momo Skrevet 22. oktober 2004 #1 Del Skrevet 22. oktober 2004 Min kjære skal i banken på mandag for og søke om lån, sånn så han kan bli franchisetaker for en butikk som skal åpne på et stort kjøpesenter, dette er en butikk fra en stor og velkjent kjede. Han må ta opp et lån på 550 000, men vi eier ikke noe som vi kan ha sikkerhet i. Kan hende at hans foreldre kan stille som tilleggsikkerhet på halve summen. Lurer på om det er noen som vet hvor stor sannsynlighet det er for at han kan få lån? I budsjettet, så er det beregna at han får 350 000 i årslønn uansett, og i tilegg er det beregna og gå med et overskudd på 600 000 som han kan ta ut til seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 22. oktober 2004 #2 Del Skrevet 22. oktober 2004 Uten sikkerhet må han vel ta opp et forbrukslån (og det er dyrt...)?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 22. oktober 2004 Om lånet blir dyrt er helt greit. Siden hans foreldre kommer til og stå som tileggsikkerht for halvparten med sitt hus som sikkerhet, regner jeg med at den delen blir med lav rente, og eventuelt den andre delen med høy rente. Men nå er det jo beregna 600 000 i overskudd og da vil han jo bli gjeldsfri på et år. Og hvis ikke det blir så stort overskudd, så vil det jo alikevel ikke ta mange årene. Det jeg er mer ute etter er om han har mulighet til og få et så høyt lån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 23. oktober 2004 #4 Del Skrevet 23. oktober 2004 Om han må betale 30% renter på den siste delen på lånet, spørs det vel om han er gjeldsfri på ett år. Synes det høres merkelig ut at an skal gå så mye i overskudd første året. Har hørt man må regne med å gå i underskudd et par år og så begynne å gå overskudd, jeg. Høres ut som om denne kjeden er veldig hipp på å selge seg selv til enhver pris. PS: Tenk på hva som skjer om han ikke går 600 000 i overskudd (og husk at han skal leve for litt av de pengene også da) og lånet består. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 23. oktober 2004 Dete er en kjede som går veldig bra! Vi har også tatt kontakt med flere franchisetakere fra samme kjede i områdene rundt og de går det veldig bra for. Tilogmed det stedet som lå på et veldig lite senter, hvor det ikke kommer så mange kunder. Og vi har fått regnskapene som er lagd for den butikken min kjære skal drive og for at det skal gå i null, så må han selge så elendig at det nesten ikke er mulig. Og hvordan vet du at han må betale 30% rente? Jobber du i bank? Syntes det hørtes voldsomt mye ut. Vi har ett kjøpekort med lavere rente enn det på. Vil gjerne høre meninger fra flere her inne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 24. oktober 2004 #6 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du spør etter hvor stor sannsynlighet det er for at han får lån og det kan ikke vi svare på. Det må bankene selv avgjøre. Det er de som må ta et valg om de vil gi ham lån eller ikke. Det vil nok variere fra bank til bank om eller hvor mye han får i lån - og da etter en vurdering. Du spør om noe såpass spesielt at jeg tror du må bare vente til bankene har bestemt seg. Disse kredittkortene som jeg har sett gir et par hundre tusen uten sikkerhet. Så han kan jo ta et par av de og få det som foreldrene ikke kan stille som sikkerhet for ham. Det er noe lavere rente enn 30% på disse kortene, ja. Beklager. Angående franchise, så kan det hende at han bare trenger en bankgaranti? Det er noe helt annet enn lån. Dessuten kan han jo ta pant i butikken (varene og inventaret). Dette bør ikke være særlig vanskelig å få. Men alt kommer an på hvilken gjeldsgrad han har fra før også da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 25. oktober 2004 Takk for svar! Siden det er et AS, så kan han ikke ta opp lån med sikkerhet i firmaet. Han har nå vært på møte med banken, de var veldig posetive, men han får ikke svar før imorgen. Så da er det bare og vente og håpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #8 Del Skrevet 25. oktober 2004 Dette går jo ikke under vanlig lån og har derfor andre vilkår for å bli innvilget. Det kommer an på om banken syns det samme om regnskaper og ideen osv. som dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå