AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg har fått en voksende interesse for astronomi og vurderer å få tak i et teleskop som kan passe for en nybegynner. Noen som har tips og råd?? Har et ønske om å få sett Jupiter i løpet av april men er usikker på hvor lett det er å få til, evt hvilken retning man skal se osv. Anonymkode: bbcb4...d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 4. april 2016 #2 Del Skrevet 4. april 2016 Å se på Jupiter og månene er ganske rett fram. Du kan se dem ganske greit gjennom en god prisme kikkert. Det hjelper veldig om du har et stativ til kikkerten. Hvis du ønsker å kjøpe et teleskop, bør du satse på diameter frem for forstørrelse. Stor diameter gir god oppløsning og mulighet for å se detaljer bedre. De mest avanserte er med motor i stativet og innebygget computer. Da er det bare å grov innstille, så finner teleskopet resten selv. Jeg hadde en liten sak fra Meade, kostet under 2000 kr, med motor og computer. Den kom i en sekk så den var grei å ta med, tok fem minutter å montere. Så Jupiter, Saturn og Mars veldig fint. Månen og diverse galakser og stjernetåker. Men dessverre ødela jeg den ved solformørkelsen ifjor. Et alternativ kan være å finne en astronomisk forening og bli med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 5. april 2016 #3 Del Skrevet 5. april 2016 for ca. 5000 får en et greit teleskop. nypris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå