AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 En venninne av meg har fastjobb. Nå ble hun sykemeldt i et helt år. Går det an å få en sykemelding et helt år av gangen? Hun påstår at hun kommer til å få full lønn, kan hun det? Hun sier og at hum kan få full lønn helt opp til 2 års sykemelding. Vil hun få opparbeide seg pensjon tross for at hun er sykemeldt? Anonymkode: 086d9...c66
Kanutte Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 Det vanlige med sykemelding er å få en uke av gangen de første ukene, deretter to uker og til slutt en måned. Har aldri vært med på lengre sykemelding enn det? Etter ett år er det over på annen stønad.
MapleSirup Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: En venninne av meg har fastjobb. Nå ble hun sykemeldt i et helt år. Går det an å få en sykemelding et helt år av gangen? Hun påstår at hun kommer til å få full lønn, kan hun det? Hun sier og at hum kan få full lønn helt opp til 2 års sykemelding. Vil hun få opparbeide seg pensjon tross for at hun er sykemeldt? Anonymkode: 086d9...c66 Folk påstår mye rart. Sykepenger er max 248 dager. Legen gir ikke for ett år av gangen. Hun vil få vanlig lønn i inntil ett år.(dvs 248 arbeidsdager) 2
tingeling Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Om hun får full lønn kommer an på hvor mye hun tjener og ordning hos arbeidsgiver. Hvis hun tjener under 6G får hun full lønn i opp til 1 år. Hvis hun tjener over 6G kommer det an på arbeidsgiver om de betaler det over 6G etter at arbeidsgiverperioden er over (16 dager). 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 Jeg har hatt langtids sykemelding to ggr, begge ganger gr. smertefulle nakkeprolapser. Jeg har til sammen vært sykemeldt 6-8 mnd x 2 prolapser, max sykemelding i 3-4 uker/pr sykemelding. Selv om min tilstand kunne lett bekreftes (var også innlagt), så fikk jeg ikke for lenge av gangen. Nå som det har kommet strenge krav til sykemeldte, så klarer jeg ikke å se for meg at noen kan få for et helt år av gangen. Så din venninne juger, rett og slett. I tillegg får man full lønn i max et arbeidsår. etter dette går lønnen ned til 64% ( eller noe sånt noe). Har man gradert sykemelding, så teller fortsatt de ukene som sykemelding. Dvs om man er 50% sykemelding, så er det fortsatt ett år, og ikke 2 år, om det er det hun tror. Anonymkode: a33a2...6b4 1
applestories Skrevet 4. april 2016 #6 Skrevet 4. april 2016 Hvor lenge sykmeldingene skrives ut for kommer mye an på diagnose og lege. Et par måneder av gangen ser man gjerne, men ikke noe særlig lenger enn det. Jeg skulle gjerne likt å se den sykmeldingen og vise den til de som driver sykefraværsoppfølging her - de hadde nok gått i taket Om hun mener hun får full lønn i to år må hun ha en slags forsikringsordning som dekker inntektstapet når hun eventuelt skulle startet på AAP, og det er jo fullt mulig at hun har.
Rosalie Skrevet 4. april 2016 #7 Skrevet 4. april 2016 Man kan bli sykemeldt over lengre tid i ett jafs dersom det er alvorlig sykdom det er snakk om, har kollega som er sykemeldt for 6 mnd i første omgang grunnet kreft. Sykepenger er uansett maks ca ett år. Er man da ikke frisk nok til å tilbake i jobb må man søke om AAP, som tilsvarer 66% av tidligere inntekt.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 Er sykepenger inntil ett år, full lønn? Anonymkode: 086d9...c66
Rosalie Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er sykepenger inntil ett år, full lønn? Anonymkode: 086d9...c66 Sitat Sykepenger fra arbeidsgiveren Arbeidsgiver utbetaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene, og skal fastsette et sykepengegrunnlag for denne perioden. Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet ut fra, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din før du ble arbeidsufør, som regel de siste 4 ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Hvis du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste 4 ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Det er bare arbeidsinntekt som er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett og lignende regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse. Du kan få sykepenger tilsvarende full lønn, men du har ikke rett til et sykepengegrunnlag som overstiger 6 G (folketrygdens grunnbeløp). Noen arbeidsgivere som forskutterer sykepengene, gir sykepenger også utover dette. Kontakt arbeidsgiveren din for å undersøke hva som gjelder på din arbeidsplass. Sykepenger fra NAV Når NAV skal betale sykepenger fra 17. dag, fastsetter NAV et eget sykepengegrunnlag. Dette grunnlaget fastsettes ved at din ukeinntekt omregnes til årsinntekt. Hvis denne årsinntekten avviker fra den inntekt du har hatt tidligere år, kan NAV fastsette sykepengegrunnlaget ved skjønn. Arbeidstakere kan få 100 prosent av sykepengegrunnlaget i sykepenger, men NAV utbetaler ikke sykepenger for sykepengegrunnlag utover 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G). Ved gradert (delvis) sykmelding har du rett til sykepenger for den delen du er syk. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent. Hvis du har mottatt sykepenger fra folketrygden, kan du ha rett til feriepenger. Du får bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret. Feriepengene utgjør 10,2 prosent av de sykepengene som gir rett til feriepenger. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere#chapter-3
MapleSirup Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er sykepenger inntil ett år, full lønn? Anonymkode: 086d9...c66 Ja, hvis du tjener under 560 000 omtrent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå