Gå til innhold

Hvorfor tygger noen maten med munnen åpen? +slurper, slikker fingre etc.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten var foreldrene mine veldig opptatt av at jeg måtte holde munnen lukket mens jeg tygget og at jeg ikke fikk snakke med mat i munnen. Slurping var helt forbudt, det samme å slikke seg på fingrene (det er derfor man har serviett husker jeg de pleide å si). En annen ting de lærte meg var at jeg ALDRI skulle påpeke at andre gjorde disse tingene. Hvis jeg nå sitter med venninner, kolleger og lignende, og de gjør de overnevnte tingene, kommenterer jeg aldri dette. Hva skal det være godt for uansett? Dessuten er det frekt.

Likevel har jeg aldri lurt på hvorfor noen mennesker gjør dette. Jeg er rett og slett oppriktig nysgjerrig. Jeg har tidligere hørt noen nevne at det er nærmest ventet at man skal slurpe og smatte når man spiser mat i andre kulturer. Men jeg har sett nordmenn gjøre det også. Og så vidt jeg vet er ikke dette å anse som... "riktig" her i Norge. Koser man seg mer med maten når man gjør dette? Får man ikke puste hvis man ikke tygger med munnen lukket? Smaker maten bedre hvis man slurper?

Håper på noen svar!

Anonymkode: ff9a1...e74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk er bare noen griser.

Anonymkode: a0624...9a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt annet av det du nevner er jeg enig i, bortsett fra en ting; noen kan faktisk ikke puste gjennom nesen, og må derfor tygge mat med åpen munn for å få puste. 

Anonymkode: 4a1fd...1d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal også legge til at jeg selv om jeg ikke kommenterer andres spisemåter, blir jeg uvel av det. Blir ikke de menneskene uvel selv? Hører de ikke seg selv smatte høyt? Hører de ikke lyden som kommer når de er ferdig med å slikke seg på fingrene? Tenker de ikke over det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt annet av det du nevner er jeg enig i, bortsett fra en ting; noen kan faktisk ikke puste gjennom nesen, og må derfor tygge mat med åpen munn for å få puste. 

Ja, jeg har også hatt mistanke om det. Lurer på om dette er vanlig? Er det mange som ikke kan puste gjennom nesen? Jeg bare spør

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smaker maten bedre hvis man slurper?

Nei, ikke bedre. Er spørsmålet alvorlig ment, vet du virkelig ikke hvorfor man slurper?
(I tilfelle: Fordi væska er for varm. Slurping avkjøler varm drikke eller suppe).

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei, ikke bedre. Er spørsmålet alvorlig ment, vet du virkelig ikke hvorfor man slurper?
(I tilfelle: Fordi væska er for varm. Slurping avkjøler varm drikke eller suppe).

Han jeg bor sammen med slurper kald melk også...

Anonymkode: cd29f...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det er absolutt alvorlig ment. Er suppen for varm kan man alltids vente til den blir kaldere? Blåse på suppen? Er det å slurpe nødvending?

• Liker 1
Gjest Egiett
Skrevet

Det er jo ikke egentlig så vanskelig å tenke seg til. Du har blitt oppdratt til å ikke slurpe/smatte/slikke på fingrene. Enkelte har faktisk aldri blitt lært opp til det. Når man da ikke kommenterer det til andre, blir de ikke gjort oppmerksomme på det, derfor fortsetter de bare.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har også hatt mistanke om det. Lurer på om dette er vanlig? Er det mange som ikke kan puste gjennom nesen? Jeg bare spør

Mannen min sier han ikke kan puste gjennom nesen, og han er ofte tett så jeg tror ham. Men mammaen hans smatter og snakker med mat i munn så tror heller aldri han har lært seg den delen av bordskikk.

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er det å slurpe nødvending?

Naturligvis ikke, som du sier kan en utsette det hele. Eller avlyse.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare svare for meg selv. Jeg har skader i nesen som umuliggjør passasje av luft. Det betyr dog ikke at jeg har glemt alminnelig folkeskikk og bordskikk for oppførsel ved matbordet, om noen skulle måtte ha det inn med teskje? 

AnonymBruker
Skrevet

De har rett og slett ikke lært seg å spise ordentlig som barn. Og så har ingen turt å påpeke det pga at det er uhøflig. Eller kanskje de ikke bryr seg om at folk kommenterer det.

Det er ikke bedre å spise med maten åpen og slurpe og smatte. Det er bare at det er mange måter å stappe i seg maten på, og så må foreldrene lære dem hva som ikke er grisete.

Anonymkode: fd5d4...960

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Egiett skrev:

Det er jo ikke egentlig så vanskelig å tenke seg til. Du har blitt oppdratt til å ikke slurpe/smatte/slikke på fingrene. Enkelte har faktisk aldri blitt lært opp til det. Når man da ikke kommenterer det til andre, blir de ikke gjort oppmerksomme på det, derfor fortsetter de bare.

Nei, det du sier gir absolutt mening. Noen lærer ikke dette hjemme. Jeg synes helt ærlig bare at dette er litt rart. At ikke alle voksne mennesker lærer sine barn dette. 

Skrevet

Noen koser seg faktisk mer av å smatte og slurrrrpe. Vi mennesker er forskjellige og det er jo en bra ting :) Jeg selv tåler ik smattere, irriterende! Er noen hjemme hos meg og smatter sier jeg fra med en gang! Slutt å smatt el kom deg ut!

Se på han her a :fnise:

• Liker 2
Gjest Egiett
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det du sier gir absolutt mening. Noen lærer ikke dette hjemme. Jeg synes helt ærlig bare at dette er litt rart. At ikke alle voksne mennesker lærer sine barn dette. 

Selvfølgelig, det er noe som hører med til oppdragelse. Mange som reagerer når andre smatter, men så sier man selvsagt ikke noe, fordi det er uhøflig. Men jeg skjønner faktisk ikke hvordan foreldre orker å høre på sine egne bare smatte gjennom mange år :P

Skrevet
3 minutter siden, VinterSnø skrev:

snakker med mat i munn så tror heller aldri han har lært seg den delen av bordskikk.

Hvorfor er det galt å tale med mat i munnen? Det kan nok bli litt utydelig, men det må vel finnes en bedre grunn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du som nevner over her at noen koser seg med å smatte og slurpe. Jeg skulle så gjerne likt og vite hvordan smatting og slurping gjør at man koser seg mer med maten. Hva er det med smatting som gjør at maten smaker bedre? Blir det mer kos siden man "viser" kokken at man virkelig setter pris på maten og ikke klarer å konsentrere seg om bordmanerer? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Hvorfor er det galt å tale med mat i munnen? Det kan nok bli litt utydelig, men det må vel finnes en bedre grunn?

Jeg kan bare snakke for meg selv! Men jeg tenker at hvis man snakker med mat i munnen kan mat falle ut (det kan bli grisete) og man eksponerer opptygget mat som ligger i munnen (noe mange ikke finner så veldig delikat, men kanskje det bare er meg?).

Skrevet
Et øyeblikk siden, Vox_populi skrev:

Du lager mye "ekle lyder" om du har en del mat i munn og jeg syntes faktisk det det er uapetittelig å se masse mat/saus på tenna og tungen når man ser på en person. Spesielt om man spiser ting som pesto ol. Det legger seg i hele munnen og det er umulig å ikke legge merke til om man sitter overfor hverandre.

Og jeg har vokst opp med at man ikke snakker med mat i munn så for meg er det brudd på skikk og bruk. Snakke med mat i munn er en av de tingene jeg husker ble terpet på i barnehagen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...