AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Skrevet 4. april 2016 Så sitter vi her i en dyp krise, som vi ikke aner hvordan vi skal komme oss ut av. Mannen min har brukt opp retten på dagpenger. For 3 mnd siden fikk han en praksisplass, med lønnstilskudd fra NAV. Hele poenget med denne praksisen, var at han skulle få jobb etter de 3 mnd, så lenge han fungerrte bra i jobben. Det har vi hele tiden fått beskjed om, sjefen hans har vært kjempe fornøyd, og antallet løste saker har økt betraktelig etter han begynnte. I tilegg lyste de ut en lik stilling for noen uker siden, hvor de oppfordret han til å søke. Noe han har gjort. Så i dag får vi pluttselig beskjed om at han ikke får fortsette, når praksissen er over neste uke.... Har han krav på sosialhjelp nå? Vi har 2 små barn, og klarer ikke å leve på bare min lønn. Det går egentlig ikke på individstønaden heller, men uten de pengene er det kattastrofe. Men vi eier en liten leilighet, og jeg er livredd at det skal ødelegge muligheten for hjelp nå. Vi får uansett ikke leid noe billigere, og jeg vil ikke dra ungene ut av sitt miljø. Og jada, han skal selvfølgelig fortsette å søke på alle mulige jobber! Men arbeidsmarkeddet er jo ikke akkurat enkelt om dagen.... Anonymkode: b2693...72b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Når du er i en slik situasjon der man har barn må man gjøre det som er best for dem. Jeg hadde søkt på alle mulige jobber, spiller ingen rolle hva. For man har to barn oppi det hele. Jeg hadde pratet med NAV og hørt hva dere eventuelt kan gjøre. Jeg tenkte først arbeidsavklaringspenger, men jeg kjenner ikke så godt til kravene med det og heller ikke grunnen til hvorfor mannen din ikke har jobb. Men hør med NAV, de er der jo for å hjelpe. Lykke til!! Anonymkode: 9fd01...404 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 Arbeidsavklaringspenger er ikke aktuelt her, så vidt jeg kan forstå, da TS' mann ikke er arbeidsledig grunnet sykdom. Søk sosialstønad. Om det blir innvilget er helt umulig å si noe om med opplysningene som er gitt. Anonymkode: c5367...221
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du er i en slik situasjon der man har barn må man gjøre det som er best for dem. Jeg hadde søkt på alle mulige jobber, spiller ingen rolle hva. For man har to barn oppi det hele. Jeg hadde pratet med NAV og hørt hva dere eventuelt kan gjøre. Jeg tenkte først arbeidsavklaringspenger, men jeg kjenner ikke så godt til kravene med det og heller ikke grunnen til hvorfor mannen din ikke har jobb. Men hør med NAV, de er der jo for å hjelpe. Lykke til!! Anonymkode: 9fd01...404 Takk for svar. Han ringte NAV så fort beskjeden kom, men de har jo en svartid på 48 timer, så vi venter i spenning. Han har såklart søkt på absolutt alt av jobbber, men uten hell enda. Men han fortsetter jo med det. AAP, får han vel ikke uten en diagnose, så det går ikke. Er litt det som er problemet, at han har brukt opp det han har krav på, hvis ikke det finnes noe vi ikke vet om. Så jeg tror det bare er sosialhjelp igjen, men er usikker på om han kan få det, siden vi eier leiligheten... Men at alle 4 skal klare seg på mine 16000 skjønner jeg ikke hvordan skal gå til. Anonymkode: b2693...72b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 Man skal kunne eie bolig så lenge sosialstønaden er ment i en overgangsperiode. Men NAV Sosial vil nok kreve at dere søker avdragsfrihet på lånet, da sosialstønad ikke skal gå til nedbetaling av gjeld (og dermed sparing). Anonymkode: c5367...221 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal kunne eie bolig så lenge sosialstønaden er ment i en overgangsperiode. Men NAV Sosial vil nok kreve at dere søker avdragsfrihet på lånet, da sosialstønad ikke skal gå til nedbetaling av gjeld (og dermed sparing). Anonymkode: c5367...221 Tusen takk, jeg håper det stemmer:) Avdragsfrihet har vi allerede, så det er ikke noe problem. TS Anonymkode: b2693...72b
frøkna Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 Han har krav på sosialhjelp, dette ordner seg 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 Nav har veiledningsplikt. Søk hjelp der. Anonymkode: b0e70...903
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Han ringte NAV så fort beskjeden kom, men de har jo en svartid på 48 timer, så vi venter i spenning. Han har såklart søkt på absolutt alt av jobbber, men uten hell enda. Men han fortsetter jo med det. AAP, får han vel ikke uten en diagnose, så det går ikke. Er litt det som er problemet, at han har brukt opp det han har krav på, hvis ikke det finnes noe vi ikke vet om. Så jeg tror det bare er sosialhjelp igjen, men er usikker på om han kan få det, siden vi eier leiligheten... Men at alle 4 skal klare seg på mine 16000 skjønner jeg ikke hvordan skal gå til. Anonymkode: b2693...72b Så lenge det er midlertidig, så ta det rolig. Husk, at det er nav som skal dokumentere at dere går kraftig ned i boutgifter om dere flytter. Om det skulle bli langvarig.har ikke hørt om noen som bor i vanlig leilighetskompleks må selge. Noe annet er om det blir langvarig hva banken sier Anonymkode: 8ae67...d6e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 Kan du jobbe mer? Anonymkode: 21fdf...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #11 Skrevet 5. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Han ringte NAV så fort beskjeden kom, men de har jo en svartid på 48 timer, så vi venter i spenning. Han har såklart søkt på absolutt alt av jobbber, men uten hell enda. Men han fortsetter jo med det. AAP, får han vel ikke uten en diagnose, så det går ikke. Er litt det som er problemet, at han har brukt opp det han har krav på, hvis ikke det finnes noe vi ikke vet om. Så jeg tror det bare er sosialhjelp igjen, men er usikker på om han kan få det, siden vi eier leiligheten... Men at alle 4 skal klare seg på mine 16000 skjønner jeg ikke hvordan skal gå til. Anonymkode: b2693...72b Huff, slike situasjoner er helt forferdelig. Skulle ønske jeg visste mer om hva man kunne ha gjort. Men ikke mist håpet og stå på, det ordner seg alltid på en eller annen måte. NAV kan være trege, men da er det bare å purre på dem. Har vært flink til det når jeg har trengt litt hjelp Hehe. Det er kanskje teit av meg å si, men når man har barn, så får man det bare til å fungere på en eller annen underlig måte. Bor nok en super-mamma i deg også skal du se! Anonymkode: 9fd01...404
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #12 Skrevet 5. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, slike situasjoner er helt forferdelig. Skulle ønske jeg visste mer om hva man kunne ha gjort. Men ikke mist håpet og stå på, det ordner seg alltid på en eller annen måte. NAV kan være trege, men da er det bare å purre på dem. Har vært flink til det når jeg har trengt litt hjelp Hehe. Det er kanskje teit av meg å si, men når man har barn, så får man det bare til å fungere på en eller annen underlig måte. Bor nok en super-mamma i deg også skal du se! Anonymkode: 9fd01...404 Tusen takk for hyggelig ord! Du har jo rett i at det må jo løse seg på en eller annen måte.... Anonymkode: b2693...72b
Gjest Lunasama Skrevet 6. april 2016 #13 Skrevet 6. april 2016 (endret) Hvis det hadde vært en mulighet så ville jeg anbefalt kvalifiseringsprogrammet. Det varer i ett år, man får 2 (G) i inntekt, får hjelp til å komme tilbake i arbeid og en meningsfull aktivitet. Er aktuelt for de som har eller risikerer å havne på sosialhjelp over lengre tid. :-) Endret 6. april 2016 av Lunasama
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #14 Skrevet 6. april 2016 Kvalifiseringsprogrammet er neppe særlig aktuelt: "For å ha rett til kvalifiseringsprogram, må NAV vurdere behovene dine og om programmet vil føre til at du lettere kan komme i arbeid. Du må være i yrkesaktiv alder og ha vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne ha behov for tett oppfølging ha ingen eller svært begrensete ytelser fra NAV ha gjennomgått en arbeidsevnevurdering ha lovlig opphold og fast bopel i Norge" Anonymkode: c5367...221
Illuminatum Skrevet 6. april 2016 #15 Skrevet 6. april 2016 Den 4.4.2016 at 23.29, AnonymBruker skrev: Så sitter vi her i en dyp krise, som vi ikke aner hvordan vi skal komme oss ut av. Mannen min har brukt opp retten på dagpenger. For 3 mnd siden fikk han en praksisplass, med lønnstilskudd fra NAV. Hele poenget med denne praksisen, var at han skulle få jobb etter de 3 mnd, så lenge han fungerrte bra i jobben. Det har vi hele tiden fått beskjed om, sjefen hans har vært kjempe fornøyd, og antallet løste saker har økt betraktelig etter han begynnte. I tilegg lyste de ut en lik stilling for noen uker siden, hvor de oppfordret han til å søke. Noe han har gjort. Så i dag får vi pluttselig beskjed om at han ikke får fortsette, når praksissen er over neste uke.... Har han krav på sosialhjelp nå? Vi har 2 små barn, og klarer ikke å leve på bare min lønn. Det går egentlig ikke på individstønaden heller, men uten de pengene er det kattastrofe. Men vi eier en liten leilighet, og jeg er livredd at det skal ødelegge muligheten for hjelp nå. Vi får uansett ikke leid noe billigere, og jeg vil ikke dra ungene ut av sitt miljø. Og jada, han skal selvfølgelig fortsette å søke på alle mulige jobber! Men arbeidsmarkeddet er jo ikke akkurat enkelt om dagen.... Anonymkode: b2693...72b Bra arbeidsmarked i deler av landet. Vet jo ikke hvor han har søkt men ofte kan det være en fordel å utvide sirkelen litt, både i forhold til avstand og type jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #16 Skrevet 6. april 2016 16 minutter siden, Illuminatum skrev: Bra arbeidsmarked i deler av landet. Vet jo ikke hvor han har søkt men ofte kan det være en fordel å utvide sirkelen litt, både i forhold til avstand og type jobb. Joda, men det er jo ikke så lett, med min jobb og 2 barn, samt all familie her... Og vi bor i Oslo, så sjansene er neppe større så mange andre steder heller. TS Anonymkode: b2693...72b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #17 Skrevet 6. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvalifiseringsprogrammet er neppe særlig aktuelt: "For å ha rett til kvalifiseringsprogram, må NAV vurdere behovene dine og om programmet vil føre til at du lettere kan komme i arbeid. Du må være i yrkesaktiv alder og ha vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne ha behov for tett oppfølging ha ingen eller svært begrensete ytelser fra NAV ha gjennomgått en arbeidsevnevurdering ha lovlig opphold og fast bopel i Norge" Anonymkode: c5367...221 Tja, han passer inn i nesten alle postene her, så dette skal vi absolutt sjekke ut! TS Anonymkode: b2693...72b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #18 Skrevet 6. april 2016 Hvis det ikke er noe mer NAV kan gjøre så er sosialhjelp siste utvei. Jeg fikk sosialhjelp da de ga opp meg.. forferdelig situasjon å være i. Anonymkode: 951c5...a45
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #19 Skrevet 6. april 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, han passer inn i nesten alle postene her, så dette skal vi absolutt sjekke ut! TS Anonymkode: b2693...72b Er ikke mannen bare arbeidsledig? Synes det kom dårlig frem i de første postene at han er syk/funksjonshemmet/sosialt outcast. Anonymkode: a64dc...fb7 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #20 Skrevet 6. april 2016 Det beste stedet å søke sosialhjelp er NAV-kontoret. Gå dit i stedet for å skrive innlegg på KG. Anonymkode: b2d21...c39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå