AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Får opp kun 10% men synes dette er lite og lavt. Redd for skattesmell. Har gjeld og lav inntekt da men. Hvor mange prosent er lurt? Anonymkode: d8f84...535
Frøken S Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Gå til skatteetaten.no, legg inn inntekt og annen relevant info, så ser du hva som er riktig skatt. Du kan ikke spørre andre hva de har, da skatt ikke utelukkende beregnes etter om du er aleneforsørger eller ikke. Din skatt er individuell basert på din inntekt og dine fradrag, spørsmålet ditt blir helt feil.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Har gjort det og fikk 10% noe jeg synes er for lavt. Anonymkode: d8f84...535 1
Frøken S Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 Det er lavt, da har du mest sannsynlig veldig lav inntekt, eller gjort noe feil i fradragspostene. Husk at renten er på vei ned når du beregner hvor mye rentefradraget utgjør.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 Jeg har endt opp på 11 og 12 % de siste årene. Kjente på det samme som deg, men selvangivelsen lyver jo ikke. Alt stemmer på en prikk hver gang, likevel så skatter jeg mer fordi fornuften i meg sier at ingen person skal skatte så lite. Jeg ville kategorisert inntekten min som middels, ja, som helt ok. Anonymkode: 48877...f1d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 21 minutter siden, Frøken S skrev: Det er lavt, da har du mest sannsynlig veldig lav inntekt, eller gjort noe feil i fradragspostene. Husk at renten er på vei ned når du beregner hvor mye rentefradraget utgjør. Har dessverre lav lønn akkurat nå ja, men håper den øker til neste år. Jobber deltid pga nedbemanning. Neste spm blir at min eks har lånet i sitt navn og jeg er medlåner. Han har alltid fått rentefradraget. Siste året betalte jeg også ned på huslånet så hvordan kan jeg få rentefradrag her? Anonymkode: d8f84...535
Frøken S Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dessverre lav lønn akkurat nå ja, men håper den øker til neste år. Jobber deltid pga nedbemanning. Neste spm blir at min eks har lånet i sitt navn og jeg er medlåner. Han har alltid fått rentefradraget. Siste året betalte jeg også ned på huslånet så hvordan kan jeg få rentefradrag her? Anonymkode: d8f84...535 Det burde være ferdig fordelt i selvangivelsen, hvis det ikke er det og dere betaler 50/50 så fører du 50% av rentene (det du har betalt) inn i selvangivelsen, så fører du 50% av saldo på lånet på gjeldsposten. Dette burde du avtale med eksen, da han må gjøre samme øvelse bare motsatt hvis han har alle rentene og lånet i sin selvangivelse.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har endt opp på 11 og 12 % de siste årene. Kjente på det samme som deg, men selvangivelsen lyver jo ikke. Alt stemmer på en prikk hver gang, likevel så skatter jeg mer fordi fornuften i meg sier at ingen person skal skatte så lite. Jeg ville kategorisert inntekten min som middels, ja, som helt ok. Anonymkode: 48877...f1d Skatter du mer enn du må..? Anonymkode: d62d3...354
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #10 Skrevet 3. april 2016 Vil helst unngå smell. Barnefar og jeg kom sammen igjen etter et brudd for mange år siden. Fikk da 20000 i smell pga jeg var ærlig og skrev jeg ikke var alene mer. Så tok de det som hele året og jeg fikk smell. Nå er forholdet helt slutt og ikke en mann kommer inn døra mi mer. Så vil være alene i mange år fremover. Anonymkode: d8f84...535
livmor Skrevet 4. april 2016 #11 Skrevet 4. april 2016 Fikk selv veldig lav skatteprosent de første årene som aleneforsørger, og skattet nok så lite som 10%. Hadde forholdsvis lav lønn, gjeld og barn i barnehage. Så godt mulig prosenten stemmer, TS. For øvrig er reglene endret, slik at man mottar et særfradrag som enslig forsørger, man lignes ikke lenger i skatteklasse 2. I kroner og øre har ikke dette noe å si dersom man er alene hele inntektsåret, men dersom man flytter sammen med noen får man særfradrag for alle måneder i året man har hatt krav på utvidet barnetrygd. Tidligere var det som du skrev, man fikk skatten endret for hele året uavhengig av om man mistet retten til klasse 2 i januar eller desember. Nå utgjorde forresten ikke forskjellen mellom skatteklassene mer enn ca 1.000 kr i måneden, sånn at baksmell ville du fått uansett det året du flyttet sammen med barnefaren igjen, men selvsagt ikke like mye.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #12 Skrevet 4. april 2016 Jeg har veldig lav inntekt, og har gjeld. Jeg har fått igjen all skatt jeg betaler hvert år. Men uansett betaler jeg 15% i skatt. Anonymkode: 11c2d...0ce
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #13 Skrevet 4. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skatter du mer enn du må..? Anonymkode: d62d3...354 Ja, jeg får igjen vanvittig mye hvert år fordi jeg har skattet for mye. Jeg klarer ikke å få det til å bli logisk å bare skatte 39.000, dvs 11 % selvom det stemmer gang på gang. Better safe than sorry Anonymkode: 48877...f1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå