 5. april 2016 26 minutter siden, Orly skrev: Nei er ikke alltid det skal mer til dessverre. Min ble mobbet for høyden han Hvem som helst kan jo skrive at det er EN årsak til mobbing, men det er det jo ikke. Mobbing er for eksempel noe som tillates og ofte skapes av de voksne rundt. det er uansett ingen grunn til å tenke at en som er lav skal bli mobbet.... Alle har sitt. En kan ikke si R, en annen halter.... Alle blir ikke mobbet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå