Minlillelykke Skrevet 4. april 2016 #1 Skrevet 4. april 2016 Vi er på boligjakt og har falt litt for ett hus som skal selges ved tvang. Det har hengt ved en loten "verdt og vite" lapp i prospektet. det vi lurer mest på, kan det virkelig ta så lang tid som 2 måneder fle man vet om huset er solgt til oss? Og er vi pliktige til å oppbevare gamle eieres ting om de nekter og flytte?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #2 Skrevet 4. april 2016 Det kan ta mye lengre tid enn som så, særlig dersom de som bor der nå, nekter å flytte, ramonerer boligen osv osv. Disse prosjektene kan gå greit å kjøpe, eller det kan ende med fortvilelse. Man bør vite hva man kjøper og hvem man får med å gjøre. Anonymkode: 00b62...0a2 5
Minlillelykke Skrevet 4. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan ta mye lengre tid enn som så, særlig dersom de som bor der nå, nekter å flytte, ramonerer boligen osv osv. Disse prosjektene kan gå greit å kjøpe, eller det kan ende med fortvilelse. Man bør vite hva man kjøper og hvem man får med å gjøre. Anonymkode: 00b62...0a2 Tusen takk for svar. Svarer ditt ga meg også en pekepinn på hvorfor huset er så rimelig i forhold til lignende boliger.
SillyFlamingo Skrevet 4. april 2016 #4 Skrevet 4. april 2016 Blir ikke beboere kastet ut av boligen av politiet før visning og salg? Tittet mye på tvangssalg når jeg var på utkikk etter nytt sted å bo. Samtlige boliger var tømt og dører hadde blitt plombert av politiet. Slapp kun inn med nøkkel jeg fikk låne fra advokaten som hadde salget... Er ikke kjøper sitt ansvar å kaste ut beboere og eiendeler, retten tar seg av det. Men budrunden er ekstremt treig, ikke på timer og minutter som vanlig budrunde, prøvde meg på en leilighet. Budet ble liggende i 2 uker, bøy noen over meg gikk det 2 nye uker osv osv
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #5 Skrevet 4. april 2016 4 minutter siden, SillyFlamingo skrev: Blir ikke beboere kastet ut av boligen av politiet før visning og salg? Tittet mye på tvangssalg når jeg var på utkikk etter nytt sted å bo. Samtlige boliger var tømt og dører hadde blitt plombert av politiet. Slapp kun inn med nøkkel jeg fikk låne fra advokaten som hadde salget... Er ikke kjøper sitt ansvar å kaste ut beboere og eiendeler, retten tar seg av det. Men budrunden er ekstremt treig, ikke på timer og minutter som vanlig budrunde, prøvde meg på en leilighet. Budet ble liggende i 2 uker, bøy noen over meg gikk det 2 nye uker osv osv Dette varierer. Du kan ha fullt bebodde objekter som ser ut som bombede reir, tomme boliger eller boliger der fotografen ikke slipper inn for å ta bilder til prospektet. Anonymkode: 00b62...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #6 Skrevet 4. april 2016 Jeg ville vært skeptisk til hvem som har bodd der og om du vil kunne forvente å få bitre galninger på døra Anonymkode: 4280f...6cc
Minlillelykke Skrevet 4. april 2016 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette varierer. Du kan ha fullt bebodde objekter som ser ut som bombede reir, tomme boliger eller boliger der fotografen ikke slipper inn for å ta bilder til prospektet. Anonymkode: 00b62...0a2 I dette tilfelle ser boligen veldig fin ut. De har tatt godt vare på huset. Men kjenner jeg er litt skeptisk
Testosteron Skrevet 4. april 2016 #8 Skrevet 4. april 2016 2 timer siden, Minlillelykke skrev: det vi lurer mest på, kan det virkelig ta så lang tid som 2 måneder fle man vet om huset er solgt til oss? Og er vi pliktige til å oppbevare gamle eieres ting om de nekter og flytte? Ja. Det kan faktisk ta mer enn to måneder, for budet du gir er bindende for deg i seks uker. Innen denne tiden må saksøkeren vurdere budet, og retten skal også ta stilling til det. Dessuten kan saksøkte anke rettens avgjørelse om å godta budet ditt. Ankefristen er en måned. Hvis saksøkte anker, så går det flere uker før lagmannsretten tar stilling til budet. Dessuten kan lagmannsrettens avgjørelse ankes til Høyesterett, og da går det enda flere uker. Hvis saksøkte nekter å flytte, så oppbevarer han selv tingene sine i leiligheten du har kjøpt. Problemet er om han nekter å flytte ut eller om han flytter, men ikke tar med seg tingene sine. Da kan du ikke bare kaste dem.
Testosteron Skrevet 4. april 2016 #9 Skrevet 4. april 2016 (endret) 2 timer siden, Minlillelykke skrev: Tusen takk for svar. Svarer ditt ga meg også en pekepinn på hvorfor huset er så rimelig i forhold til lignende boliger. Man bør ikke by like mye som boliger som selges frivillig, for hvis du oppdager mangler ved boligen, så kan du ikke i samme utstrekning som ved frivillig salg, reklamere over mangler. Dessuten går det mye tregere å få overta boligen. Du risikerer blant annet at saken blir liggende i rettssystemet i månedsvis pga adgangen til å anke. Dessuten risikerer du, som nevnt ovenfor av andre, at saksøkte ikke flytter ut eller at han lar tingene sine bli værende i boligen etter at han har flyttet Endret 4. april 2016 av Testosteron 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #10 Skrevet 4. april 2016 Slev om du overfører pengene til megler, så skal ikke pengene fra meglerkonto gå til eier(e) før leiligheten er tømt. En av min tidligere boligkjøp var et tvangssalg etter politirassia og fengsling av eieren. Det gikk veldig greit. Anonymkode: a6dd4...f1f
Testosteron Skrevet 4. april 2016 #11 Skrevet 4. april 2016 (endret) 2 timer siden, SillyFlamingo skrev: Blir ikke beboere kastet ut av boligen av politiet før visning og salg? Tittet mye på tvangssalg når jeg var på utkikk etter nytt sted å bo. Samtlige boliger var tømt og dører hadde blitt plombert av politiet. Slapp kun inn med nøkkel jeg fikk låne fra advokaten som hadde salget... Er ikke kjøper sitt ansvar å kaste ut beboere og eiendeler, retten tar seg av det. Men budrunden er ekstremt treig, ikke på timer og minutter som vanlig budrunde, prøvde meg på en leilighet. Budet ble liggende i 2 uker, bøy noen over meg gikk det 2 nye uker osv osv Hvorvidt eieren/saksøkte blir kastet ut av boligen før visning, beror på om han samarbeider med salgsmedhjelperen. Hvis han samarbeider, så kan ikke namsmannen kaste ham ut. Han har rett til å bli boende helt til rettens avgjørelse om salg er rettskraftig. Det er jo tross alt han som eier boligen. Hvis saksøkte samarbeider under tvangssalget, så blir han boende til kjøperen har blitt eier, og da kan det tenkes at saksøkte ikke lenger samarbeider. Da må kjøperen selv begjære utkastelse gjennom namsmyndigheten. Bud avgitt under tvangssalg står seg i seks uker. Endret 4. april 2016 av Testosteron 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå