AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Skrevet 4. april 2016 Jeg har falt helt for en valp på 5 mnd, og skulle bare ta en rutinesjekk hos veterinær før jeg kjøpte den. Veterinæren oppdaget at den ene kneskålen var løs når hun dyttet på den uten makt, hun ville si patellaluksasjon grad 2. Hun sa også at dette kunne gå seg til selv siden den er valp enda, men at siden den er 5 mnd nå har det sannsynligvis kommet for å bli. Hadde valpen vært forsikret hadde det vært enklere, men det er den ikke. Dersom den får behov for operasjon senere fikk jeg beskjed om at det rehabilitering vil komme på nærmere 30 tusen. Noe som er fryktelig mye penger. Hun sa også at hunden kan leve hele livet uten plager, men at det også kan slå ut om et år eller to. Er det noen her som har erfaring med eller mye kunnskap om patellaluksasjon og har noen råd til meg? Vil det sannsynligvis ende med at den må opereres? Burde jeg bare gi opp tanken på å kjøpe den? Likte akkurat denne valpen så utrolig godt, men må prøve å tenke fremover også... Det er snakk om en ganske aktiv rase som blir ca 10 kg tung, hvis det har noe å si. Anonymkode: 388aa...577
palamina Skrevet 4. april 2016 #2 Skrevet 4. april 2016 Kjøpe den? Syns ikke noen skal måtte betale for en valp med patella i hvert fall. Hva sier oppdretter?
Sapientia Skrevet 4. april 2016 #3 Skrevet 4. april 2016 Min erfaring med patella, på katt riktignok, er heller dårlig dessverre. Den ble bare verre og verre. Måtte opereres, men på min katt ble det fortsatt ikke helt bra og katten måtte avlives til slutt. Jeg kjenner også til hunder som aldri blir helt bra og må stå på smertestillende livet ut. Jeg hadde styrt unna, uansett hvor søt og skjønn den ellers måtte være. Jeg hadde i alle fall ikke betalt mange kronene for den, maks kostpris. 1
daemonia Skrevet 4. april 2016 #4 Skrevet 4. april 2016 Kneskålene, og resten av leddene i kroppen for den saks skyld, er ikke ferdig utviklet når de bare er 5 mnd gamle. Det sier seg jo selv da at de vil poppe ut av ledd lett som ingenting. Det er derfor man skal være forsiktig med å gå for mye tur på hardt underlag som asfalt, men heller la hundene utfolde seg i ulendt terreng i eget tempo slik at de får bygget muskler uten at det gir harde støt i leddene. Men er du usikker, eller du vet at valpen har et problem som er ekstremt tydelig når den går (for i sjeldne tilfeller så er det mulig å se dessverre), men da er det ikke snakk om grad 2 altså. Her er et innlegg som viser hvor langt leddene er fra hverandre når de er 2 uker. Og her ser du bilder av en 4 mnd gammel valp. Jada, leddene er grodd ganske nær hverandre, men fortsatt ikke så nær at kneskåler ikke vil poppe ut dersom man sjekker for PL hos en hund som ikke er ferdig utviklet.
Gjest økonomifrue Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 Det finnes så mange valper og hunder for øvrig der ute. Hvorfor risikere å kjøpe en valp du vet har et alvorlig problem når du kan kjøpe en annen og helt frisk valp? Som du til og med får forsikret fra før 4. Måneder som er de fleste forsikringsselskapenes grense? Du blir glad i en annen valp og, og da slipper du bekymringer om den evn. Må opereres eller har det vondt.
goodbye_kitty Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 (endret) Patellaundersøkelser gjøres normalt ved minimum 12 mndrs alder, fordi det er da de først kan registreres i Dogweb. Min erfaring er at det er veldig ymse hva slags grad du kan få hos en veterinær. Jeg har fått alt fra 0-2 grader på samme kne hos min hund hos tre ulike veterinærer. Min hund har forøvrig en mild grad av PL (sannsynligvis grad 1) og klarer seg fint. Vi har vært veldig aktive med turer og annen trening, hvilket jeg tror har medført at han har fått bygget mye muskler som igjen bidrar til å holde kneskålen på plass. Men nå er han en miniatyr på 3 kg., blir de tyngre er det så klart en større belastning for leddet. Jeg stusser litt over at oppdretteren ikke har forsikret valpen. Hn kan nemlig måtte stå til ansvar for feil som dukker opp etter at valpen er solgt. Fra Agria skjulte feil forsikring: Sitat Hvis du leverer en valp, og det i løpet av de fem første årene viser seg at den har en sykdom eller defekt som er av betydning for hundens helse og funksjon, og som kan bevises å ha vært der allerede ved levering, blir du erstatningspliktig overfor kjøperen. En skjult feil kan være alt fra en infeksjon til alvorlige medfødte feil. En hund regnes som en vare på linje med et kjøleskap, og mange sånne saker havner i forliksrådet, så tenk deg om. Endret 5. april 2016 av goodbye_kitty
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå