Gå til innhold

skeptisk/ usikker hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har verdens skjønneste valp på 9 snart 10 mnd, masse personlighet, lek og morro :) jeg rett og slett elsker henne, å så lett trent og lydig hun er!

Det eneste problemet er at hun plutselig har bestemt seg for at alle bortsett fra oss (samboeren og jeg) er kjempe skumle, hun bjeffer febrilsk, knurrer og trekker seg unna.  Hvis det er folk hun møter veldig ofte går det over hvis de setter seg ned og verken ser eller prater til henne.. så kan det hende de blir "godkjent" og de får kose.  Er det folk hun bare møter hver 2-3 mnd vil hun ikke hilse eller slutte å bjeffe/knurre før det har gått 30 min ca... værst er mannfolk! de er virkelig skumle

Jeg var så glad for at vi hadde en hund som var glad i andre mennesker, og det har utelukkende vært positive møter! Men rett før og etter løpetiden har det virkelig tatt seg opp, å jeg begynner å bli litt rådløs!

vi har prøvd å gå frem å hilse på personene slik at vi fremstår som flokkledere og at hun ikke trenger passe på, men det funker ikke! har prøvd å gi henne en oppgave ved at hun skal sette seg ved siden av meg når det kommer folk, men det hjelper heller ikke... jeg har prøvd å få besøket til å gi henne godbiter og snakke rolig, men hun vil fortsatt ikke. :dry:

hvis det har noe å si, så er jeg gravid! vet ikke om det har noe å si.. 

Anonymkode: b4cc3...808

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om det er ''spøkelsesalderen'' som har slått inn.

Anonymkode: 8182e...a21

AnonymBruker
Skrevet

spøkelsesalder. Ville lest meg opp om hunder og de forskjellige stadiene de går igjennom.

Anonymkode: 06b3d...f77

Skrevet

Kan være "spøkelsesalder", ja. Kombinert med løpetid, da kan enkelte tisper bli litt "rare". 

Det er lite relevant å være "flokkleder", men det er selvsagt best å selv forholde seg rolig. Ikke la noen hun er utrygg på ta kontakt med henne. Ikke lokke med godbit, ikke forsøke å få henne bort. Det beste de kan gjøre er å holde avstand og ignorere henne totalt. Så kan hun evt snuse forsiktig på dem i eget tempo når hun selv er klar. Å forsøke å "presse" henne til å hilse (selv med godord og godbit) kan gjøre det verre.

Jeg synes dog dette hørtes litt for ekstremt ut til bare å være spøkelsesalder, og det kan være en ide å få hjelp fra en oppdatert og dyktig atferdsterapeut som kan se på dette og hjelpe dere mer med hva dere kan gjøre. Jeg vet ikke hvor dere bor, men sjekk f.eks www.nafs.no, www.canis.no eller www.catchhund.no og se om det er noen som bor i nærheten av dere og kan hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet

jeg kan gi et lite tips: om dere har mulighet, gi de menneskene hunden er redd for masse digge godbiter og be dem sette seg på gulvet å snu hodet til siden mens hunden spiser av hendene deres. ikke noe klapping eller snakking. la hunden assosiere folk/fremmede med godis :) 

om hunden utagerer på hvemsomhelst på gata lønner det seg å trene inn en kontakt lyd og belønne. dette lærer du på unghund kurs. 

jeg har en vilter unghund som kan henge seg opp i diverse på gata, da tenker jeg avstand og distraksjon(leke/kontakt/belønning).

unghunder er utrooolig mye arbeid, lykke til :)

Anonymkode: 23cc5...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Hun har gått igjennom spøkealderen, å da var alt skummel! tilog med skoene våre var skumle ute i gangen :P så den tror jeg vi skal være ferdig med, siden det nå hun er snakk om mennesker som kommer hjem til oss, eller "mørke menn" på gata. så syns det er stor forskjell på slik hun er nå kontra "spøkealderen" der det var tydelig at det meste kunne være "farlig" 

Har tenkt å kontakte en klubb her å melde oss på hverdagslydighet som det kalles, men er veldig fult så får ikke kommet oss dit før om en mnd..

Så tenkte å høre her siden det er ganske slitsomt til tider at alle som kommer på besøk er farlige. Når alle som kommer er vant med at hun nesten løper de ned å skal i øret/ansiktet for å sleike...

Anonymkode: b4cc3...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...