Gå til innhold

Kun et ærlig spørsmål

alisia4

Anbefalte innlegg

Til dere som ikke er kristne, så lurer jeg på hva dere tror på, og hvor tror dere at vi mennesker kommer fra?

Har mangen ganger lurt på dette og vil gjerne høre fra dere med seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som ikke er kristne, så lurer jeg på hva dere tror på, og hvor tror dere at vi mennesker kommer fra?

Hei jeg er ikkekristen og jeg lurer på hva er hovedargumentet for å bli kristen, bortsett fra at dere står i lammets bok og får evigheten med på kjøpet?

Waco

Forresten tviler jeg heller på meg selv enn å gidde og bruke tid på å tvile om det finnes en gud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke er kristne' date=' så lurer jeg på hva dere tror på, [/quote']

At alle mennesker er like mye verdt.

Tja arten homo sapiens oppstod for ca 30 000 år siden i det som er dagens somalia og etiopia...

Noe mer enn det kan jeg ikke utbrodere, jeg mener ikke at vi er abrahamsbarnebarn slik dere abrahamstroende er...

jeg lurer på om du noen gang har tenkt over at jesus faktisk blei korsfestet fordi at han rett og slett sa noe som ingen trodde på?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Jeg tror vel på big bang og hele den suppa der.. )bokstavlig talv) Gert Nygårdshaug har spennende krim-bøker der han fletter inn litt alternativ "tro" og syn på hvordan religioner oppsto... Om man vil lese noe annet en bibelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen.

Kall meg gjerne uengasjert og kjedelig, men jeg gidder ikke å bruke krefter på å tenke på slike ting jeg aldri får noe svar på.

Jeg har selvsagt tenkt på dette flere ganger likevel. Og jeg har hoppet litt mellom de forskjellige teoriene. Jeg tror at det har skjedd NOE og at det kanskje finnes NOE der ute et sted som kan sammenlignes med en "Gud".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel også på evolusjonsteoriene. Og Big Bang. Stort sett. Jeg har aldri hatt behov for å definere meg selv innen en tro, til tross for hyppig søndagsskolegang og fadervår hver dag på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

At menneskene kommer fra Big Bang og evolusjonen er ganske fantastisk synes jeg dersom det ikke er noe annet som er med i prosessen.

Big Bang forklarer ikke menneskets opphav. At mennesket kunne utvikles fra encellede amøber til å bli mennesker er så fantastisk at jeg ikke klarer å tro at alt dette er tilfeldig.

Jeg synes alle teorier om menneskets/livets tilblivelse er like gode/dårlige. Ingen gir bedre svar enn andre på hvordan livet oppstod. At det var et smell en gang i tiden forklarer lite om opphav.

Livets opphav er det største mysteriet som finnes. Jeg har mine tanker om det, men de er basert på min tro/filosofi ikke på noe jeg kan kalle viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tror bare på seg sjæl, og det er ikke så rart fordi at verden vi alle lever blei til i samme øyeblikk som vi selv ble til...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Big Bang i forhold til hvordan universet oppsto. Og på vår lille planet fikk vi en organisk suppe som etterhvert gav encellede organismer. Som i sin tur ble kompliserte organismer . Som i sin tur bl... osv. Legg på noen milliarder år med evolusjon, og der dør dinosaurer og pattedyrenes tidsalder kommer. Og etterhvert også menneskets. Jeg har ikke behov for en gud i dette. I hvert fall ikke en gud som lager mennesket i sitt bilde, med fri vilje, for deretter å legge en haug med restriksjoner på hvordan denne viljen kan brukes. Henger ikke sammen for meg det. Så nei, jeg er ikke kristen. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
At menneskene kommer fra Big Bang og evolusjonen er ganske fantastisk synes jeg dersom det ikke er noe annet som er med i prosessen.

Big Bang forklarer ikke menneskets opphav. At mennesket kunne utvikles fra encellede amøber til å bli mennesker er så fantastisk at jeg ikke klarer å tro at alt dette er tilfeldig.

Jeg synes alle teorier om menneskets/livets tilblivelse er like gode/dårlige. Ingen gir bedre svar enn andre på hvordan livet oppstod. At det var et smell en gang i tiden forklarer lite om opphav.

Livets opphav er det største mysteriet som finnes. Jeg har mine tanker om det, men de er basert på min tro/filosofi ikke på noe jeg kan kalle viten.

Men det finnes en ganske spennende teori om at bakterier (levende organismer) faktisk kom til jorden fra verdensrommet. Via kometer/asteroider, (kjemiske reaksjoner skjedde, slik alt levende vil perfeksjonisere seg :) )ergo, grunnen til at vi utviklet oss...... Så er det også mange forskere som mener at Big bang er en teori som fikk alvorlig grunnfeste fordi de som tror på Gud, skaperen, til slutt innså at de ikke kunne kjempe mot vitenskapen, men valgte å jobbe med den, de fann en fin krok å henge hele skapelsen på, fordi den (big bang) symbolsk står i samsvar med en skaper = Gud! Den katolske kirke er veldig positiv til big bang teorien.... Vitenskapsmenn som taler mot big bang, som mener det finnes bevis på at skapelsen ikke forholder seg slik, har blitt motarbeidet lenge, selv om Hubbels bilder og tanker omkring observasjoner stiller sterk tvil til om big bang teorien kan være riktig. Så da kan man spørre seg, hvem "skaper" sannheten? Er vi så opplyst som vi tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss være enige om at det er mennesker som har funnet på både big-bang teorien og skapt religionene....

Og siden mennesker ikke akkurat er det mest troverdige som finnes......

Waco

Ja det sier det seg sjøl, uansett hva vi sier så vil det jo være feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten tviler jeg heller på meg selv enn å gidde og bruke tid på å tvile om det finnes en gud...

Godt sagt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piglet sier:

Ellers så tror jeg på the big bang og at menneskene stammer fra apene.

Hvor tror DU at apene kommer fra? Alt til syvende og sist må ha kommet fra Noe, det er derfor jeg syntes det er interresant å se hva DU og andre mener om det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på evolusjonsteorien. Har ingen forklaring på hvordan alt begynte, men Gud har i allefall ingen del av min tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på evolusjonsteorien. Har ingen forklaring på hvordan alt begynte' date=' men Gud har i allefall ingen del av min tro.[/quote']

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig svar: Jeg tror på Gud.

Det er ikke bare kristne som tror på Gud i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...