Gå til innhold

Gruer meg til å spørre mamma om hjelp til boligkjøp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..og jeg aner ikke hvordan jeg skal spørre? Kan jeg spørre via melding? Grunnen til at jeg gruer meg er at vi krangla en del ang såre temaer og jeg var like ved å kutte kontakten med henne for et par år siden. Så redd for at ho kommer til å klikke på meg og mene jeg bruker henne. Pappa kan ikke hjelpe meg, han er gjeldsslave og det som verre er. Hvordan er det å spørre besteforeldre om forskudd på arv feks?

Anonymkode: a1bb3...073

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har problemer med å spørre henne og foretrekker å ta det opp gjennom melding synes jeg du skal la være. Det høres ikke ut som dere har en særlig god relasjon ut ifra det du selv skriver, og da er penger det siste som bør komme mellom dere. 

Anonymkode: fd67c...415

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Er det som kausjonist du mener? Å være kausjonist gjør at man binder opp sin egen økonomi veldig mye.

Har moren din økonomi til å hjelpe deg da?

Og nei, man spør ikke besteforeldre som forskudd på arv, det spør man ingen om. 

Anonymkode: e21fd...0da

• Liker 12
Gjest Klaveret
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg forventet iallefall ikke pengestøtte fra foreldrene mine da jeg kjøpte bolig. Kunne ikke falt meg inn å spurt om det - og laaaangt mindre forskudd på arv fra besteforeldre. Man arver vel ikke besteforeldrene sine med mindre de testamenterer spesielt eller ens foreldre er døde.

Skjønner godt at du gruer deg ...

AnonymBruker
Skrevet

I den situasjonen du er i, bør du ikke spørre din mor. Dersom hun vil støtte deg, sier hun sikkert det dersom du forteller at du ønsker å kjøpe bolig. 

Anonymkode: 8842e...3d5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..og jeg aner ikke hvordan jeg skal spørre? Kan jeg spørre via melding? Grunnen til at jeg gruer meg er at vi krangla en del ang såre temaer og jeg var like ved å kutte kontakten med henne for et par år siden. Så redd for at ho kommer til å klikke på meg og mene jeg bruker henne. Pappa kan ikke hjelpe meg, han er gjeldsslave og det som verre er. Hvordan er det å spørre besteforeldre om forskudd på arv feks?

Hvorfor sparer du ikke opp egne midler? Bsu?

Du arver ikke besteforeldrene dine så lenge foreldrene dine lever, det gjør foreldrene dine. Så noen arv derifra har du ikke. Dessuten så spør man faktisk ikke om forskudd på arv.

Anonymkode: e21fd...0da

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det selv! føles så mye bedre når du har klart det selv uten hjelp!

Anonymkode: ac527...4b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spar nå selv da. Gjør dem litt stolt. Jeg brukte 7år på å spare egenkapital. Føles veldig deilig og fikse det vel.

Anonymkode: 634a9...d12

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Jeg ville ikke spurt. Jeg ville spart selv. Greit når noen tilbyr seg, men ville aldri spurt etter penger. Sånne diskusjoner om penger sender man ikke sms om, hvis du likevel absolutt må gjøre det, de tas ansikt til ansikt og med følgende reaksjon som da kommer.  

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I den situasjonen du er i, bør du ikke spørre din mor. Dersom hun vil støtte deg, sier hun sikkert det dersom du forteller at du ønsker å kjøpe bolig. 

Anonymkode: 8842e...3d5

Dette!

Fortell om planene dine, og hva du håper å få til. Hvis hun ønsker, og har mulighet, tilbyr hun seg  hjelpe til selv. Og tilbyr hun seg ikke, så bør du ikke spørre (er min mening). Du kan ikke forvente hjelp til boligkjøp, og når kontakten mellom dere har vært dårlig bør du iallefall være ekstra forsiktig

Anonymkode: 2f26c...c7c

• Liker 3
Skrevet

Ikke spør på melding. Spør ansikt til ansikt, det er mest realt. Ha også gjerne en plan å vise til, slik at hun ser at du greier det økonomisk. 

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du ikke bør spørre henne om økonomisk hjelp, men heller bruke energien på å bedre forholdet deres. Spar penger selv, og heller utsett boligkjøp noen år. På den måten kan du få både egen bolig som du har finansiert selv, og du kan få et godt forhold til moren din. Tror ikke du kommer til å angre på det :-) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte tanken på å spørre selv, men greide bare ikke å spørre faren min om han kunne tenke seg å gi meg forskudd på arv. Men så endte det med at han tilbød seg helt av seg selv og ut av det blå, å hjelpe meg med 100.000 som forskudd på arv. Yippi! :)

Jeg vet ikke helt hvorfor du tenker på å spørre besteforeldrene dine? Du arver vel strengt tatt ikke noe fra dem egentlig, det er det jo foreldrene dine som gjør? Å be om forskudd på arv fra dem, får det jo til å virke som du pålegger dem å gi deg arv de egentlig hadde tenkt å gi til sine egne barn (dvs din forelder).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen, og for at dere ikke dømte meg nord og ned pga mine noe dumme spm. Og jeg er enig med dere i alt dere skriver. Så kommer ikke til å spørre henne. Har et litt bedre forhold med pappa så har snakket med han om dette og han nevnte arv fra besteforeldre, syntes det hørtes litt rart ut, og da stemte min intuisjon 😉 Men jeg sparer, er bare det at jeg vil kjøpe nååå. Er 31 og merker at jeg ikke orker bo i kjellerleilighet som annen taper så veldig mye lenger. Vil ha husdyr osv osv. Så er min egen rastløshet (og egoisme) som gjorde at jeg begynte å tenke tanken på og spørre mamma for å få fortgang i sakene. Bor i Oslo også, og ikke akkurat verdens letteste sted å kjøpe alene. Jeg har nevnt for henne på mld i ny og ne det med boligkjøp, så hun vet jeg vil kjøpe og at jeg sparer og sliter litt, men har aldri tilbudt seg å hjelpe. 

Men tusen takk til alle igjen for reflekterte og fine svar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å større besteforeldrene dine om å låne penger? Mot rente selvsagt og med en tydelig betalingsplan. 

Anonymkode: d1bb5...14a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere av mine venner har spurt om forskudd på arv. For meg er ikke dette aktuelt da mine foreldre ikke har mye penger i banken, men virker som det er helt greit for mine venner. Hvis foreldre har solid økonomi og er gjeldsfrie, hvorfor er det så ille å spørre på en ydmyk måte?

Er forresten ikke "bare" å spare i dagens marked, det stiger så raskt at man ikke rekker å spare opp den EK-en man trenger.

Anonymkode: f2975...87f

AnonymBruker
Skrevet

"Hvis du og dine medarvinger vil ta dere av skiftet selv, kalles det privat skifte.  For at dere skal få lov av tingretten eller byfogden (tidligere skifteretten) til å skifte privat, må minst en av dere ta ansvaret for at avdødes gjeld blir betalt.  Retten må få beskjed om dette senest 60 dager etter dødsfallet.  Du blir altså ikke automatisk ansvarlig for avdødes gjeld.

Hvis dere finner at gjelden er større enn verdien på eiendelene, behøver ingen av dere ta ansvaret for gjelden.  Dere behøver da ikke gjøre noen ting, men overlate til retten å avgjøre hva som skal skje.  Retten da kan velge å sett igang offentlig skifte på eget intiativ (ex officio).  Alternativet er at intet skjer.  Da blir boet et såkalt flytende bo eller flytende dødsbo.

Hvis dere er usikre på hvor stor gjelden er, kan dere selv eller med hjelp av retten utstede proklama."

http://www.arveoppgjor.no/arving-ansvarlig-for-avd-des-gjeld/

Anonymkode: c33ce...1f8

AnonymBruker
Skrevet
Den 4/6/2016 at 18.29, AnonymBruker skrev:

Flere av mine venner har spurt om forskudd på arv. For meg er ikke dette aktuelt da mine foreldre ikke har mye penger i banken, men virker som det er helt greit for mine venner. Hvis foreldre har solid økonomi og er gjeldsfrie, hvorfor er det så ille å spørre på en ydmyk måte?

Er forresten ikke "bare" å sparearrow-10x10.png i dagens marked, det stiger så raskt at man ikke rekker å sparearrow-10x10.png opp den EK-en man trenger.

Anonymkode: f2975...87f

Hmm, du har kanskje rett i det, ja. Jeg må tenke litt på det der, kommer iallfall til å spørre henne ansikt til ansikt.

Nei, fader heller. Kommer til å bo i denna kjellerleiligheten for alltid tror jeg, iallfall hvis jeg skal bo i Oslo. Har litt over 200 i EK, og standard lønn(420 brutto), så er null håp her akkurat nå :( Håper å kunne spare inn 100 til i løpet av senhøsten, men vet ikke hvor mye det hjelper. Ser meg om etter en ekstrajobb nå. 

Har du kjøpt på egenhånd uten noe hjelp? Kreds til deg til da isåfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...