Gå til innhold

Hvor tidlig reise fra barnet på langhelg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på 20 måneder. Omtrent på hennes 2-årsdag kommer en lillesøster. Vi har ikke vært borte fra henne en eneste natt begge to noen gang (men vi har vært borte en om gangen i et par netter i strekk). Vi funderer nå på om vi skal reise bort en langhelg om et par måneder, når hun er 22 måneder. Det vil jo bli siste mulighet til å reise bort en "voksenhelg" på lenge, med tanke på lillesøster som kommer snart. Hun vil i så fall være hos sine besteforeldre som hun har et nært forhold til, men hjemme her hos oss. 

Jeg er veldig usikker på om vi skal gjennomføre. Har egentlig ikke et veldig stort behov for turen, samtidig som det hadde vært deilig og avslappende, og sikkert bra for forholdet. Men - synes det er lenge å være borte fra henne. Har som sagt aldri vært uten oss begge en eneste natt før, nå er det snakk om fire netter. Hun er jo så liten, og veldig mammadalt. Men også nært knyttet til besteforeldrene. Hun vil sikkert ha det bra med dem, men er redd tilknytningen til oss blir skadet/hun blir usikker om vi blir så lenge borte. For ordens skyld: Vi har fått tilbud om en veldig fin tur, som det ikke er mulig å gjøre kortere. 

Noen erfaringer her? Er dette greit? Når var dere første gang borte over noen dager fra barna begge to?

Anonymkode: 25767...256

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med fare for å riste på hodet og sukke over overengstelige foreldre her... 

Herregud! Dra på tur! Vi plasserte ungen hos besteforeldre fra han var 1,5 år. Hele helga, og kunne fint hatt han der en hel uke og. Ungen koser seg, besteforeldrene elsker det, og vi savner han sinnsykt, men det er jo vårt problem. Det er en god øvelse å slippe fra seg ungen en gang i blant.

Anonymkode: ef74f...bb0

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. Vi var på helgetur ved 1,5år - ble faktisk torsdag til mandag da vi dro tidlig og kom hjem sent. Vi savnet barnet voldsomt. Barnet hadde det kjempegøy med besteforeldrene og jeg tror faktisk ikke at hun brydde seg. Det kommer selfølgelig an på barnet men der kjenner du barnet best :)

Anonymkode: 4d86f...6e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med fare for å riste på hodet og sukke over overengstelige foreldre her... 

Herregud! Dra på tur! Vi plasserte ungen hos besteforeldre fra han var 1,5 år. Hele helga, og kunne fint hatt han der en hel uke og. Ungen koser seg, besteforeldrene elsker det, og vi savner han sinnsykt, men det er jo vårt problem. Det er en god øvelse å slippe fra seg ungen en gang i blant.

Anonymkode: ef74f...bb0

Dette! 

Så lenge det er besteforeldre barnet er trygg på kommer de til å kose seg masse alle sammen. Min jente var hos besteforeldre (mine og farens foreldre) fra hun var ca 1,5 år og har fortsatt å være der jevnlig. Hun elsker å være der, både for helg/langhelg og en ukes tid i ferier. Og jeg syns det er supert at hun har et godt forhold til besteforeldrene. Hun er ikke noe mindre trygg på meg og pappaen, men har derimot flere gode, trygge omsorgspersoner. 

Anonymkode: 2c5ea...615

Gjest Marillia
Skrevet

Mine har vært på overnatting fra før de var året, overnatting hos besteforeldre gikk veldig fint, og både store og små koste seg. Reis med god samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 2 år har vært på overnatting hos begge besteforeldrepar en rekke ganger fra hun var ganske liten, og helger fra hun var litt over året (langhelg første gang da hun var 1,5). Det har gått kjempefint, og hun synes det er kjempestas å sove borte! Så lenge barnet ditt kjenner besteforeldrene godt, ser jeg ikke at dette skal være noe problem. 

Anonymkode: b83e9...c18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er DU som er avhengig ikke henne.  Hun kommer til å glemme dere med engang dere dra og kommer til å kose seg med besteforeldrene.   Ikke bli en av disse mødre som kveler sine barn med "kjærlighet". 

Anonymkode: d25f6...4a8

• Liker 3
Skrevet

Synes det er helt riktig å være forsiktig med lange turer før ungen er ett år om det ikke er nødvendig, men når man bikker halvannet år så er ungen mer enn gammel nok til å kose seg med andre omsorgspersoner den er trygg på, det vokser de på og.

AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste var hos besteforeldrene ei langhelg da han var 25 mnd. Det gikk greit, men aldri mer. Ikke stor stas for han og heller ikke for oss. Lillesøster som nå snart er tre år har sovet borte to netter totalt. Langhelg blir det ikke på lang, lang tid.

Anonymkode: 1b2f0...590

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var det helt store da mine var så små jeg heller.

Mer greit når de ble eldre.

Anonymkode: 2fac3...eed

• Liker 2
Skrevet

Dra, og kos dere!! Tilknytningen blir ikke skadet av en langhelg, og dere vil få et barn som har et enda bedre forhold til besteforeldrene. Er kjempeviktig å pleie forholdet i den fasen dere er nå. Jeg er veldig misunnelig, her kommer ny baby når som helst og jeg leeeeeengter etter egentid med kjæresten allerede!! 😆

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår eldste var hos besteforeldrene ei langhelg da han var 25 mnd. Det gikk greit, men aldri mer. Ikke stor stas for han og heller ikke for oss. Lillesøster som nå snart er tre år har sovet borte to netter totalt. Langhelg blir det ikke på lang, lang tid.

Kan jeg spørre om hva som gjorde at det ikke var en positiv opplevelse? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg var nylig på ferie i en uke, de har et barn på 10 mnd. Altså begge foreldrene reiste. barnet var hjemme. Jeg skal innrømme at jeg hevet et øyebryn da jeg leste det, men folk må få gjøre det de føler selv er riktig. Mitt barn var 7 mnd før vi hadde en natt vekke fra ham.

Både en helg og en uke synes jeg høres ok ut når barnet er nesten to år gammelt. :)

Anonymkode: 132fc...fce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En helg,  ja,  men  en uke slik som noen nevnte?  Oi! 

Anonymkode: 1627f...97c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at barn er veldig ulike...

Min datter henger rundt halsen min, og har brukt 1,5 år på å bli trygg i barnehagen, hadde første overnatting hos bestemor alene som 2åring. Da hadde vi "øvd" 5-6 ganger hvor jeg var med. Likevel gråt hun og ville ringe til meg om kvelden. Fra hun var nyfødt skrek hun hos alle andre enn meg og pappaen. Når hun er på overnatting nå, koser hun seg, men spør gjerne i 3-4 dager etterpå "sant du skal passe på meg, og vi skal være hjemme?" 

Min sønn kunne vi allerde som baby sende rundt i familien, han gurglet og smilte, lo og var tillitsfull av natur. Trygg i barnehagen etter under en måned. Type "jeg går rett frem samme hva jeg støter på". Overnatting hos besteforeldre fra 14 mnd, null problem, null separasjonsangst, og ingen klamring/ettervirkninger. Når jeg kommer er det mer "åja, der var du, jeg liker deg" - ingen desperat savn. 

De har veldig ulike personligheter, så det som er rett for den ene på en gitt alder er ikke rett for den andre... 

Anonymkode: 4f05c...cfa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Semydfe skrev:

Kan jeg spørre om hva som gjorde at det ikke var en positiv opplevelse? 

Barnet var utilpass etter to dager og savnet oss veldig mye. Det gikk altså fint med en natt, men ikke mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For oss er eldste 2,5 år og fortsatt ikke vært borte fra oss mer enn en natt. Det andre barnet på straks 1 år har kun vært noen timer fra oss. For oss føles det ikke riktig enda. Vi hadde savnet barnet mer enn vi hadde kost oss med alenetiden. Og tro du meg, vi hadde egentlig trengt den med x antall våkennetter. Sikkert litt derfor vi venter også. 

Anonymkode: f5b5e...055

Skrevet

Nå blir jeg antakelig skjelt ut etter noter, men det tåler jeg 😊

Hva skjer med verden? Foreldre idag (spes mødre) er jo overhysteriske for den minste ting.

Er det ikke positivt om barnet ditt får litt andre opplevelser enn DEG, pappa og barnehage?

Mitt råd er at dere reiser og koser dere hvert sekund. Barnet ditt kommer til å oppleve en helt ny verden og kose seg med besteforeldrene sine 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min var borte sin første natt allerede ved 10 uker. Da måtte jeg sove. Han var borte sin første helg ved 6 mnd. Gikk veldig bra. Nå har jeg verdens tryggeste og mest utadvendte 7 åring :)

Bare reis TS

Anonymkode: 4ae8b...00d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, EvaLena skrev:

Nå blir jeg antakelig skjelt ut etter noter, men det tåler jeg 😊

Hva skjer med verden? Foreldre idag (spes mødre) er jo overhysteriske for den minste ting.

Er det ikke positivt om barnet ditt får litt andre opplevelser enn DEG, pappa og barnehage?

Mitt råd er at dere reiser og koser dere hvert sekund. Barnet ditt kommer til å oppleve en helt ny verden og kose seg med besteforeldrene sine 😊

Jeg likte aldri og være på overnatting når jeg var liten. Syntes det var helt pyton, enten det var hos venner, besteforeldre, eller skole turer. 

Barnet mitt er likt, liker seg best hjemme eller sammen med mamma/pappa. 

Så om vi drar på helgetur tar vi barnet med oss. Enkelt og greit. Barn er forskjellige.. 

Anonymkode: 0d524...e0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...