Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det egentlig noe ?

Anonymkode: 8a93a...87c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, man tilegner den kvinnelige læreren en rolle. Som den nusselige, lille jomfruelige damen. 

Anonymkode: 6e25f...106

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville trodd du hadde glemt navnet mitt, og minnet deg på hva jeg het. Jeg ville også tenkt litt over hvilke holdninger du muligens hadde, siden du brukte terminologi fra en tid der kvinner jobbet frem til de ble gift (derav "frøken", ikke "frue").

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vel, man tilegner den kvinnelige læreren en rolle. Som den nusselige, lille jomfruelige damen. 

Nei det gjør man ikke. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Åh, flashbacks fra "en barnehagearbeider er ikke "tante" men "voksen""-tråden.

TS, JEG synes ikke det gjør noe, men jeg er ikke kvinnelig lærer, det kan hende at de som er det har en heeelt annen mening enn meg.

Anonymkode: eef63...909

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei det gjør man ikke. 

Jo, det er det man gjør. På samme måte som å kalle voksne mennesker for lille venn, søte deg, osv. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er det man gjør. På samme måte som å kalle voksne mennesker for lille venn, søte deg, osv. 

Ingenting galt i å si frøken.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør man ikke. 

Nei men da så.

- Tråd slutt -

Anonymkode: bf0c7...6bc

• Liker 5
Skrevet

Det er jo litt rart hvis læreren er en frue? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare begynt å kalle alle for "du" eller [navn]. Det finnes et hav av titler etter hvilken utdannelse og arbeidsoppgaver man har. Jeg er ikke synsk. Snart er det sikkert nedlatende å si lærer også...

Anonymkode: 398ab...1c3

• Liker 2
Skrevet

Gjør vel ingenting, men ser på det som en smule gammeldags :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du insisterer på å ikke bruke fornavnet mitt, ville jeg heller foretrukket tittelen min, lektor. 

Anonymkode: ede27...706

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du insisterer på å ikke bruke fornavnet mitt, ville jeg heller foretrukket tittelen min, lektor. 

Anonymkode: ede27...706

Enig. Jeg kan godta "lærer" også, eller "frue", siden jeg tross alt er gift ;)

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvem sier "frøken" i dag? Akkurat som ansatte i barnehagen er "tanter"og"onkler".

Utrolig gammeldags og snevert. Vi lever i 2016,og da sier vel barn og voksne fornavn eller titler eller? Bare så snodig å tenke annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt i å si frøken.

Det kommer an på hvem, hvor og når. Å si frøken til en kvinnelig lærer passer seg ikke. 

• Liker 2
Gjest Notatboka
Skrevet
4 minutter siden, Frøken Smilla skrev:

Enig. Jeg kan godta "lærer" også, eller "frue", siden jeg tross alt er gift ;)

Du syns ikke det da blir litt ironisk at nicket ditt er Frøken Smilla?

Skrevet

Synes det er søt å si Frøken til en lærer. :) 

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Notatboka skrev:

Du syns ikke det da blir litt ironisk at nicket ditt er Frøken Smilla?

Du så ikke blunkesmileyen ..? :)

Jeg var for øvrig ugift da nicket ble laget, uten at det betyr nevneverdig. Det med fru/frøken var ment som en spøk, da jeg synes sivilstatustittel brukt om yrker er unødvendig. Jeg har opplevd å bli kalt "frøken" i jobbsammenheng (er lærer), og det har utelukkende vært gjort i situasjoner der den som har sagt det har gjort det i et forsøk på å snakke meg "ned". For meg er det en hersketeknikk (når voksne bruker uttrykket, vel å merke!).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min søster som er nyutdanna kvinnelig lærer synes det er kjempekoselig når elevers foreldre kaller henne for frøken. (Elevene gjør det ikke selv). Det er jo samme debatten om å kalle sykepleiere for "søster". Jeg som sykepleier synes det er heelt innafor og ganske koselig jeg og. Dere trenger ikke legge så veldig mye i det, vel.. Gammeldags? Ja, men hva så? Det er ingenting som sier at dere er mindre kompetente selv om barnas foreldre kaller dere for frøken, vel? Isåfall bør du finne deg en annen jobb. 

Anonymkode: e9c8e...46d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...