Gå til innhold

Hva BØR jeg ha som 'favorittbok'?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva BØR jeg svare når noen spør meg om favorittboken min? Jeg mener for å virke kulturellt og intellektuelt oppegående?

(jeg elsker å lese bøker, men syns bare jeg leser ordinære bøker som ikke egner seg som svar på spørsmålet)

Jeg håper å få noen tips fra dere, så tar jeg en tur på biblioteket og bokhandelen imorgen.

Takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

HALLO?! Er dette seriøst...?

Tror ikke det nei... (hvis det er seriøst; get a life! LES masse bøker og finn din favoritt... er det så vanskelig???)

Skrevet

Det kommer helt an på hva du er interessert i, det. Les ting fordi du har lyst, og ikke fordi du bør. Drit i hva som er riktig for alle andre, og tenk på det som er riktig for deg.

Jeg har ingen problemer med å si i full offentlighet at Ringenes Herre er den kjedeligste boka jeg noensinne har lest. Med et par hederlige unntak.

Men seriøst... Les det _du_ vil.

Skrevet

Jeg syns du skal lese det du leser fordi du syns det er morsomt/gøy/interessant, og ikke fordi det er en bok du "bør" ha som favorittbok. det finnes ikke en slik bok.

Skrevet

Kanskje du bør ta bibelen. Den er vel verdens mestselgende bok (eller en av dem), og har blitt tolket i øst og vest, hvert side, ja nesten hvert ord. Hvis du har noe vettugt å si om innholdet i den vil du vel kunne gjøre deg bemerket i din vennekrets.

Men JEG hadde ikke orket å lese den uten annen motivasjon enn som så...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen.

Ok, jeg skjønner hvor dere vil hen! Og spørsmålet mitt var kanskje formulert litt klossete... :)

Men jeg vil altså ha tips fra dere på bøker jeg kan lese, som dere syns var fantastiske!

Selvfølgelig leser jeg selv det jeg har lyst på, men junglen av bøker er så stor og jeg har lyst til å utvide horisonten min... gjene med utenlandske forfatterer. Jeg er litt lei av Saabye Christensen for å si det slik.

Sånn at hvis jeg får spørsmålet om min favorittbok noengang -så kanskje jeg har et svar...? For jeg har lest mange gode bøker, men jeg føler ikke jeg har lest noen fantastisk gode noen gang.

Kom igjen da, gi meg noen tips :)

Skrevet

Hva er det du helst leser da?

Kanskje enklere å gi tips om gode bøker i en helt annen genre?

Skrevet

Hva er det du helst leser da?

Kanskje enklere å gi tips om gode bøker i en helt annen genre?

Skrevet

Tja, sånn i farta så er jo Don Quijote et must... Kommer tilbake når jeg kommer på noe mer. :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

er vel ikke verre, enn at du svarer at du ikke har noen favorittbok.

Jeg liker Hulebjørnens klan, hesternes dal og den type bøker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det GÅR jo an å tolke spørsmålet slik det sikkert var ment, bokstavelig. Er ikke nødvendig å begynne å predikere om moral ang. litteratur. Dersom vedkommende som spør har lyst til å skryte på seg litterære bragder, så må h*n vel få lov til det.

Anbefaler Prosessen av Franz Kafka, du vil isåfall ikke være den eneste som lyver om å ha lest den!

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

"Idioten" - Fjodor Dostojevski

Nuff said

mvh

Rogosjin

Gjest LoisLane
Skrevet

Anbefaler Prosessen av Franz Kafka, du vil isåfall ikke være den eneste som lyver om å ha lest den!

Den er jo for ille!

Rosens navn er vel ingen kulturell skrytebok akkurat, men jeg synes den var fantastisk bra da jeg leste den.

Gjest Anonymous
Skrevet

Les John Irving - Garps Bok (the world acording to Garp). Fantastisk snål verden.

Eller Paulo Coelo - Alkymisten, får dæ til å tenke.

Dan Brown's Da Vinci-koden ska vist nok være bra.

Altid flott å lese norske forfattere. Vesaas, S. Christensen, Holt, Loe, Hamsun mf. Mange gode norske oppigjenom tidene og nu.

Ellers e æ en stor Harry Potter fan, ikke no som å drømme sæ bort i den magiske verden når du har mye å tenke på.

Skrevet
Les John Irving - Garps Bok (the world acording to Garp). Fantastisk snål verden.

Eller Paulo Coelo - Alkymisten, får dæ til å tenke.

Dan Brown's Da Vinci-koden ska vist nok være bra.

Altid flott å lese norske forfattere. Vesaas, S. Christensen, Holt, Loe, Hamsun mf. Mange gode norske oppigjenom tidene og nu.

Ellers e æ en stor Harry Potter fan, ikke no som å drømme sæ bort i den magiske verden når du har mye å tenke på.

Ups!! Trudde æ va logga inn...

Skrevet

Joseph Heller, "catch 22"

:-)

Milo

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva BØR jeg svare når noen spør meg om favorittboken min? Jeg mener for å virke kulturellt og intellektuelt oppegående?

(jeg elsker å lese bøker, men syns bare jeg leser ordinære bøker som ikke egner seg som svar på spørsmålet)

Jeg håper å få noen tips fra dere, så tar jeg en tur på biblioteket og bokhandelen imorgen.

Takk for hjelpen!

Hei!

Jeg velger nå å tolke spørsmålet ditt "bokstavelig", og svare deg seriøst.

Dersom du skal fremstå som kulturelt og intellektuelt oppegående så er det ikke nødvendigvis så viktig at du har lest noe som "den kulturelle eliten" bør ha lest.

Men det kan være nyttig å vite noe om "viktige" bøkers innhold likevel. Da kan du delta nonchalant i diskusjoner om disse bøkene. Selvfølgelig sier du ikke at du HAR lest disse bøkene, men du har likevel nok kunnskap om disse bøkene til at folk TROR du har lest dem.

Selv synes jeg at Don Quijote, Profeten, Vredens druer, Den lille prinsen etc er litt sånn "wannabe"-intellektuelle. Å ha lest slike bøker forteller gjerne heller at du streber etter å være kulturell etc. :ler: Nå fornærmer jeg mange... Neida, å ha lest disse bøkene kan også bety at vedkommende har virkelig interesse for disse.

Nei, skaff deg kvikk allmennkunnskap om slike bøker.

Selv ville jeg i stedet valgt å lese mer "ukjente" bøker. Hva med å lese Monsignor Quijote? Som er en slags moderne versjon av Don Quijote? Ved å lese denne boken får du med vesentlighetene med klassikeren Don Quiote SAMTIDIG som du får anledning til å trekke en ev. Don Quijote-samtale ut på et område hvor du alene sitter på kunnskapen.

Eller skikkelig populærbøker (Harry Potter, Da Vinci koden etc). Da kan du vise at du er så RAFFINERT at du liker å lese litt lettfordøyelig litteratur også. En må jo ha litt intellektuelt pusterom blant alle de store intellektuelle bøkene en også "leser" :wink:

Kanskje viktigere å velge hva du bør lese, er å velge hva du ikke bør lese. Med dette mener jeg egentlig: Hva du bør late som om du ikke leser, selv om du har lest det.

Dersom en velger denne fremgangsmåten, så er det en viktig regel: Snakk om det en vet, og ikke om det en ikke vet.

Skjønner??

Ps. Joseph Heller "catch 22" som Milobinder anbefaler, ville jeg gått for. Den har jeg aldri hørt om :)

Hilsen Ella

Gjest brillemus
Skrevet

Er både enig og uenig med sistemann her - Don Quijote og den lille Prinsen er feks fantastiske bøker. Men du imponerer ingen ved å ha lest disse veldig kjente klassikerne (og du - Catch 22 er også veldig kjent. Men sikkert lesverdig likevel), de er rett og slett FOR kjent. Men les dem likevel, og skaff deg et sammenlikningsgrunnlag. Det er vikigere å snakke OM bøkene enn å ramse opp forfattere/titler. I hvert fall i noen miljøer...

Sant også at det er viktig å STÅ for det en leser på en måte, gjerne ved å sammenlikne bøker med hverandre på tvers av sjangre/kvaliteter

Og så spørs det om du vil lese for å briefe eller for å få store leseropplevelser, da...Det morsomste med å lese er for meg at man stadig får lyst til å lese mer - enten av samme forfatter ,eller av noen forfatteren nevner, refererer til osv, fra samme tidsepoke eller rett og slett noe helt annet.

Ratt bra bøker uten altfor gammelt (men nytt) kanon-stempel:

Hva som helst av Thomas Bernhard (han begynner kanskje nesten å bli ut? Les Ingeborg Bachmann i stedet/i tillegg)

Alt av Thure Erik Lund (norsk også!)

Mer av Samuel Beckett enn Mens vi venter på Godot

Stig Larsson (men ikke i Sverige!!)

Heh. Kan ramse opp mye mer, men nevner du disse og har lest dem er du berga en times tid. God litteratur er det også, som kanskje kan gi deg mersmak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...