Gå til innhold

Dårlig samvittighet ovenfor venninne

Gjest SantaClaudia

Anbefalte innlegg

Gjest SantaClaudia

Jeg har et 15 år gammelt vennskap med en person som jeg føler legger hele sin lykke i mine hender. Hun er mange flotte sider, men jeg føler et altfor stort ansvar for å gjøre henne glad. I det siste har jeg fått utrolig dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å sette grenser for meg selv og si "Nei" da hun reagerer på en så sterk måte mot meg slik at jeg fremstår som verdens dårligste venn. Jeg har følt meg utrolig såret i lang tid (noe jeg har tatt opp med henne - og hun sier det skal forandre seg, men ingenting skjer) som gjør at jeg egentlig ikke har lyst til å være der så mye som jeg har vært før. Dessuten begynner jeg å bli sliten av å føle at jeg skal oppdra eller være mor for min egen voksne venn. Jeg er utrolig glad i henne, men hun behandler meg ikke fint. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre; kjenner at vennskapet begynner å bli giftig for meg og henne (da jeg ikke er glad selv lenger pga dette). 

Dessverre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre .... Etter å ha tatt dette opp med henne uten noen endring så frister det aller helst å avslutte hele vennskapet slik at hun tvinges til å klare seg selv og gjør seg selv glad. Likevel kommer den dårlige samvittigheten alltid krypende da jeg har 15 års ansvar på ryggen for henne. Jeg har ikke energi eller tid til å være hennes personlige terapeut / støttekontakt 24/7 lenger. Vi er begge i midten av 20 årene, jeg vil også være lykkelig og glad. Noen andre som har opplevd lik situasjon eller har noen råd? Setter stor pris på ris og ros. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor ofte betror hun seg til deg? Det er jo bare å avslutte vennskapet om det ikke gir deg noe. Et langt vennskap er ikke ensbetydende med at det skal fortsette i all fremtid, man må ha gjensidig glede av å være venner synes jeg. 

Anonymkode: 8ee1c...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...