Gå til innhold

Kun et ærlig spørsmål

alisia4

Anbefalte innlegg

Jeg heller mer til ev.-teorien enn Adam og Eva-teorien. Jeg tror ikke på noen gud, og finner religion mer søkt enn ev.-teorien.

Jeg tror at religioner oppsto for å forklare en del fenomener som mennesker ville ha en forklaring på (jmf Tor med hammeren og lyn på himmelen), og at mennesker ikke kan forsone seg med tanken på å ikke eksistere lenger (død). Det er sikkert en kjempetrøst å tro at man kan få møte folk igjen i et etterliv eller tenke at man kan bli født igjen, men for meg så greier jeg ikke se en sannsynlighet i det. (Men det hadde jo vært innmari fint) Da kan jeg heller kjøpe teorien om at vi er "innmari utvikla planter" om du vil.

Men der har du meg da. Og jeg respekterer alle som vil tro noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likte det ps skrev.

Jeg vil utdype litt mer da. Jeg tror igrunn på menneskets psyke. Gjennom hele livet har vi vært avhengig av noen som er "over" oss. De første personene vi kommer borti er mor og far. Vi ser opp til dem og lærer av dem. Og vi blir avhengige av dem. De av dere som har kommet bort fra mor og far i butikken i tidlig alder vet nok hva jeg snakker om. Det er en forferdelig opplevelse å miste noen man er avhengige av, uavhengig om det er død, forsvinning, brudd eller at man kommer bort fra hverandre på et befolket sted.

Når man blir eldre, ca 10-16 år, begynner man å tenke mer selvstendig. Man trenger ikke lenger mor og far på samme måte. Derfor tenker man at man trenger noe annet. Staten har derfor kløktig (hvertfall i min tid) plassert inn kristendomndervisning i skolen. Man lærer via dette at det er noen som er større der ute, noen som er "over" deg, noen som kan hjelpe deg når du trenger hjelp. Både du som leser dette og jeg vet at dette hjelper psykisk. Hvertfall på lett påvirkelig ungdom. i alderen 12 - 17/18 begynner man å bli mer eller mindre rebellske. Man "hater" mor og far og vil helst komme seg bort. Hvor mange av dere har ikke bedt en bønn til de himmelske riket i den alderen og bedt om både det ene og det andre? Selv om dere kanskje ikke tror på noen Gud? Men jammen hjalp det på. Det er tryggheten som hjelper. Tryggheten på at dere alltid har noen der oppe som passer på. Tryggheten man hadde som spebarn og i oppveksten.

Ondskap? Ja jeg tror på ondskap til den grad at dette er noe mennesket gjør for å føle seg bedre, for å føle seg ovenpå, for å få utløp for sin dyriske side. For, ja, jeg tror mennesket stammer fra dyrene. Derfor er dyret, i Bibelen, styggen selv, og egoisme en dødssynd.

Jeg har selv vært kristen en gang i tiden. Men jeg begynte å tenke litt utenfor de baner som er satt opp i kristent livssyn. Dermed kom jeg på at alt dette er bare et psykisk bilde for å få meg til å føle emg bedre. Faktisk følte jeg meg mye bedre etter å ha funnet ut dette. I mellomtiden har ejg prøvd wicca bl.a. og kom frem til det samme svaret. Psykisk.

Så det er svaret mitt, psyken har mye å si, enten man liker det eller ikke. Gud, Allah, Buddah, Odin eller Zeus. Samma mannen alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trodd på gud og jesus engang.

Jeg har lest i Bilbelen. Der står det at Adam og Eva ble jagd ut av eden(Etter at de hadde syndet) og der møtte de andre mennesker!!!!!!!!!!!??????????-Hadde ikke gud skapt dem da? Eller kom de fra oven som overjordiske guder, slik som en forfatte skriver (Daring/Darwington) -Husker ikke hva han het.

Wodan har mye rett, mener jeg.

Hvem er de verste menneskene? -Jo de kristne. Mye pedofile og gjerrige folk der som stjeler fra alskens kollekt og missbruker barn i guds navn! -For de kan jo be en bønn om syndenes forlatelse, og dermed få evig oppstandelse!

Nei juks og bedrag.

Hva med denne nye menigheten, levende ord, der tror predikanten at han er gud! Han sier ikke det, men han kan tigi de synderne som kommer til han. Dette er jo nesten "knut by". Livsfalig i slike "lukkede skoler/menigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på en orden i universet, at alt kan forklares ut fra ganske enkle grunnleggende prinsipper. Dersom disse prinsippene blir gjentatt mange nok ganger så blir virkeligheten så kompleks som den verden vi ser rundt oss. Eksempel: Evolusjon: Hver dag er en balansegang mellom det og spise og det å bli spist. De individene som ikke finne noe å spise på noen dager/uker blir så svake at de blir spist. Det finnes mange strategier for å lykkes i dette spillet, men hovedprinsippet er likt for alle. Gjentatt 365 000 000 000 dager (1 mrd år) er det god tid for at noe så komlekst som et menneske kan fremkomme.

Kristendommen hevder at Gud grep inn i historien, den hypotesen har jeg forkastet fordi det ville bety et totalt ulogisk brudd med naturlovene. Noe slikt brudd har aldri vært påvist. Derimot kan det være greit å ha noen å skylde på dersom jaktlykken er dårlig, noen å henvise til for å legitimt være konge av Guds nåde der som noen tenkte på å sette spørsmålstegn ved kongen, og en trygg "storebror" som er der og trøster og beskytter.

Vi mennesker har sannsynligvis i oss en oppdagelsestrang som gjør at vi finner stadig nye forklaringer på hvorfor vi er til, det viktigste da tror jeg er å være ydmyk for at min forklaring er like bra som din, og at de kan være uttrykk for det samme, bare sett fra en annen synsvinkel. Det er viktig å sette på plass de som mener at hele verden skal passe inn i deres form, enten de er kristenfundamentalister eller tilhører en annen religion. Det å være menneske er atfor komplekst til at det skal presses inn i en bestemt form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok mye rett fiskermann... men tenk deg om litt nå da..... her har klientellet ønske om evig liv og slikt....og hvordan kan man argumentere rasjonellt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok mye rett fiskermann... men tenk deg om litt nå da..... her har klientellet ønske om evig liv og slikt....og hvordan kan man argumentere rasjonellt da?

Prøvd å diskutere med Jesus lever-fansen? Kunne like gjerne pissa i motvind.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i all verden skal man ha svar på alt mulig? Det er svært mye menneskeheten ikke vet, men vi lærer nye ting hver dag. Per idag er det ingen som med 100 prosent sikkerhet vet hvordan verden oppsto, men det kan man vel ikke heller forlange.

Men å bruke dette som et argument pro religion blir helt døvt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror på tilfeldighet.

ser det er mange big-bang-entusiaster her, men personlig heller jeg mer mot steady-state universet.

jeg regner med at ting har en rasjonell forklaring.

støtter monsters konklusjon ovenfor.

synes det er mer fornuftig å tro på noe som ikke per def er unntatt fra rasjonell vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noe, men er åpen for det meste. At forklaringen bak alle livets mysterier skulle være en allmektig gudeskikkelse virker for meg litt for lettvint og stiller flere spørsmål enn det gir svar på.

I hverdagen "tror" jeg på det gode i mennesket og at jeg selv har kontroll over min egen skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Jeg tror det ligger mye visdom i den tro og skikk som de som levde i vårt område fulgte før ørkenreligionen gjorde sitt inntog. Jeg har sansen for religioner som er skapt for og av folk for sitt område. Jeg har problemer med religioner som hevder de representerer hele menneskeheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er de verste menneskene? -Jo de kristne. Mye pedofile og gjerrige folk der som stjeler fra alskens kollekt og missbruker barn i guds navn! -For de kan jo be en bønn om syndenes forlatelse, og dermed få evig oppstandelse!

Jøss, sterke påstander jeg skulle likt å sett dokumentasjon på.

Er det flere pedofile og tyver blant kristne enn blant muslimer og agnostikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ligger mye visdom i den tro og skikk som de som levde i vårt område fulgte før ørkenreligionen gjorde sitt inntog. Jeg har sansen for religioner som er skapt for og av folk for sitt område.

da er du sikkert klar over at sentrale elementer i den religionen har kommet rekende fra helt andre steder.

nei, tydeligvis ikke.

å, så overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Har dere 2 tenkt på å kontakte psykolog for aggresjonsproblemer? Kan jo nesten se fråden rundt kjeften deres når man leser innleggene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tenkt å kontakte kirurg for hjernetransplantasjon? ser for meg de små grå renne ut av ørene dine hver gang jeg leser noe du har skrevet.

det er lov å påpeke at du er nesten ufattelig uvitende uten at det nødvendigvis kan tolkes som et raseriutbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Valhalla

Pek på nøyaktig hva du mener neste gang i stedet for å komme med vage uttalelser. Jeg vet at religionen ikke oppsto midt i de norske østlandske skoger for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

What is praiseworthy?

1. Gifting is praiseworthy.

2. Generosity is praiseworthy.

3. Moderation is praiseworthy.

4. The maintaining of frith in all circumstances is praiseworthy.

5. Courage is praiseworthy.

6. The seeking of good over ill is praiseworthy.

7. Hospitality is praiseworthy.

8. Courtesy is praiseworthy.

9. Tolerance is praiseworthy.

10. The pursuit of wisdom and knowledge is praiseworthy.

11. The defense of freedom is praiseworthy.

12. Industriousness is praiseworthy.

13. Vigilance is praiseworthy.

14. The protection, nurturing and forbearing of kin is praiseworthy.

15. Showing respect for elders is praiseworthy.

16. Loyalty to friends and kin is praiseworthy.

17. Keeping an oath is praiseworthy.

18. Honoring the sanctity of marriage is praiseworthy.

19. Refraining from mockery is praiseworthy.

2o. Refraining from arrogance is praiseworthy.

21. Making kin, honor and justice more important than gold is praiseworthy.

22. Cleanliness is praiseworthy.

23. The maintaining of one's dignity in all situations is praiseworthy.

24. Good organization is praiseworthy.

25. Persistence is praiseworthy.

26. The rule of law is praiseworthy.

27. To try ones steel against an opponent fairly is praiseworthy.

28. Respect for the dead is praiseworthy.

29. For a man to never strike a woman is praiseworthy.

30. To not abuse one's power is praiseworthy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er du sikkert klar over at sentrale elementer i den religionen har kommet rekende fra helt andre steder.

nei, tydeligvis ikke.

å, så overraskende.

Det jeg vil tro Valhalla mener, uten å ha måtte tenke så altfor mye på det, er at han foretrekker religioner som er "lokalskapt", dvs som ikke er strekt utover halve kloden før den på påtvunget et land og en kultur. Burde ikke være hjernekirurg, som ble så saklig nevnt her, for å tenke ut mulige konklusjoner.. Det gjelder å være løsningsorientert, og ikke ha et lukket sinn, selv om noen kommentarer kan være provoserende.

Og når det gjelder saken med pedofili osv... Vel det er jo bevist.. det er dratt frem i media flere ganger.. Og jeg har fortsatt til gode å lese om at det har skjedd i en moskè eller lignenden.. Ja det er sikkert fordi islam er en mer lukka religion enn kristendommen, men jeg ser heller på håndfaste bevis enn å spekulere.. Spekulere kan de som leser Se&Hør får lov til å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trodd på gud og jesus engang.

Jeg har lest i Bilbelen. Der står det at Adam og Eva ble jagd ut av eden(Etter at de hadde syndet) og der møtte de andre mennesker!!!!!!!!!!!??????????-Hadde ikke gud skapt dem da? Eller kom de fra oven som overjordiske guder, slik som en forfatte skriver (Daring/Darwington) -Husker ikke hva han het.

Erich von Däniken. Interessante bøker.

Tror på evolusjonsteorien og entropi-teorien (den siste der løste veldig mange problemer for meg). Ikke helt klart å skjønne Big Bang-teorien enda, så da kan jeg jo ikke helt tro på den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...