AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #61 Skrevet 5. april 2016 For 25 år siden hette det "Frøken". Det hadde ingenting med sivilstatus å gjøre (ugift kvinne), men betydde rett og slett kvinnelig lærer. Ordet "Frøken" hadde altså 2 forskjellige betydninger som bruktes i to forskjellige settinger. Så når noen i dag sier "frøken" til en lærer, så betyr det ikke "ugift kvinne" eller "lærer som er mindre verdt". Det er rett og slett et gammelt ord for kvinnelig lærer. Og for 25 år siden hadde vi like mye respekt for kvinnelige og mannlige lærere (om de fikk samme lønn, vet jeg ikke), og det var lærerne selv som sa vi skulle kalle dem det. Det var rett og slett en av titlene som var riktig da. Anonymkode: 398ab...1c3 5
Unika Skrevet 5. april 2016 #62 Skrevet 5. april 2016 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig problemet med dette?Anonymkode: ff4bd...d80 3 Ja, det kan du jo lure på. .. Hva er problemet med neger? Barnehagetante? Frøken? Ikke egentlig noen verdens ting, for du mener jo sikkert ikke noe vondt med å kalle noen det. Dessverre er det LIKEGYLDIG. Det er hva de; afrikaneren, barnehagelæreren og læreren føler om saken som er viktig. Hvis de i 2016 sier at det er avleggs og at de ikke ønsker å bli kalt ved disse betegnelsene, enda så hyggelig det måtte være for andre, så er vel det greit? Noen ganger handler det å se forbi sin egen nesetipp og innrette seg etter hva andre føler, uansett om du har en annen personlig mening. Endret 5. april 2016 av Unika 3
Dr. A. Kula Skrevet 6. april 2016 #63 Skrevet 6. april 2016 20 timer siden, Unika skrev: Ja, det kan du jo lure på. .. Hva er problemet med neger? Barnehagetante? Frøken? Ikke egentlig noen verdens ting, for du mener jo sikkert ikke noe vondt med å kalle noen det. Dessverre er det LIKEGYLDIG. Det er hva de; afrikaneren, barnehagelæreren og læreren føler om saken som er viktig. Hvis de i 2016 sier at det er avleggs og at de ikke ønsker å bli kalt ved disse betegnelsene, enda så hyggelig det måtte være for andre, så er vel det greit? Noen ganger handler det å se forbi sin egen nesetipp og innrette seg etter hva andre føler, uansett om du har en annen personlig mening. Dette kan jo ikke få stå uimotsagt. Som denne - og nevnte barnehageonkeltråd - viser er jo at det er meget delte meninger hva nettopp mottageren føler - i 2016. Det er nemlig ikke likegyldig hva avsenderen kommuniserer. Helt klart kan alle begrepene brukes i negativ sammenheng, men det kan stort sett alle ord som beskriver et yrke eller en gruppe. Sett et kraftuttrykk i forkant og du får som oftest en negativ vinkling. Skal vi kanskje slutte å bruke ordet feminist, for det er etterhvert også sterkt negativt ladet i mange sammenhenger. Det er ikke ordet i seg selv som er feil, men måten man bruker det. Som du selv sier, skal man ta hensyn til om mottageren synes det er greit, men det vet man gjerne ikke i forkant. Mange i aktuell gruppe/yrke synes det er helt grei bruk, og oppfordrer gjerne til dette selv. Selv blir jeg ofte omtalt/tiltalt med en variant jeg ikke er vandt med, og som jeg ikke liker. Da forteller jeg enkelt at jeg foretrekker dette alternativet, uten å bli fornærmet eller sint på vedkommende som brukte feil. Skjønner at folk tar feil, og at de er vandt med andre ord. Noen ganger handler det om å se forbi sin egen nesetipp og innrette seg etter hva andre kommuniserer, uansett hvor hårsår og forulempet man kan føle seg. 21 timer siden, AnonymBruker skrev: For 25 år siden hette det "Frøken". Det hadde ingenting med sivilstatus å gjøre (ugift kvinne), men betydde rett og slett kvinnelig lærer. Ordet "Frøken" hadde altså 2 forskjellige betydninger som bruktes i to forskjellige settinger. Så når noen i dag sier "frøken" til en lærer, så betyr det ikke "ugift kvinne" eller "lærer som er mindre verdt". Det er rett og slett et gammelt ord for kvinnelig lærer. Og for 25 år siden hadde vi like mye respekt for kvinnelige og mannlige lærere (om de fikk samme lønn, vet jeg ikke), og det var lærerne selv som sa vi skulle kalle dem det. Det var rett og slett en av titlene som var riktig da. Anonymkode: 398ab...1c3 Det er vel strengt tatt slik at frøken i dag nesten utelukkende betyr kvinnelig lærer. Man har i dag helt gått bort fra frøken og fru som adjektiver for presisering av sivilstatus. På engelsk har man fått Ms som felles erstatning for Miss og Mrs, og Mr er fortsatt ubestemt med tanke på partnerrelasjon. Såvidt jeg vet har man ikke innført noe tilsvarende på norsk, men det er lenge siden jeg så fru/frøken bli brukt. Dette illustreres også ved at man i dag stort sett bruker frøken <fornavn> i omtale av kvinnelig lærer, mens frøken <etternavn> mer henspeiler på den gamle tiltaleformen som skilte på sivilstatus. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #64 Skrevet 6. april 2016 10 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Det er vel strengt tatt slik at frøken i dag nesten utelukkende betyr kvinnelig lærer. Man har i dag helt gått bort fra frøken og fru som adjektiver for presisering av sivilstatus. På engelsk har man fått Ms som felles erstatning for Miss og Mrs, og Mr er fortsatt ubestemt med tanke på partnerrelasjon. Såvidt jeg vet har man ikke innført noe tilsvarende på norsk, men det er lenge siden jeg så fru/frøken bli brukt. Dette illustreres også ved at man i dag stort sett bruker frøken <fornavn> i omtale av kvinnelig lærer, mens frøken <etternavn> mer henspeiler på den gamle tiltaleformen som skilte på sivilstatus. Det er da ganske lenge siden det ble bestemt å bruke fr istedet for fru/frøken, i Norge. Anonymkode: 6583f...dc0 1
Dr. A. Kula Skrevet 6. april 2016 #65 Skrevet 6. april 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ganske lenge siden det ble bestemt å bruke fr istedet for fru/frøken, i Norge. Anonymkode: 6583f...dc0 Takk for opplysningen, den hadde jeg ikke fått med meg.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #66 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev: Takk for opplysningen, den hadde jeg ikke fått med meg. Anonymkode: 6583f...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #67 Skrevet 6. april 2016 1 time siden, Dr. A. Kula skrev: Dette kan jo ikke få stå uimotsagt. Som denne - og nevnte barnehageonkeltråd - viser er jo at det er meget delte meninger hva nettopp mottageren føler - i 2016. Det er nemlig ikke likegyldig hva avsenderen kommuniserer. Helt klart kan alle begrepene brukes i negativ sammenheng, men det kan stort sett alle ord som beskriver et yrke eller en gruppe. Sett et kraftuttrykk i forkant og du får som oftest en negativ vinkling. Skal vi kanskje slutte å bruke ordet feminist, for det er etterhvert også sterkt negativt ladet i mange sammenhenger. Det er ikke ordet i seg selv som er feil, men måten man bruker det. Som du selv sier, skal man ta hensyn til om mottageren synes det er greit, men det vet man gjerne ikke i forkant. Mange i aktuell gruppe/yrke synes det er helt grei bruk, og oppfordrer gjerne til dette selv. Selv blir jeg ofte omtalt/tiltalt med en variant jeg ikke er vandt med, og som jeg ikke liker. Da forteller jeg enkelt at jeg foretrekker dette alternativet, uten å bli fornærmet eller sint på vedkommende som brukte feil. Skjønner at folk tar feil, og at de er vandt med andre ord. Noen ganger handler det om å se forbi sin egen nesetipp og innrette seg etter hva andre kommuniserer, uansett hvor hårsår og forulempet man kan føle seg. Det er vel strengt tatt slik at frøken i dag nesten utelukkende betyr kvinnelig lærer. Man har i dag helt gått bort fra frøken og fru som adjektiver for presisering av sivilstatus. På engelsk har man fått Ms som felles erstatning for Miss og Mrs, og Mr er fortsatt ubestemt med tanke på partnerrelasjon. Såvidt jeg vet har man ikke innført noe tilsvarende på norsk, men det er lenge siden jeg så fru/frøken bli brukt. Dette illustreres også ved at man i dag stort sett bruker frøken <fornavn> i omtale av kvinnelig lærer, mens frøken <etternavn> mer henspeiler på den gamle tiltaleformen som skilte på sivilstatus. Bruk av ordet "frøken" om lærer er i likhet med "tante" og "onkel" til barnehagepersonale, grovt diskriminerende og kan på ingen måte forsvares. Bruk av slike ord er brudd på likestillingsloven og kan føre til erstatningsansvar. Skal en tiltale noen med yrkestittel, skal utelukkende kjønnsnøytrale begreper anvendes. Ellers er som regel tiltale med fornavn det mest naturlige. Bruken av ikke kjønnsnøytrale tiltaleformer som "herr", "fru" og "frøken" bør snarest slettes fra språket, i likhet med kjønnsbestemte pronomener som "han" og "hun". Tiltale skal skje med navn og/eller kjønnsnøytral tittel, og "hen" må erstatte "han"/"hun". Ordene "kvinne" og "mann" bør erstattes med menneske, "gutt" og "jente" med "barn", "mor" og "far" med "forelder". Kjønnsnøytralitet må bli et lovfestet prinsipp i alle sammenhenger. Anonymkode: 7959a...e3f
Dr. A. Kula Skrevet 6. april 2016 #68 Skrevet 6. april 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruk av ordet "frøken" om lærer er i likhet med "tante" og "onkel" til barnehagepersonale, grovt diskriminerende og kan på ingen måte forsvares. Bruk av slike ord er brudd på likestillingsloven og kan føre til erstatningsansvar. Skal en tiltale noen med yrkestittel, skal utelukkende kjønnsnøytrale begreper anvendes. Ellers er som regel tiltale med fornavn det mest naturlige. Bruken av ikke kjønnsnøytrale tiltaleformer som "herr", "fru" og "frøken" bør snarest slettes fra språket, i likhet med kjønnsbestemte pronomener som "han" og "hun". Tiltale skal skje med navn og/eller kjønnsnøytral tittel, og "hen" må erstatte "han"/"hun". Ordene "kvinne" og "mann" bør erstattes med menneske, "gutt" og "jente" med "barn", "mor" og "far" med "forelder". Kjønnsnøytralitet må bli et lovfestet prinsipp i alle sammenhenger. Anonymkode: 7959a...e3f Tror nok bare det er din høyst subjektive tolkning av likestillingsloven (spesielt med tanke på dine presiseringer i andre avsnitt) som får frøken, barnehagetante/-onkel til å bli grovt diskriminerende og dermed brudd på loven. Med mindre du kan vise til rettspraksis, lovanvendelse, forskrifter eller annet juridisk som underbygger dine påstander. Endret 6. april 2016 av Dr. A. Kula 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #69 Skrevet 7. april 2016 Den 5. april 2016 at 18.47, AnonymBruker skrev: For 25 år siden hette det "Frøken". Det hadde ingenting med sivilstatus å gjøre (ugift kvinne), men betydde rett og slett kvinnelig lærer. Ordet "Frøken" hadde altså 2 forskjellige betydninger som bruktes i to forskjellige settinger. Så når noen i dag sier "frøken" til en lærer, så betyr det ikke "ugift kvinne" eller "lærer som er mindre verdt". Det er rett og slett et gammelt ord for kvinnelig lærer. Og for 25 år siden hadde vi like mye respekt for kvinnelige og mannlige lærere (om de fikk samme lønn, vet jeg ikke), og det var lærerne selv som sa vi skulle kalle dem det. Det var rett og slett en av titlene som var riktig da. Anonymkode: 398ab...1c3 For 25 år siden? Vel, for 27 år siden gjorde min (kvinnelige) lærer det klinkende klart for sine nye førsteklassinger at hun IKKE skulle kalles frøken. Hun var såvisst ingen frøken! Vi skulle heller ikke si lærerinne, for det het ikke det lenger, det het lærer, enten man var kvinne eller mann. Må legge til at både læreren og jeg kommer fra ei temmelig sidrumpa bygd som stort sett ligger flere år etter trendene i resten av landet. Føler at du må hatt veldig gammeldagse lærere. Anonymkode: 73caa...ba4 2
Dr. A. Kula Skrevet 7. april 2016 #70 Skrevet 7. april 2016 Den 5.4.2016 at 19.47, AnonymBruker skrev: For 25 år siden hette det "Frøken". Det hadde ingenting med sivilstatus å gjøre (ugift kvinne), men betydde rett og slett kvinnelig lærer. Ordet "Frøken" hadde altså 2 forskjellige betydninger som bruktes i to forskjellige settinger. Så når noen i dag sier "frøken" til en lærer, så betyr det ikke "ugift kvinne" eller "lærer som er mindre verdt". Det er rett og slett et gammelt ord for kvinnelig lærer. Og for 25 år siden hadde vi like mye respekt for kvinnelige og mannlige lærere (om de fikk samme lønn, vet jeg ikke), og det var lærerne selv som sa vi skulle kalle dem det. Det var rett og slett en av titlene som var riktig da. Anonymkode: 398ab...1c3 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For 25 år siden? Vel, for 27 år siden gjorde min (kvinnelige) lærer det klinkende klart for sine nye førsteklassinger at hun IKKE skulle kalles frøken. Hun var såvisst ingen frøken! Vi skulle heller ikke si lærerinne, for det het ikke det lenger, det het lærer, enten man var kvinne eller mann. Må legge til at både læreren og jeg kommer fra ei temmelig sidrumpa bygd som stort sett ligger flere år etter trendene i resten av landet. Føler at du må hatt veldig gammeldagse lærere. Anonymkode: 73caa...ba4 Godt eksempel på det er kulturforskjeller og ulik oppfattelse av hva som er rett og ikke rett. Også for 25 år siden. Og at det ikke bare er noe som elever og foreldre finner på. Derfor må man være overbærende for dem som har en annen bakgrunn og oppfører seg deretter. Det er greit å gi beskjed om at man (ikke) ønsker en spesifikk tiltaleform, men man kan ikke reagere i villfarelse før man har fått muligheten til å korrigere. Likeens skal den som blir gjort oppmerksom på dette, ta hensyn i videre henvendelse/omtale. Kanksje vil det forekomme forglemmelser, men da er en unnskyldning på sin plass. Man må tåle at folk gjør feil. Men utidig bruk av enhver titulering, ment for å hovere eller sette seg selv over andre, er aldri greit. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #71 Skrevet 7. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For 25 år siden? Vel, for 27 år siden gjorde min (kvinnelige) lærer det klinkende klart for sine nye førsteklassinger at hun IKKE skulle kalles frøken. Hun var såvisst ingen frøken! Vi skulle heller ikke si lærerinne, for det het ikke det lenger, det het lærer, enten man var kvinne eller mann. Må legge til at både læreren og jeg kommer fra ei temmelig sidrumpa bygd som stort sett ligger flere år etter trendene i resten av landet. Føler at du må hatt veldig gammeldagse lærere. Anonymkode: 73caa...ba4 Ja, for 25 år siden. Tipper at "frøknene" var rundt 40 år gamle (og godt gifte hele gjengen). Jeg er fra en liten bygd, og vi var nok ikke så nymotens vi heller. Men ting varierer fra sted til sted. Vi fikk beskjed om å kalle dem frøken, så da gjorde vi det. Og ante ingenting om at det var noe dumt andre steder i landet Anonymkode: 398ab...1c3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #72 Skrevet 7. april 2016 ...Eller det kan ha vært 33 år siden når jeg regner etter.... (shit, jeg er gammel!) Men jeg gikk jo der i 7 år, og vi fortsatte å kalle dem frøken uten at noen fortalte oss at vi skulle si noe annet i stedet. Anonymkode: 398ab...1c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #73 Skrevet 8. april 2016 Man kan jo selvfølgelig kalle kvinnelige lærere som VIL bli kalt for frøken for frøken, men det er neppe noen god idè å kalle kvinnelige lærere som gruppe for frøken. See the difference? Anonymkode: d9bac...69a
LukaFrost Skrevet 9. april 2016 #74 Skrevet 9. april 2016 Jeg har ikke gått flere år på universitetet for å bli titulert "frøken." Jeg har et fullt brukbart fornavn. Da jeg var vikar hendte det at barn som ikke husket navnet mitt kalte meg "lærer", eller " du voksen." Det var greit. Frøken er gammeldags. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #75 Skrevet 9. april 2016 13 minutter siden, LukaFrost skrev: Jeg har ikke gått flere år på universitetet for å bli titulert "frøken." Jeg har et fullt brukbart fornavn. Da jeg var vikar hendte det at barn som ikke husket navnet mitt kalte meg "lærer", eller " du voksen." Det var greit. Frøken er gammeldags. Jeg er gammel. Så da tar jeg meg den friheten. Anonymkode: 79bd4...75f 1
Haru Skrevet 10. april 2016 #76 Skrevet 10. april 2016 De gamle tingene har sin sjarm vil jeg si. Og det å kalle lærerinnen "frøken" er gammeldags
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå