Gå til innhold

gule flekker på hodeputen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må først nevne at jeg går på medisiner, som gjør at jeg får mareritt og unormalt mye svette.
Dusjer kroppen vær dag, håret annen vær dag. 

Hodeputen min blir gul. Det er 2. puten jeg må bytte ut på et år nå. 
Har vasket den én gang og da ble den klumpete. Første puten prøvde jeg på vask nr 2, men da falt den helt fra hverandre. Har ikke tørketrommel, ingen i nærheten som jeg kjenner har det heller. Men fulgte alle råd for det. 

Nå bruker jeg to putetrekk. Men den puten jeg har nå er ikke til å redde. Skal kjøpe meg en ny en så fort jeg har penger til det.

Noen tips?!  Noe som ikke innebærer å vaske puten ofte, for den tåler ikke det. 
Det er kun en hodepute jeg klarer å sove på. Det er dynpute. Alle jeg har prøvd gir smerter i nakke og rygg. Har problemer med ryggen som gjør at jeg må ha litt høyde på puten, for høyt så får jeg vondt. For lavt så får jeg vondt. Får også hodepine hvis jeg bruker feil pute. 
Smerten kommer fra ryggen, men stråler opp til nakke, skuldre og til slutt, hode i form av hodepine. 
Mamma har det samme, operert to ganger. Oss i mellom så har vi prøvd alt av hodeputer, spesialputer osv. Vi har nå funnet seng og pute som funker for vår kropp. Så det å bytte ut puten til en vask-bar pute er ikke aktuelt. 

Så til spørsmålet; Hvordan unngå slike flekker?! 
Jeg tenker to lag med putetrekk + noe under.. f.eks plastikk? Er det ubehagelig? Eller en slik tisse-matte til seng? Har noen igjen fra da hunden var valp. 

Anonymkode: c1d44...d69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips til vask og tørking av pute. 

Ha noen tennis baller i tørketrommelen, da blir puta som ny. 

Funker på boblejakker og lignende. 

• Liker 1
Skrevet

De fleste dunputer kan vaskes på 60 grader og tørkes i trommel (med tennisballer, hindrer klumping). 

Du kan også få kjøpt ekstra beskyttelsestrekk for hodeputer, mulig du må i en spesialbutikk for sengetøy eller ty til internett. :)

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, stan skrev:

Tips til vask og tørking av pute. 

Ha noen tennis baller i tørketrommelen, da blir puta som ny. 

Funker på boblejakker og lignende. 

Det hjalp sikkert når hun sier hun ikke har tørketrommel eller tilgang på en. 

Anonymkode: 60c02...89a

• Liker 8
Skrevet

Et kjapt google søk viser at Ikea har putebeskyttere. Hvis du googler "pillow protector" mangler det heller ikke på muligheter.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det hjalp sikkert når hun sier hun ikke har tørketrommel eller tilgang på en. 

Anonymkode: 60c02...89a

Det er sant, og største problemet. 

Da jeg vasket de i maskin, så slo jeg dem opp nå og da i løpet av tørke tiden. Altså jeg slo dem, ikke ristet dem, slik som anbefalt av butikken. Det hjalp, ble som ny. Men de tåler ikke rundt 2 i maskin. Spurte på butikken og de sa det var normalt med den type puter. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, onyx skrev:

Et kjapt google søk viser at Ikea har putebeskyttere. Hvis du googler "pillow protector" mangler det heller ikke på muligheter.

viste ikke det fantes! takk for tipset :D 

AnonymBruker
Skrevet

Kid har 50% på pute beskyttere. Det må jeg kjøpe :danse:

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, og største problemet. 

Da jeg vasket de i maskin, så slo jeg dem opp nå og da i løpet av tørke tiden. Altså jeg slo dem, ikke ristet dem, slik som anbefalt av butikken. Det hjalp, ble som ny. Men de tåler ikke rundt 2 i maskin. Spurte på butikken og de sa det var normalt med den type puter. 

Det går å tørke puter uten trommel, men det er et skikkelig herk...Må tørke de i sola (eller varmt sted) og slå de opp jevnlig. 

Kanskje du skal investere litt ekstra i hodeputene dine så de tåler litt mer?

AnonymBruker
Skrevet

Ta dette problemet opp med legen din. Ta og et bilde av puta, slik at legen forstår hva du snakker om. Dette er langt fra normalt, uansett medisinering. Kan du ha farget jår, som farger av??

Anonymkode: 543fd...f05

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta dette problemet opp med legen din. Ta og et bilde av puta, slik at legen forstår hva du snakker om. Dette er langt fra normalt, uansett medisinering. Kan du ha farget jår, som farger av??

Jeg er sikker på at du ikke har kompetansen til å uttale deg om dette her. Jeg råder deg derfor heller til å la være i stedet for å komme med slike intetsigende svar. 

Anonymkode: 4356e...f38

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre normalt når det kommer til de medisinene jeg tar. Det kan bli mildere med tiden. Tar tid for kroppen å stabilisere seg. Jeg svetter ikke dag og natt. Jeg svetter lettere enn hva som er normalt, på grunn av medisinene. Mareritt og søvnproblemer er dessverre en del av bivirkningene også, som vil stabilisere seg med tiden. 
Så jo, det er normalt når det kommer til den kombinasjonen av medisiner jeg går på. 
Jeg får ikke mareritt vær natt, men alt for ofte. Sliter også med søvnparalyse, men det er jeg vant til nå. 

Behøver ikke å gå til legen, for legen vet godt om det og har informert meg om hvorfor jeg får det, og at det vil stabilisere seg med tiden. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, og har trodd at jeg bare må finne meg i misfargede puter og trøste meg med at de er vasket og dermed rene - det bare ser ikke sånn ut... :-/  Men tipset med putebeskytter var godt - jeg skal løpe å kjøpe!

Vedkommende ovenfor uten peiling gidder jeg ikke kommentere engang. Vil bare si til deg TS at du er absolutt ikke alene om dine bivirkninger.

AnonymBruker
Skrevet
Den 3.4.2016 at 19.47, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker to lag med putetrekk + noe under.. f.eks plastikk? Er det ubehagelig? Eller en slik tisse-matte til seng? Har noen igjen fra da hunden var valp. 

Plastikk blir ekkelt og klamt. Kjøp heller et beskyttelsestrekk (som er tykkere enn et putetrekk) til hodeputa og ha dette trekket under putetrekket. (Ala madrassbeskytter. Det er litt vattert, og det er vaskbart) Har sett slike på Ikea

Anonymkode: d7bf7...a1e

Skrevet

Pute beskyttelse er tingen. Jeg går rett til kid I morgen for våre puter blir og gule. Min blir gul pga nattesvetten og hans pute blir gul og grå pga yrket han har.

Forresten så tror jeg det er ganske vanlig å ha flekker på putene men folk flest snakker ikke om det.

Skrevet
Den 7/4/2016 at 0.45, Sulosi skrev:

Forresten så tror jeg det er ganske vanlig å ha flekker på putene men folk flest snakker ikke om det.

La meg være den første som da innrømmer at puta mi er helt gul og full av flekker (den var hvit i utgangspunktet). Men det synes ikke gjennom trekket! :D Out of sight, out of mind!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 7.4.2016 at 0.45, Sulosi skrev:

Pute beskyttelse er tingen. Jeg går rett til kid I morgen for våre puter blir og gule. Min blir gul pga nattesvetten og hans pute blir gul og grå pga yrket han har.

Vet at guleputer er normalt. Vinteren går helt fint hos meg, for jeg liker å ha det kaldt på rommet. 
Men sommeren er et mareritt. Gruer meg til denne sommeren, på grunn av medisinene og bivirkningene. 

Har nå kjøpt meg et slikt trekk og den er genial! Aldri visst om det før, selv om at både jeg og mamma spurte på butikken om tips. Fikk bare et tips om to putetrekk, som funker til en viss grad. Også fikk vi beskjed om å bytte ut puten jevnlig. Vi spurte hos to forskjellige butikker, vær for oss, samme svar. Mistenker at det må være et salgs-triks, for å få meg til å kjøpe puter oftere, sneaky folk. 
Men kjøpte 2 jeg slik at jeg har til bytte under vask. 
Mamma kjøpte med til hele familien hun også. Siden hun aldri har hørt om det før. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan gå god for at beskyttelsestrekk fungerer.

For noen år siden fikk jeg se beskyttelsestrekk på Princess. Og siden jeg stod der med nye dunputer i hendene så fikk jeg det for meg at jeg måtte prøve :)

- de er ganske fort spart inn igjen.

De er helt supre og beskytter virkelig putene. Det tok ikke lang tid før jeg hadde lagt beskyttelsestrekk på begge putene i hovedsengen og begge putene i gjestesengen.

Lenke til Princess sine beskyttelsestrekk.

AnonymBruker
Skrevet

Halleluja! Evig glad for at jeg trykket meg inn på denne tråden. Skal løpe til nærmeste Prinsess! :D 

Anonymkode: f20c8...641

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...