AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Samboeren min og jeg planlegger sommerferie, og har lyst å reise til et sted med sol og varme. Helst innenfor Europa. Ikke de typiske hovedstadene. Hva med Spania - finnes det noen fine perler, utenom det mest opplagte som feks. Mallorca? Noen forslag? Anonymkode: ead92...57b
gurkemeie Skrevet 4. april 2016 #2 Skrevet 4. april 2016 Hadde tenkt å foreslå Malaga (Spania), da jeg elsker at byen er en miniatyr av Barcelona; Man kan bade og sole seg på dagen, og dra på shopping i byen på kvelden, i en og samme by. Men så vil dere helst ikke til typiske hovedsteder.. Ellers var jeg på dagstur rundt i Andalucia, og stoppet ved Nerja og Frigiliana. Nerja er en typisk spansk småby, ganske liten, og med en fin strandlinje. I samme kommune kan dere finne svære dryppstenshuler, som er den største turistattraksjonen der. Man vil kanskje ikke bo i Frigiliana, selv om det sikkert går an å leie leilighet der, om man vil ha litt mer liv rundt seg. Det er en enda mindre småby, men det ser ut som om man plutselig befinner seg i Hellas! Utrolig fint å dra dit for å kikke. Gibraltar er også veldig fint. Siden halvøya er britisk, er man plutselig i et veldig solfylt England. I sentrum er det shoppingmuligheter som alle andre byer, men rundt øya er det veldig mye å se og sikkert noen strender der også (vi var bare på guidet tur). På fjellet kan man se de eneste villapene i Europa, man kan også få sjansen til å få en på skuldrene sine.. En hule er også turistattraksjon her. Kan ikke si så mye om spanske øyer, for jeg har bare vært på Lanzarote (i november 07), og har på følelsen at det er veldig likt andre spanske øyer. Jeg likte det spanske fastlandet mye bedre Har også vært på greske øyer; Santorini, Paros og Mykonos. Utrolig fine øyer alle tre! Santorini er vel den som er mest kjent blant nordmenn. Disse øyene er ikke som de andre øyene nordmenn pleier å dra til, som Kos, Rhodos, Kreta osv. Disse er veldig små, rolige og ikke så... "Harry" som jeg føler de andre øyene har blitt. Likte meg veldig på Mykonos, fordi det var mer liv der. I hovedbyen er det mange små, trange gater med små butikker, caféer og restauranter. Vi dro til Paradise Beach, hvor vi lå foran en restaurant hvor vi kunne bestille mat fra, helt perfekt. På nabostranda er det visst veldig populært å dra for homofile. Man kan også dra med ferje til øya Delos fra Mykonos, hvor man bare finner statuer og ruiner fra Antikken. Museum er det også der. Paros er også utrolig fint! Er ikke så mange turister der tror jeg. Det er en fantastisk strandlinje og et lite sentrum i Parikia, med mange restauranter å velge mellom. Øya er ganske liten, så man kan nok ta buss/taxi til andre steder også. Vi dro på stranda i Ampelas (tror jeg) og hadde et lite stopp i havnebyen Naoussa (som også visstnok er fint å bo i). Vi tok også båt over til Antiparos, men de fleste som eide restauranter der, bodde som regel i Athen utenfor høysesongen, så det var ikke så mange der da (dette var i slutten av april). Santorini er også fint, bare litt kjedelig i hovedbyen deres, Fira, utenfor høysesong. Anbefaler å bo i Oia (uttales "ia"), som er mest kjent ved øya, og solnedgangen derfra er visst kåret som verdens vakreste. Ellers er det en liten øy, og man kan ta buss til forskjellige strender. En dag dro vi til Red Beach, som er en naturlig strand fylt med steiner fra vulkanen ved Santorini, hvor man må klatre litt for å komme seg dit (husk å ta med nok mat og drikke!! ). En annen dag dro vi til en strand i Perissa, hvor det var solstoler og restaurant ved siden av. Oida, dette ble et langt svar! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå