Gjest lisemm Skrevet 4. april 2016 #1 Skrevet 4. april 2016 (endret) Ser at det er relativt vanlig for tannleger passere millionen i det private. Mitt inntrykk er at yrket eller utdannelsen er veldig krevende. Hvorfor er det slik? Er det fordi tannlegene har sugerøret plantet i statskassa, ignorante kunder eller er det mangel på tannleger, eller en kombinasjon av disse? Slik jeg ser det er det ingen grunn til at en tannlege skal tjene mer enn andre med en 5-årig mastergrad. Å tjene seg rik på andres helse er umoralsk. Endret 4. april 2016 av lisemm
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #2 Skrevet 4. april 2016 Hva er timelønna for en privatpraktiserende tannlege? Anonymkode: f4e50...215
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #3 Skrevet 4. april 2016 Lang utdanning, dyr utdanning, lokaler koster, utstyr, ansatte, lønn, etterutdanning, går ikke under folkehelsa = 25%moms betales, utstyr til behandlinger (fyll, borr, småting som dette ++++++).... Mye å dekke hver mnd i kostnader. Anonymkode: b176a...da8 13
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #4 Skrevet 4. april 2016 Tilbud og etterspørsel.. Anonymkode: b3861...9ee 3
Gjest Rozes Skrevet 4. april 2016 #5 Skrevet 4. april 2016 De tannklinikkene som har det nyeste utstyret, som videreutdanner seg osv er som oftest nokså dyre, men kvalitet koster. Endel tannlegeutstyr er veldig dyrt. I tillegg til et 5-årig studielån.
Gjest lisemm Skrevet 4. april 2016 #6 Skrevet 4. april 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Lang utdanning, dyr utdanning, lokaler koster, utstyr, ansatte, lønn, etterutdanning, går ikke under folkehelsa = 25%moms betales, utstyr til behandlinger (fyll, borr, småting som dette ++++++).... Mye å dekke hver mnd i kostnader. Anonymkode: b176a...da8 Jeg ser ikke hvordan dette skal forsvare kostnadsnivået? Det er ikke naturlig at tannlegene tar et digert påslag for alt dette. Utstyr og lokaler burde være et nullsum-spill. Utdanningen er gratis. Mange har mastergrad i dag uten å være i nærheten av lønnsnivået til tannlegene? Endret 4. april 2016 av lisemm
Gjest lisemm Skrevet 4. april 2016 #7 Skrevet 4. april 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilbud og etterspørsel.. Anonymkode: b3861...9ee Er det mangel på tannleger? I så fall burde vi utdanne flere tannleger. Å sko seg godt på andres (dårlige) tannhelse er direkte umoralsk og burde forbys med lov. Endret 4. april 2016 av lisemm
debattanten Skrevet 4. april 2016 #8 Skrevet 4. april 2016 (endret) Du er ute å fjaser igjen. Du som er økonom burde jo ikke snakke så stygt om andre yrkesgrupper. I hvert fall ikke om moral. Endret 5. april 2016 av debattanten 10
Tibbie Skrevet 4. april 2016 #9 Skrevet 4. april 2016 Min venninne er tannlegesekretær. Hun har ikke gått på skole siden grunnskolen og har aldri hatt jobb før denne. Grunnlønna hennes er 173 kroner timen! Grunnlønna - det vil si at den bare øker fra nå. Jeg har jobbet og studert hele livet og lever med en tarifflønn på 153 kr timen x) Jeg vil også jobbe innen tannhelse i privat sektor! 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #10 Skrevet 4. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilbud og etterspørsel.. Anonymkode: b3861...9ee Tannhelsetjenester her i landet er så hinsides overpriset at det er f... ikke klokt ! Er det en stor jobb, vil jeg anbefale å reise til Budapest. Slapp unna med ca 1/3 del av prisen Anonymkode: 528ce...723 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #11 Skrevet 4. april 2016 12 minutter siden, Tibbie skrev: Min venninne er tannlegesekretær. Hun har ikke gått på skole siden grunnskolen og har aldri hatt jobb før denne. Grunnlønna hennes er 173 kroner timen! Grunnlønna - det vil si at den bare øker fra nå. Jeg har jobbet og studert hele livet og lever med en tarifflønn på 153 kr timen x) Jeg vil også jobbe innen tannhelse i privat sektor! Hva jobber du med? 153 er vel lite i dag? Anonymkode: 5ee7f...877 1
Plexus Skrevet 4. april 2016 #12 Skrevet 4. april 2016 Er det å "passere millionen" så himla mye da?? Det er vel helt naturlig at en person med en femårig maste tjener forskjellig fra en annen med en master i en helt annen retning?? Ganske urealistisk og dessuten urimelig argument at lengden på utdannelsen skal avgjøre om man tjener likt? Jeg vil forresten tro at tannlegestudiet er mye mer pensumtungt enn en del andre mastere. For å sette synspunktet ditt om at "å tjene penger på andres helse er umoralsk" litt på spissen, må du definere helse. Helse er så mye mer enn fravær av sykdom, det er blant annet opplevelse av livskvalitet, forutsigbarhet osv også. En person kan føle en opplevelse av livskvalitet ved å feks å shoppe. Er butikkene også umoralske siden de tjener på at denne personen skal føle en opplevelse av glede og livskvalitet? 6
Roseh Skrevet 4. april 2016 #13 Skrevet 4. april 2016 16 minutter siden, Tibbie skrev: Min venninne er tannlegesekretær. Hun har ikke gått på skole siden grunnskolen og har aldri hatt jobb før denne. Grunnlønna hennes er 173 kroner timen! Grunnlønna - det vil si at den bare øker fra nå. Jeg har jobbet og studert hele livet og lever med en tarifflønn på 153 kr timen x) Jeg vil også jobbe innen tannhelse i privat sektor! hva har du studert da? Tannlegesekretærer tjener i snitt 385 200kr året og er en fagutdanning man har fagbrev som. Man kan jobbe på kiwi uten å ha gått skole en gang og få en tarifflønn på 150. Er nok heller du som har valgt feil utdanning. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #14 Skrevet 4. april 2016 26 minutter siden, Tibbie skrev: Min venninne er tannlegesekretær. Hun har ikke gått på skole siden grunnskolen og har aldri hatt jobb før denne. Grunnlønna hennes er 173 kroner timen! Grunnlønna - det vil si at den bare øker fra nå. Jeg har jobbet og studert hele livet og lever med en tarifflønn på 153 kr timen x) Jeg vil også jobbe innen tannhelse i privat sektor! What? Da jeg jobbet på ICA tjente jeg mer enn det. Anonymkode: ecf3a...427 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #15 Skrevet 4. april 2016 5 timer siden, lisemm skrev: Ser at det er relativt vanlig for tannleger passere millionen i det private. Mitt inntrykk er at yrket eller utdannelsen er veldig krevende. Hvorfor er det slik? Lønn for tannleger har variert veldig. Nå er den god, og på 1970-tallet var den god, men på 1980-tallet var lønna helt elendig. Det førte til dårlige søkere til studiet og enormt frafall og stryk, og for få ferdigutdannde. Som igjen førte til at lønna seg, og søkningen steg... Naturens orden! Det er riktig at studiet er meget krevende. Med middels karakterer fra videregående er man normalt ikke flink nok til å komme seg gjennom studiet. Selve arbeidet er ikke anstrengende, men det krever veldig konsentrasjon og en dårlig dag er ikke akseptabelt. Til enhver tid må man være på topp. Lønnsnivået for offentlige tannleger er vel på 600-800 000, og det er ikke dårlig. Private varierer veldig i fortjeneste, naturlig nok, alt etter den lokale etterspørselen. Det er normalt med lange arbeidsdager om det er nok pasienter, for de siste timene om dagen er nesten ren netto. Kl. 08–19, ev. også helgearbeid, er ikke ukjent. At de da tjener godt over millionen, er vel ikke så rivgalt? Anonymkode: e9ea6...421
Gjest lisemm Skrevet 4. april 2016 #16 Skrevet 4. april 2016 Det er alt for høyt etter min mening. Lønnen burde ha ligget et sted mellom 450-800 i det offentlige og private. Jeg har en mistanke om at tannleger i privat sektor tjener så mye fordi de har sugerøret plantet i statskassa. Mange av tannlegeregningene dekkes av det offentlige, og det er en kultur for å utnytte dette systemet.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #17 Skrevet 4. april 2016 6 minutter siden, lisemm skrev: Mange av tannlegeregningene dekkes av det offentlige Nei. Fram til 2008 var ingenting dekket av det offentlige, men pasienten kunne i sjeldne tilfeller få refundert utgifter han hadde betalt. Nå er det blitt ordning med direkte oppgjør, og ordningene er også en tanke utvidet, men de fleste behandlingstyper betales fremdeles av pasienten selv. Private tannleger før 2008 tjente forholdsvis like mye som dagens gjør, så din teori om sugerør i statskassa forklarer ikke privatpraktiserende tannlegers lønnsnivå. Anonymkode: e9ea6...421 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #18 Skrevet 5. april 2016 Kjenner noen private tannleger, og de tjener vel rundt 2 mill. Hvorfor ikke? De var smarte og tok en utdannelse, hvor de kan tjene bra. Selv har jeg ikke utdannelse, og jobber i helse, så har veldig lav lønn. Men jeg unner da mennesker som har jobbet hardt for det, og tjene bra med penger. Anonymkode: c7fa1...502 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #19 Skrevet 5. april 2016 Det fins da mange f.eks advokater og siviløkonomer som tjener over en mill i året? Disse har jo også femårig master? Er det mer fortjent at de tjener penger enn en tannlege? skjønner ikke problemstillingen TS Anonymkode: de322...521 9
Gjest Sisti Skrevet 5. april 2016 #20 Skrevet 5. april 2016 Fordelen med å drive egen privat praksis er at man kan tjene gode penger (men man kan også tape mye penger...). Dette er ikke unikt for tannleger, det finnes rørleggere, elektrikere etc også med millioninntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå