AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Del Skrevet 4. april 2016 hei jeg har 2 chihuahua. 1 valp og 1 voksen tispe. jeg lurte på hvor mange vaksiner og hvilken, man må ta på valpen den er 6 måneder. og når kan tispa begynne å pare seg. den er 18 måneder. takk for svar Anonymkode: b4e95...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #2 Del Skrevet 4. april 2016 Ring veterinær og bestill time til vaksinering. Ta med vaksinekort hvis du har det, for de skulle ha fått vaksine tidligere også, begge to. Ei tispe skal ikke ha valper før sin 2. løpetid. Helst ikke før tispen har passert 2 år. Er hunden registrert? Hobby-oppdrettere har få noe til overs for. Det å ta 20 000 for en uregistrert valp av en useriøs eier... svindel og hatet av de mest oppegående hundeeier. 18 åringer på utgikk etter en veskehund, de godtar det, fordi de ikke er voksne nok til å tenke selv. Må hunden din få valper? hvorfor? En hund må ikke få valper, de kan leve et langt og fint liv uten valper. De på finn.no, det er tusenvis av valper der ute. Ønsker du å tjene penger så får du finne deg en deltidsjobb. Ønsker du å ha valper i noen uker; sett deg opp som fosterhjem eller jobb frivillig hos dyrebeskyttelsen. Skal du ha valper på hunden din; gjør det riktig. Ta alle undersøkelser, vær nøye med valg av hannhund. Helse er viktig, og du trenger ikke å ødelegge rasen mer enn nødvendig, fordi du vil ha søte små valper i noen uker. Anonymkode: f32d8...9cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
goodbye_kitty Skrevet 4. april 2016 #3 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Anbefaler deg å sette deg inn i de avlsetiske retningslinjene til raseklubben først: http://www.nchk.no/index.php/avl/avelsetiske-retningslinjer-for-norsk-chihuahuaklubb Ikke slemt ment, men du høres ikke veldig erfaren ut hvis du ikke en gang vet hvor gammel ei tispe må være før hun parres. Jeg vil ikke anbefale uerfarne å avle på chihuahua uten veiledning fra en erfaren oppdretter el., det er blant annet større risiko for keisersnitt enn på mange andre raser pga hundens størrelse. Et snitt koster rundt 15.000,- og dekkes ikke av forsikring, så dette må du være forberedt på å legge ut selv i verste fall. Endret 4. april 2016 av goodbye_kitty 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janet0 Skrevet 4. april 2016 #4 Del Skrevet 4. april 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring veterinær og bestill time til vaksinering. Ta med vaksinekort hvis du har det, for de skulle ha fått vaksine tidligere også, begge to. Ei tispe skal ikke ha valper før sin 2. løpetid. Helst ikke før tispen har passert 2 år. Er hunden registrert? Hobby-oppdrettere har få noe til overs for. Det å ta 20 000 for en uregistrert valp av en useriøs eier... svindel og hatet av de mest oppegående hundeeier. 18 åringer på utgikk etter en veskehund, de godtar det, fordi de ikke er voksne nok til å tenke selv. Må hunden din få valper? hvorfor? En hund må ikke få valper, de kan leve et langt og fint liv uten valper. De på finn.no, det er tusenvis av valper der ute. Ønsker du å tjene penger så får du finne deg en deltidsjobb. Ønsker du å ha valper i noen uker; sett deg opp som fosterhjem eller jobb frivillig hos dyrebeskyttelsen. Skal du ha valper på hunden din; gjør det riktig. Ta alle undersøkelser, vær nøye med valg av hannhund. Helse er viktig, og du trenger ikke å ødelegge rasen mer enn nødvendig, fordi du vil ha søte små valper i noen uker. Anonymkode: f32d8...9cd ja hundene er registret. tispa må ikke få valper men hun har prøvd å pare seg flere ganger med andre hunder .ikke med meningen da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janet0 Skrevet 4. april 2016 #5 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) 19 minutter siden, goodbye_kitty skrev: Anbefaler deg å sette deg inn i de avlsetiske retningslinjene til raseklubben først: http://www.nchk.no/index.php/avl/avelsetiske-retningslinjer-for-norsk-chihuahuaklubb Ikke slemt ment, men du høres ikke veldig erfaren ut hvis du ikke en gang vet hvor gammel ei tispe må være før hun parres. Jeg vil ikke anbefale uerfarne å avle på chihuahua uten veiledning fra en erfaren oppdretter el., det er blant annet større risiko for keisersnitt enn på mange andre raser pga hundens størrelse. Et snitt koster rundt 15.000,- og dekkes ikke av forsikring, så dette må du være forberedt på å legge ut selv i verste fall. jeg er ikke så erfaren. jeg bare lurte fordi tispa mi har prøvd å pare seg et par ganger med andre hunder. ikke med meningen da... Endret 4. april 2016 av janet0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
goodbye_kitty Skrevet 4. april 2016 #6 Del Skrevet 4. april 2016 2 minutter siden, janet0 skrev: jeg er ikke så erfaren. jeg bare lurte fordi tispa mi har prøvd å pare seg et par ganger med andre hunder. ikke med meningen da... Skjønner Pass godt på henne under løpetiden hvis hun er sammen med hannhunder, en tjuvparring skjer lett. Bruk truse på henne, så kommer de ikke til. Hun er gammel nok til å bli drektig selv om det ikke er så gunstig ifht alder. Dersom "uhellet" likevel skulle være ute kan man ta abortsprøyte hos veterinær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janet0 Skrevet 4. april 2016 #7 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) ok takk for hjelpen Endret 4. april 2016 av janet0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #8 Del Skrevet 4. april 2016 33 minutter siden, janet0 skrev: jeg er ikke så erfaren. jeg bare lurte fordi tispa mi har prøvd å pare seg et par ganger med andre hunder. ikke med meningen da... Hannhunden min på 8 måneder jokker på alt og alle han også. Vi kvinner får menstruasjon, kroppen vår forbereder seg på barn, så blir den skuffet og straffer oss med å blø i ei uke. Det betyr ikke at vi må få barn vær gang kroppen ønsker det. 13-14 åringer er kåte 24/7 og tenker ikke på noe annet enn sex, men det betyr ikke at de bør eller trenger å ha sex. Slik er det med hunder også. Selv om at de hormonene sier de vil parre seg, så må de ikke det. Det er bare slik kroppen og naturen fungerer. Hunden din kommer til å ønske å parre seg vær gang hun har løpetid, fordi kroppen forteller henne at NÅ er kroppen klar til å bli gravid. Det er ikke dyreplageri å la en hun leve et helt liv uten å bære fram valper. Det er ikke dyreplageri å stoppe uønsket parring. Dersom naturen var sjefen så hadde hundene død av å bære frem valper fra de selv er valp, til de kreperer. For hunder kan få valper fra første løpetid til den dagen de dør av alderdom. Det betyr ikke at de bør få valper etter valper, for vær gang de har løpetid. Hunder har et medfødt instinkt. Det er slik at tisper vet når det er tiden for å parre seg. Dersom du holder fast tispen, drar halen til side slik at hannhunden får parre seg.. da er det ofte krasj med naturen. Noen ganger kan de være heldige og gjøre det dagen før tispen er klar, også blir det valper. Men ofte er det fullbom, ei tispe som tvinges til å parre seg går aldri bra, blir ikke valper utav det. Parring ja, valper, nei. Dersom en tispe får bestemme og styre selv så er det så godt som 98% sikkert at hun blir gravid. Jeg har hatt hannhunder og tisper sammen. Aldri hatt uhell, men når tispen stiller seg opp, da må du låse alle hannhunder inne i et rom, for det tar sekunder så henger de fast. Vi har hatt nesten uhell, men heldigvis aldri skjedd noe. Han blir gal under løpetid, hannhunder er litt som menn.. dumme og utålmodige. De vil parre seg så fort tispen blør, også når de ikke gjør det. Mens tispene er smarte, de vet når det er riktig tid. Før det så knurrer og glefser de, litt som kvinnfolk med PMS. De vil ikke parre seg. De kan erte og terge, men de lar han ikke stige opp på henne før tiden er riktig. Men når det er på tide, ja da stiller hun seg opp og lar hannhunden parre hun. Så får de valper. http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5227 Står mer om det her. Ei tispe uten en kjæreste vil alltid se etter en makker når tiden er inne. Ikke alle så klart, du har løse/horete hunder og litt mer "jeg skal være 30 år og gift før jeg får barn" typen. Noen må ha riktig partner, noen driter i hvem han er, bare hun får barn. Hannhunder, de løper etter alt og alle, de kan knulle et tre om de føler for det, eller et menneskebein. Det er hunder i et nøtteskall. Anonymkode: f32d8...9cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArtyFarty Skrevet 4. april 2016 #9 Del Skrevet 4. april 2016 Det er din jobb å passe på at tispa ikke får paret seg, det gjør du ved å ha henne i bånd minimum fire uker fra løpetiden starter. Lengre om hun blør lenge. Hun skal da ikke under noen omstendighet være løs sammen med hannhunder. Klarer du det, så klarer ikke hun å pare seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. april 2016 #10 Del Skrevet 4. april 2016 1 time siden, goodbye_kitty skrev: Skjønner Pass godt på henne under løpetiden hvis hun er sammen med hannhunder, en tjuvparring skjer lett. Bruk truse på henne, så kommer de ikke til. Hun er gammel nok til å bli drektig selv om det ikke er så gunstig ifht alder. Dersom "uhellet" likevel skulle være ute kan man ta abortsprøyte hos veterinær. Det kan jeg love deg at de gjør! Tispetruse hindrer på ingen måte parring. Poenget med den er kun å unngå søl. Som tispeeier må man rett og slett holde tispa unna hannhunder i hele løpetidens varighet for teoretisk sett kan de bli drektige gjennom hele perioden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janet0 Skrevet 4. april 2016 #11 Del Skrevet 4. april 2016 1 time siden, Leo skrev: Det kan jeg love deg at de gjør! Tispetruse hindrer på ingen måte parring. Poenget med den er kun å unngå søl. Som tispeeier må man rett og slett holde tispa unna hannhunder i hele løpetidens varighet for teoretisk sett kan de bli drektige gjennom hele perioden. ok takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå