AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Skrevet 4. april 2016 Jeg mottar aap med ung ufør tillegget ( PgA psykisk lidelse ). Har mottat aap med ung ufør tillegget slutten av 2010. jeg har fullført videregående og Folkehøyskole . Etter folkehøyskole prøvde jeg og jobbe Litt på et sykehjem. Hadde mye fravær ( PgA psyken men sa til jobben at det var PgA vanlig sykdom) etter hvert ble jeg sykemeldt PgA skade jeg fikk på jobben, men kom aldri tilbake. Var sykemeldt 1 år ( skyldte på skaden, men det var PgA psyken) så begynte jeg på høyskole for å bli sykepleier. Allerede første møte jeg hadde med psykolog der så anbefalte de meg og legge meg inn på psykiatrisk PgA jeg var svært dårlig psykisk. Men jeg ville studere og sto på videre. Hadde tett oppfølging av psykolog / psykiater og var kraftig medisinert mens jeg studerte. fullførte 2 år. Det tredje året 2010 søkte jeg overflytting til høyskolen som ligger i byen jeg er fra , med begrunnelsen at det var nødvendig av medisinske årsaker ( psyken) . Fikk godkjent det å begynte på 3 og siste året i hjembyen. Men første halv året av det tredje studie året knakk jeg helt. Taklet det ikke mere og tok 1 år pause fra studie . Og kom aldri tilbake. med engang jeg slutta ble det bestemt at jeg skulle søke aap med ung uføre som jeg fikk godkjent med engang. prøvde å jobbe litt som ekstra vakt, men det funket dårlig . Nå 6 år senere går jeg fortsatt på aap med ung ufør tillegget. Er ikke i noe som helst arbeid eller arbeidspraksis gjennom nav PgA jeg er for dårlig ( men har jo fortsatt håp om og en dag kunne jobbe noe). men så til poenget : jeg har et stort studielån ( 1 år folkehøyskole + 2 og et halvt år høyskole ) har selvfølgelig ikke kunne betalt noe ned på den gjelden PgA jeg kun mottar aap med ung ufør tillegget ( man får utsatt så lenge det er inntekten ). vet noen om det er mulig å få slette dette lånet da jeg aldri fikk fullført studie PgA sykdom ( det er for sent og ta siste året nå, skolen tok kontakt med meg for noen år siden og sa at jeg måtte fullføre det året eller begynne på nytt PgA endring av pensum/studie) Vært veldig syk før det ble søkt om aap så klart. Vært i psykiatrien siden 15 års alderen. Anonymkode: 11411...338
Pol Pot Skrevet 4. april 2016 #2 Skrevet 4. april 2016 Qfor 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mottar aap med ung ufør tillegget ( PgA psykisk lidelse ). Har mottat aap med ung ufør tillegget slutten av 2010. jeg har fullført videregående og Folkehøyskole . Etter folkehøyskole prøvde jeg og jobbe Litt på et sykehjem. Hadde mye fravær ( PgA psyken men sa til jobben at det var PgA vanlig sykdom) etter hvert ble jeg sykemeldt PgA skade jeg fikk på jobben, men kom aldri tilbake. Var sykemeldt 1 år ( skyldte på skaden, men det var PgA psyken) så begynte jeg på høyskole for å bli sykepleier. Allerede første møte jeg hadde med psykolog der så anbefalte de meg og legge meg inn på psykiatrisk PgA jeg var svært dårlig psykisk. Men jeg ville studere og sto på videre. Hadde tett oppfølging av psykolog / psykiater og var kraftig medisinert mens jeg studerte. fullførte 2 år. Det tredje året 2010 søkte jeg overflytting til høyskolen som ligger i byen jeg er fra , med begrunnelsen at det var nødvendig av medisinske årsaker ( psyken) . Fikk godkjent det å begynte på 3 og siste året i hjembyen. Men første halv året av det tredje studie året knakk jeg helt. Taklet det ikke mere og tok 1 år pause fra studie . Og kom aldri tilbake. med engang jeg slutta ble det bestemt at jeg skulle søke aap med ung uføre som jeg fikk godkjent med engang. prøvde å jobbe litt som ekstra vakt, men det funket dårlig . Nå 6 år senere går jeg fortsatt på aap med ung ufør tillegget. Er ikke i noe som helst arbeid eller arbeidspraksis gjennom nav PgA jeg er for dårlig ( men har jo fortsatt håp om og en dag kunne jobbe noe). men så til poenget : jeg har et stort studielån ( 1 år folkehøyskole + 2 og et halvt år høyskole ) har selvfølgelig ikke kunne betalt noe ned på den gjelden PgA jeg kun mottar aap med ung ufør tillegget ( man får utsatt så lenge det er inntekten ). vet noen om det er mulig å få slette dette lånet da jeg aldri fikk fullført studie PgA sykdom ( det er for sent og ta siste året nå, skolen tok kontakt med meg for noen år siden og sa at jeg måtte fullføre det året eller begynne på nytt PgA endring av pensum/studie) Vært veldig syk før det ble søkt om aap så klart. Vært i psykiatrien siden 15 års alderen. Anonymkode: 11411...338 for å få slettet gjelden i lånekassen helt eller delvis må du få invilget minimum 50% varig uføre fra nav. Du må heller ikke tjene over en viss grense. Så lenge søknaden om sletting er til behandling stilles hele saken i bero, betaler ikke avdrag, men rentene løper. Sender du inn søknaden i 2016 blir den behandlet høsten 2017 når ligningen for 2016 foreligger Du kan og søke om rentefritak inntil 3 år tilbake i tid. Sjekk nettsidene til lånekassen. 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #3 Skrevet 4. april 2016 8 minutter siden, Pol Pot skrev: Qfor for å få slettet gjelden i lånekassen helt eller delvis må du få invilget minimum 50% varig uføre fra nav. Du må heller ikke tjene over en viss grense. Så lenge søknaden om sletting er til behandling stilles hele saken i bero, betaler ikke avdrag, men rentene løper. Sender du inn søknaden i 2016 blir den behandlet høsten 2017 når ligningen for 2016 foreligger Du kan og søke om rentefritak inntil 3 år tilbake i tid. Sjekk nettsidene til lånekassen. Tusen takk for svar. Og tusen takk for at du svarte på en ordentlig måte Anonymkode: 11411...338 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #5 Skrevet 4. april 2016 19 minutter siden, Pol Pot skrev: 👍😊 lykke til. Tusen takk men jeg kan ikke få det slettet. Som du skrev så må man blitt varig ufør og jeg har ikke søkt om ufør PgA jeg ønsker ( mulig urealistisk ) og kunne jobbe iallefallnoe en dag Anonymkode: 11411...338
Pol Pot Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 Hvis du ikke kan få innvilget uføretrygd fra NAV kan du søke om sletting av gjelden pga "varige betalingsproblemer". Det er en "utenrettslig gjeldsordning" som det står på hjemmesidene til lånekassen. Det er SI som behandler disse. Ta kontakt med SI på tlf 75 14 97 00. Du kan og søke lånekassen om ettergivelse av gjeld som er umulig å inndrive. Da sender du en søknad til lånekassen. De blir strengt vurdert. Mao ingen automatikk. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 1 time siden, Pol Pot skrev: Hvis du ikke kan få innvilget uføretrygd fra NAV kan du søke om sletting av gjelden pga "varige betalingsproblemer". Det er en "utenrettslig gjeldsordning" som det står på hjemmesidene til lånekassen. Det er SI som behandler disse. Ta kontakt med SI på tlf 75 14 97 00. Du kan og søke lånekassen om ettergivelse av gjeld som er umulig å inndrive. Da sender du en søknad til lånekassen. De blir strengt vurdert. Mao ingen automatikk. Takk det skal jeg sjekke ut 😊 Har ikke søkt uføre, men vil ikke søke uføre før jeg absolutt må Anonymkode: 11411...338
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 Så lenge du går på aap harcdu rett til rentefritt lån og dermed også betalingsutsettelse. Du må derfor bare passe på å søke betalingsutsettelse hver gang og rentefritak. Så lenge du rett på det, tviler jeg på at du får slettet gjelden. De vil jo gjerne ha pengene hvis du kommer ut i jobb Anonymkode: 52685...e41 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 Om du ble syk. Studieåret og ikke fikk fullført, så kan du få refundert deler av studielånet for det året, ikke de andre såvidt jeg vet. Fikk selv det en gang. Men for å få refundert hele lånet, må man være 100 % uføretrygdet, varig ufør. Anonymkode: 77eb9...bd9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du ble syk. Studieåret og ikke fikk fullført, så kan du få refundert deler av studielånet for det året, ikke de andre såvidt jeg vet. Fikk selv det en gang. Men for å få refundert hele lånet, må man være 100 % uføretrygdet, varig ufør. Anonymkode: 77eb9...bd9 Mulog det holder å være 50 % ufør, ser en annen skriver det. Trodde det var 100 %. Anonymkode: 77eb9...bd9
Poserose Skrevet 5. april 2016 #11 Skrevet 5. april 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulog det holder å være 50 % ufør, ser en annen skriver det. Trodde det var 100 %. Anonymkode: 77eb9...bd9 Man får sykestipend (alt lånet blir omgjort til stipend) for maks 4 mnd per studieår. Det må man søke om maks et år etter sykdom og lege må skrive under. Man må minst være 50% studieufør.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 Hvilke diagnoser har du? Bare lurer 😄 Anonymkode: 0ded5...a01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå