Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jdfh

Endret av nini95
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ny arbeidsgiver kan selvsagt ikke inngå avtaler og trekke i lønn på denne måten. Jeg ville ringt både Arbeidstilsynet og Politiet i morgen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, nini95 skrev:

Hei! Kjæresten min tabbet seg skikkelig ut for et halvt år siden. Han skrev under på å være daglig leder i et firma, som gikk konkurs noen måneder senere. Han ble derfor sittende med gjelden til firmaet, rundt 100 000 kr. Han fant seg en ny jobb, men siden han bare tjener rundt 15-16 tusen, og har både husleie og billån og betale på, ble det ikke mye igjen til dette lånet. Han skulle egentlig fått lønn fra ny arbeidsgiver den 20.mars, men fikk aldri pengene. Arbeidsgiver sier han har inngått en avtale med de kjæresten min skylder penger. han sier han skal trekke 7000 kr fra lønnen i mnd, og at han denne måneden må trekke hele lønnen, fordi han egentlig skulle begynt å trekke lønnen i januar. (Noe kjæresten min ikke har hørt noen ting om) Altså, han trekker hele lønnen denne mnd, og 14000 neste mnd, før han skal trekke 7000 kr til lånet er betalt. I dag påsto han at det var politiet som hadde sagt det skulle ordnes sånn, men kjæresten min har ikke hørt noe fra politiet (noe jeg regner med at han ville gjort hvis de er innvolver?) 

Det jeg lurer på, er dette lovlig? beklager litt rotete innlegg.

Hvor i all verden er det man blir personlig ansvarlig for ett firmas gjeld ved å være daglig leder??

Nei, dette skurrer så fælt atte!

Den nye arbeidsgiveren kan ikke gjøre dette.

Din kjæreste bør politianmelde forrige arbeidsgiver og be ny arbeidsgiver om å følge loven! Det er ikke hvem som helst som kan komme og kreve deler av lønnen til en ansatt!

Anonymkode: cc612...3f5

• Liker 9
Skrevet

Man blir ikke ansvarlig for gjeld ved å være daglig leder, men man risikerer å ikke få lønn fra lønnsgarantifondet. 

Det kan trekkes i lønn for misligholdt gjeld via namsmannen/lønnstrekk, men aldri hele lønnen, han har rett til livsopphold. Her er noe galt!

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, Frøken S skrev:

Man blir ikke ansvarlig for gjeld ved å være daglig leder, men man risikerer å ikke få lønn fra lønnsgarantifondet. 

Det kan trekkes i lønn for misligholdt gjeld via namsmannen/lønnstrekk, men aldri hele lønnen, han har rett til livsopphold. Her er noe galt!

.

Endret av nini95
Skrevet

Han er lurt, høres det ut for. Det han ingen ting å si hvem som skrev under på lånet, daglig leder har ikke signaturrett automatisk og ikke kan han holdes personlig ansvarlig for lånet selv om han skrev under for selskapet som daglig leder. Var dette i en bank? Kan høres ut som at han har signert en kausjon, ta kontakt med banken i så tilfelle!

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, Frøken S skrev:

Han er lurt, høres det ut for. Det han ingen ting å si hvem som skrev under på lånet, daglig leder har ikke signaturrett automatisk og ikke kan han holdes personlig ansvarlig for lånet selv om han skrev under for selskapet som daglig leder. Var dette i en bank? Kan høres ut som at han har signert en kausjon, ta kontakt med banken i så tilfelle!.

.

Endret av nini95
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten din har blitt grundig lurt, og det høres det ut som han fortsatt blir. Hva slags forhold er det mellom nåværende arbeidsgiver og den forrige jobben hans siden de avtaler slike ting over hodet på ham? Dette er helt bak mål. Hva slags firma er egentlig den nye arbeidsgiveren? Etter det du forteller høres dette ut som fryktelig lysskye greier alt sammen. Seriøse arbeidsgivere i lovlige bransjer holder ikke på slik. Finnes det i det hele tatt noen normale arbeidsavtaler her? Eller er alt svart? 

Han bør komme seg vekk fra hele den gjengen der, og få seg en normal jobb i et normalt lovlydig firma, langt unna alle som har hatt noe som helst med noen av disse arbeidsgiverne å gjøre. 

Anonymkode: a113b...c02

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten din har blitt grundig lurt, og det høres det ut som han fortsatt blir. Hva slags forhold er det mellom nåværende arbeidsgiver og den forrige jobben hans siden de avtaler slike ting over hodet på ham? Dette er helt bak mål. Hva slags firma er egentlig den nye arbeidsgiveren? Etter det du forteller høres dette ut som fryktelig lysskye greier alt sammen. Seriøse arbeidsgivere i lovlige bransjer holder ikke på slik. Finnes det i det hele tatt noen normale arbeidsavtaler her? Eller er alt svart? 

Han bør komme seg vekk fra hele den gjengen der, og få seg en normal jobb i et normalt lovlydig firma, langt unna alle som har hatt noe som helst med noen av disse arbeidsgiverne å gjøre. 

.

Endret av nini95
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si: Be ham ta med seg alt han har av papirer (arbeidsavtaler, brev, lånepapirer, lønnsslipper etc.) til Jussbuss e.l., og sjekke hva de kan hjelpe ham med og om han har noen sak å gå til retten med. For dette høres ikke riktig ut i det hele tatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trekket han har nå er nok et utleggstrekk som han har fått via namsmannen (politiet). De pålegger arbeidsgiver å trekke dette. Men siden han tjener så lite ville jeg kontaktet namsmannen og bedt de sette ned trekket slik at han får til livsopphold. 

Anonymkode: 074aa...51a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trekket han har nå er nok et utleggstrekk som han har fått via namsmannen (politiet). De pålegger arbeidsgiver å trekke dette. Men siden han tjener så lite ville jeg kontaktet namsmannen og bedt de sette ned trekket slik at han får til livsopphold. 

Anonymkode: 074aa...51a

ÆVille de ikke sagt ifra om dette til kjæresten min? Eller gjør de bare sånn uten å si ifra til personen det gjelder? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, nini95 skrev:

Nåværende arbeidsgiver og tidligere arbeidsgiver er gode venner. Det er også daglig leder i Gjeldsbank, tilfeldig nok...

Han søker etter ny jobb, og skal slutte i nåværende jobb så fort det er i boks.

Tenkte jeg det ikke ... Bra han skal slutte, men han må også undersøke om han har mulighet for fri rettshjelp e.l. for å komme seg ut av situasjonen han har kommet i økonomisk, og få flyttet dette lånet over til de som egentlig skulle hatt ansvar for det. Eller hva med en politianmeldelse for svindel? Han må i alle fall ikke legge seg på rygg og godta alt! 

Lykke til, uansett! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, nini95 skrev:

ÆVille de ikke sagt ifra om dette til kjæresten min? Eller gjør de bare sånn uten å si ifra til personen det gjelder

Nei, de gjør ikke det. Så med mindre han har fullstendig konvoluttvegring og brevene ikke har blitt åpnet skal han ha blitt informert. 

Skrevet

... Gammel arbeidsgiver, ny arbeidsgiver og denne "banken" (som jeg aldri har hørt om) er gode venner? Og du og kjæresten din har ikke på noe tidspunkt tenkt at dette er litt rart..? Eller tror dere virkelig at arbeidsgivere bare kan avtale mellom hverandre å trekke av lønnsutbetalingene til folk..? At privatpersoner kan holdes ansvarlig for noen andres firmas gjeld..? Høres ikke dette rart ut for dere?? Dere blir grundig lurt, og var jeg kjæresten din hadde jeg gått til politiet i morgen tidlig - ingen unnskyldninger! Politianmeld forrige arbeidsgiver, den nye samt denne "banken" for svindel, pass på å ta vare på all kommunikasjon og alle papirer dere har fra begge arbeidsforhold + alt fra denne gjeldssaken, og ta med til politiet. De vil veilede dere på hva som er lurt å gjøre videre. Og IKKE finn på å si ifra til disse folka at dere går til politiet, bare GÅ. I morgen tidlig!

Namsmannen setter ikke bare opp trekk sånn tilfeldigvis etter eget forgodtbefinnende - dette skal varsles via brev; har ikke kjæresten din blitt varslet finnes det ikke noe slikt trekk i regi av namsmannen. Dessuten skal et slikt trekk komme tydelig frem på lønnsslippen. Dere skjønner vel at her er det noen gode venner som overfører penger til hverandre, og at kjæresten din er den naive, litt dumme minibanken, ikke sant? Arbeidsgiver har INGEN myndighet til å inngå avtaler med andre som omhandler noe som helst med lønna til folk å gjøre (unntatt myndigheter som NAV o.l., eller i noen tilfeller kan det opprettes tvangstrekk for nedbetaling av gjeld, men da etter avtale med eventuell bank og arbeidstaker, men da skal uansett arbeidstaker varsles i god tid)- hvorfor i all verden skulle han hatt det?? Og dette har dere tatt for god fisk????

Jeg må si at jeg synes kjæresten din har seg selv å takke når han ikke tenker seg om et par ganger før han underskriver noe, eller leser seg opp på relevant lovverk - det er ens eget ansvar; er man gammel nok til å arbeide og tjene egne penger er man gammel nok til å ta ansvar for egen økonomi også. Håper dere har lært noe av dette, og at kjæresten din finner seg en ordentlig arbeidsgiver neste gang, og at kontrakter leses nøye både en og to ganger før de underskrives. Men gå hvertfall til politiet - dette må dere gjøre noe med umiddelbart!! Og ta med alle papirer dere har; lønnsslipper, arbeidskontrakter, kontoutskrifter osvosv. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis han har skrevet under som privatperson er finansavtaleloven rimelig klar på hvordan informasjon som skal gis og hvem som er den profesjonelle part. Dette lånet må han få annullert! 

Ta rådet fra en over, samle all dokumentasjon og gå til jussbuss. Evt. Bankklagenemda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke kjæresten din forteller deg hele sannheten.

Anonymkode: 2c0c1...b35

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...