Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å kutte ned på godteri, og har lyst til å prøve å spise noe som ikke er fryktelig usunt, noe som har et eller annet næring i seg. Er det ok å spise for eksempel fruktnøtt, firkløver eller premium fylt kokos? Jeg mener ikke at det er sunt, men  hva som er minst usunt av usunn snop. Skjønner jo at det som bare er sukker ikke er noe bra. Klarer ikke å kutte ut alt med en gang.

Anonymkode: 2170f...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag løp jeg en halvtime, og "skeiet ut" med ca 8 biter melkesjokolade etterpå. Teller kalorier med Lifesum, så jeg regnet ut at jeg kunne spise så mye uten å overskride kalorimålet mitt.. Ellers har jeg faktisk begynt å spise proteinbarer, for å fylle opp proteinkvota mi. De anbefales kun hvis man har kutta sukker heelt over en periode, de smaker ikke akkurat som godteri..

Alt med moderasjon, sier jeg!

(Ellers regnes jo mørk sjokolade med mer enn 70% kakao som ganske sunt!)

• Liker 3
Skrevet

Er du ute etter godteriet med mest innhold av sunnhet i seg, eller er du ute etter godteriet med minst kalorier? 

Mest "sunnhet" er vel som du skriver selv det som f.eks. inneholder nøtter, eller mørk sjokolade, mens om du er ute etter minst mulig kalorier så er det vel lakris og vingummi, eller f.eks. kokosboller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå over til frukt. 

Anonymkode: 0ed06...5c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

MÅ man ha en sjokolade (som ikke er mørk) så er sjokolader som Bounty, Milkyway, Japp, banansjokolade, Hobby, kokosboller og nøttesjokolader de "sunneste" alternative. Disse inneholder mindre sjokolade enn andre.

Anonymkode: 4cea8...aa4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Marimba skrev:

Er du ute etter godteriet med mest innhold av sunnhet i seg, eller er du ute etter godteriet med minst kalorier? 

Mest "sunnhet" er vel som du skriver selv det som f.eks. inneholder nøtter, eller mørk sjokolade, mens om du er ute etter minst mulig kalorier så er det vel lakris og vingummi, eller f.eks. kokosboller. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå over til frukt. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MÅ man ha en sjokolade (som ikke er mørk) så er sjokolader som Bounty, Milkyway, Japp, banansjokolade, Hobby, kokosboller og nøttesjokolader de "sunneste" alternative. Disse inneholder mindre sjokolade enn andre.

16 minutter siden, Emalje skrev:

I dag løp jeg en halvtime, og "skeiet ut" med ca 8 biter melkesjokolade etterpå. Teller kalorier med Lifesum, så jeg regnet ut at jeg kunne spise så mye uten å overskride kalorimålet mitt.. Ellers har jeg faktisk begynt å spise proteinbarer, for å fylle opp proteinkvota mi. De anbefales kun hvis man har kutta sukker heelt over en periode, de smaker ikke akkurat som godteri..

Alt med moderasjon, sier jeg!

(Ellers regnes jo mørk sjokolade med mer enn 70% kakao som ganske sunt!)

Jeg tenker ikke kalorier, jeg tenker på sjokolade/godteri som har noen byggeklosser i seg, altså som har noe næring som ikke bare er tomme kalorier. Smågodt/vingummi og slikt har jo færre kcal enn sjokolade, men det inneholder jo absolutt ingenting nyttig. Det var derfor jeg tenkte på fruktnøtt, for den har jo både rosiner og nøtter i seg.

Frukt er godt, men jeg klarer ikke å kutte ut snopet med et knips, så jeg lurer på hva jeg da bør velge, det som er minst ille. Mørk sjokolade er jeg ikke noe glad i, dessverre. 

Skrevet

Jeg mener dette er individuelt. For meg er det sunnere å spise mørk sjokolade med kokos (premium?? 67 % kakao hvertfall ). Men jeg har alltid spist mye sjokolade, snop,  chips osv. Hvis jeg klarer å bytte ut noe av dette med en sunnere variant vil jo det være positivt selvom jeg ikke velger gulrøtter eller 86% kakao. Mengde har jo også noe å si, det er de bitene med sjokolade som gjør en forskjell på min dag og derfor velger jeg å spise de. Dersom du føler du trenger litt godt i hverdagen ville jeg prøvd å fokusere på det som gjør at du får tilfredsstilt behovet. Så lenge du passer på at det ikke er fordi du kjeder deg eller faktisk er sulten, da bør du jo spise skikkelig mat. 

Kanskje ikke helt innenfor det du spurte om, men noe jeg PRØVER å leve etter. Noen dager går jeg helt bananas og bare MÅ ha noe mer.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Snickers? Og snickers is?

Anonymkode: cb2de...869

Skrevet

For min egen del har jeg helle kuttet i mengden godteri, enn å finne alternativer med "mer næring".

Noe godteri er erstattet med bær eller naturell yoghurt med honning (evt granola og honning). Noe erstattes med en musilbar.
Og resten spiser jeg fortsatt. Bedre å nyte skikkelig godt godteri man har gledet seg til, enn å spise noe som ikke gir den samme tilfredsstillelsen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville kanskje da heller laget fruksalat, hatt litt krem på (gjerne uten bruk av sukker, evt søtningsstoff uten kalorier) og hatt en remse melkesjokolade til hvis du er fysen på noe godt. Da kan jo det gå som en lunsj eller kveldsmat f.eks. Du får i deg viktige næringsstoffer samtidig som du får noe godt og søtt ved siden av. 

Eller hva med å lage en litt sunnere variant av gulrotkake, fryse ned og tine et stykke når du har lyst på noe godt? Kutte ned på mengden sukker og bruke enda mer gulrøtter. Gjerne bruke f.eks. valnøtter og rosiner i (men da øker selvfølgelig kalorimengden). 

Ikke alle is (f.eks. pinneis) har overflod av kalorier heller. De selger jo også nå type gresk yoghurt is, is med frukt og bær, en variant smoothie-is med fukt + grønnsaker...

• Liker 1
Skrevet

Tørrfisk.

Skrevet
4 timer siden, draug 75 skrev:

Tørrfisk.

Eller tørket kjøtt - beef jerky :dry:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tigress skrev:

Tørka frukt. 

Ville vært forsiktig her, det inneholder mye sukker. 

Anonymkode: 46aec...a51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 3.4.2016 at 0.35, Pioner skrev:

Jeg mener dette er individuelt. For meg er det sunnere å spise mørk sjokolade med kokos (premium?? 67 % kakao hvertfall ). Men jeg har alltid spist mye sjokolade, snop,  chips osv. Hvis jeg klarer å bytte ut noe av dette med en sunnere variant vil jo det være positivt selvom jeg ikke velger gulrøtter eller 86% kakao. Mengde har jo også noe å si, det er de bitene med sjokolade som gjør en forskjell på min dag og derfor velger jeg å spise de. Dersom du føler du trenger litt godt i hverdagen ville jeg prøvd å fokusere på det som gjør at du får tilfredsstilt behovet. Så lenge du passer på at det ikke er fordi du kjeder deg eller faktisk er sulten, da bør du jo spise skikkelig mat. 

Kanskje ikke helt innenfor det du spurte om, men noe jeg PRØVER å leve etter. Noen dager går jeg helt bananas og bare MÅ ha noe mer.

Takk for fint svar :) Selv om du egentlig ikke svarer på det jeg spør om, var det kanskje det mest nyttige innlegget i tråden likevel. Jeg har tenkt litt og funnet ut at jeg heller bør prøve å  kutte ned på hvor mye jeg spiser, og når jeg klarer å holde meg til bare litt så er det ikke så nøye akkurat hva det er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...