AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Skrevet 4. april 2016 Jeg skal legge inn bud på et hus, men blir litt forvirra av budskjema. Etter at jeg har skrevet hva budet er på kommer det en del med finansieringsplan. Der skal man skrive inn lånegiver og kontaktperson. I tillegg står det "Egenkapital: ___________________ Kr _________________" Skal jeg her skrive egenkapitalen på 15% av budet? Og hvorfor er det evt to linjer å fylle dette ut på? Anonymkode: 1308a...553
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #2 Skrevet 4. april 2016 Du kan skrive bank, kontant, verdipapirer o.l. Anonymkode: d00cc...e15
Cathj Skrevet 4. april 2016 #3 Skrevet 4. april 2016 Det holder at du skriver långiver og kontaktperson/telefonnummer. Megler behandler budskjema, og trenger ikke å vite hvor mye du har i egenkapital, ei heller hvor du får det fra. Megler kommer bare til å ringe banken og spørre om du har fått innvilget lån, og om de godkjenner det du ønsker å gi for huset. Megler har ikke noe med hva du har å kjøpe bolig for!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 Til deg ovenfor. Det er ikke det TS spør om. Anonymkode: d00cc...e15
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 16 timer siden, Cathj skrev: Det holder at du skriver långiver og kontaktperson/telefonnummer. Megler behandler budskjema, og trenger ikke å vite hvor mye du har i egenkapital, ei heller hvor du får det fra. Megler kommer bare til å ringe banken og spørre om du har fått innvilget lån, og om de godkjenner det du ønsker å gi for huset. Megler har ikke noe med hva du har å kjøpe bolig for! Megler ringer aldeles ikke långiver. Megler er revnende likegyldig til,hvor og hvor mye penger budgiver har, men stoler på at man vet at finansiering er i orden før man legger inn et bindende bud, uten angrett. Anonymkode: 11968...f0f
Mis(s)Understood Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 (endret) Du skriver bare inn budbeløpet ditt og kontaktperson i banken. Megler skal ikke ha informasjon om hverken hvor stort lån du kan få eller hvor mye egenkapital du har. Får jeg tippe at megler er et meglerselskap som eies av en bank ? Diskuterte akkurat samme situasjon i fjor høst fordi budskjemaet la, som du beskriver, opp til at selgers megler tilsynelatende skulle/ville ha innblikk i alle detaljer rundt økonomisk situasjon hos meg som budgiver. Egenkapital skulle presiseres på penger i bank, i nåværende bolig osv. Jeg ble litt småprovosert og ringte banken min før jeg la inn første bud. - min bank var klar: Kun budbeløp og kontaktperson i banken. Signatur og punktum. Endret 5. april 2016 av Mis(s)Understood 1
NumberSix Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Megler ringer aldeles ikke långiver. Megler er revnende likegyldig til,hvor og hvor mye penger budgiver har, men stoler på at man vet at finansiering er i orden før man legger inn et bindende bud, uten angrett. Anonymkode: 11968...f0f Det du skriver er bullshit. Megler ringer alltid långiver for å verifisere et bud. Men megler har ikke rett til å få oppgitt hvor mye kjøper har fått i lån, eller hvor mye vedkommende kan legge på bordet for en bolig. 2
Cathj Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Megler ringer aldeles ikke långiver. Megler er revnende likegyldig til,hvor og hvor mye penger budgiver har, men stoler på at man vet at finansiering er i orden før man legger inn et bindende bud, uten angrett. Anonymkode: 11968...f0f Det er klart megler ringer långiver for å bekrefte finansieringen din. Hvis megler ikke får tak i en kontaktperson i banken din som kan bekrefte din informasjon, kan du til og med stå i fare for at megler sier til selger at budet ditt er usikkert. Derfor kan selger potensielt avslå det, selv om det er høyeste bud. Megler jobber for selger, og vil selvfølgelig alltid få mest mulig for boligene i en budrunde. Vet megler akkurat hvor mye du får i lån og har i egenkapital, og dette er mer enn et eventuelt bud, kan du vedde på at de prøver å presse opp prisen. I tillegg er det, som nevnt over, også en metode meglerfirma som er i tilknytning til bank bruker, for å luke ut potensielle nye kunder. 1
MiniMjau Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 Meglere er faktisk etisk forpliktet til og være en nøytral part, en formidler...noe som EE merkelig da det er selger som betaler for megler, hyrer en som en føler kan gjøre en god jobb(få høy pris). Meglere har også ofte provisjon av salgssum, som gjør at de er intr å få en høyest mulig pris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå