Gå til innhold

"Må renses" - hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I bursdagsgave fikk jeg et nydelig marineblått skjørt, og jeg brukte det på fest. Som det ofte går på fest var det noen som sølte på meg. Skjørtet er jo mørkeblått så flekken syns ikke, men det lukter søtt og alkohol. På vaskelappen står det "kun rens"  så jeg har ventet nå i 2 uker på å få penger nok til å sende det på rens (studentøkonomi..) har veldig lyst til å bruke det i en bursdag nå på onsdag men har ikke penger ennå.

På vaskelappen står det: 

Ytterstoff: 100% bomull

For: 100% polyester 

Så jeg lurte på om det var mulig å vaske den i maskinen allikevel på finvask? Man kan jo vaske både polyester og bomull i maskinen, men er det noe med blandingen som gjør det uegnet for maskinvask? Sikkert et veldig dumt spørsmål dette her men det får bare gå :) 

Anonymkode: 97e12...08d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde heller prøvd på å håndvaske det forsiktig. Feks droppa vaskepulver med enzymer, bruk heller Milo. La det ligge kort stund, uten å jobbe for mye med det. Løft det opp og ned i vannet, ikke gni.

Men, rens kan jo være for fargene og, ikke bare selve stoffet.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo prøve å legge det i bløtt en stund. Det er vel helst avfarging som er problemet her. Men om plaget er ensfarget er heller ikke det noen stor fare. 

Det som kan være faren er at bomull og polyester trekker seg ulikt sammen. Men ha litt strekk i det når det tørker. 

• Liker 1
Gjest Jørild
Skrevet

Pleier å hive slike vask på ullvask med lite sentrifuge. Har fått bra hittills.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk for så raske svar! :) plagget er ensfarget. Skal prøve å håndvaske det! :) 

Anonymkode: 97e12...08d

AnonymBruker
Skrevet

Det som kannskje, er at for og stoffskjørtet krymper ulikt, derfor anbefales rens. Det du kan prøve om det ikke er krise om skjørtet blir ødelagt, er å rorsiktig håndvaske det med Milo og vann på ca 30 grader. Ikke la det ligge i bløt! For det andre som kan skje ved vask er at stoffet slipper mye farge og kan bli skjoldete. Derfor bør ikke skjørtet ligge i bløt ved vask. Ved rens vil ikke stoffet slippe farge på samme måte som ved vask og særlig bløtlegging. 

Du legger skjørtet i vasken, trykker det forsiktig ned, og løfter forsiktig opp slik at skjørtet blir gjennom vått. Deretter skyller du på samme måte i nesten kaldt vann. Enten kan du sentrifugere raskt og kort, eller henge skjørtet opp i dusjen. Men vær da obs på at farge fra skjørtet kan sette farge på gulvet der vann fra skjørtet drypper ned. 

Så vask er et sjangsespill. 

Anonymkode: 88da0...3b6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...