Gjest Anki Skrevet 22. oktober 2004 #1 Skrevet 22. oktober 2004 Jeg har en gutt på åtte som er helt ekstremt distre. Denne uken alene har han mistet regnbukse, hjelm og penal på skolen eller på vei hjem eller hvor i all verden han gjør av ting. Han glemmer bøkene som han skal ha lekser i på skolen, han glemmer absolutt alle beskjeder som blir gitt, han husker rett og slett ikke fra a til b. Jeg blir bare mer og mer frustrert over dette, dette er 2. regnbuksa han mister siden skolestart. Jeg er jo på skolen og leter, men de er borte vekk! Fatter bare ikke hvordan han får det til! Og han aner ikke selv, vet ingenting om når han sist hadde hverken penal eller hjelm eller hvor de blir av. Hva kan man egentlig gjøre med slikt? :klø: Noen andre som har åtte åringer der ute som er like distrè?... Lillesøsteren hans på snart fire husker mye mer enn han. Hun får med seg beskjeder og vet alt som foregår ned til den minste detalj. Klassisk episode: Da vi skulle på ferie til Sverige i sommer, hadde vi snakket om det sikkert en måned før vi skulle dra. Alle ungene visste at vi skulle på ferie. Dagen før vi skal dra holder jeg på å pakke da han går forbi. Han spør: Hvorfor pakker du? Jeg sier vi skal jo på ferie i morgen?... Og han bare: Å???? Hvor skal vi??? :o Det er goddag-mann økseskaft hver eneste dag altså. Må jo le noen ganger fordi han er så fjern, men for det meste gjør det meg enormt frustrert, samt er det jo dyrt fordi han mister alt til stadighet, og flaut at han ikke får gjort leksene han skal. Jeg må lage lekser til han selv slik at han i hvert fall gjør noe! Noen gode råd?... :-?
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2004 #2 Skrevet 22. oktober 2004 De fleste unger "er sånn" i perioder. Mine, spesiellt min eldste som nå er elleve er intet unntak. Kan være skrekkelig frustrerende av og til. Husk å sette navn på ting så er det større sjangs for at du får det tilbake. Ellers må du nok bare ri av stormen......
BritElin Skrevet 22. oktober 2004 #3 Skrevet 22. oktober 2004 Ta kontakt med læreren (og skolefritids?)hvis du ikke allerede har gjort det og la gutten få litt ekstra hjelp til å huske de bøkene han har lekser i, få med seg penal, hjelp og regnklær. Noen barn er bare sånn og må hjelpes/læres til å tenke seg ekstra om så de får med seg alt.
Ambi Skrevet 22. oktober 2004 #4 Skrevet 22. oktober 2004 O'boy som jeg kjenner meg igjen i 9-åringen vår! Jeg er nesten på kant med lærern hans som har begynt å snakke om både PP-tjenesten og ergoterapeut fordi han er så surrete! Selv tror jeg det er en alders-greie. Det er vel ikke noe annet som nytter enn å forsøke å få dem til å ta ansvar, konsentrere seg samt å belønne når de ikke glemmer, får med klærne hjem og klarer å konsentrere seg om leksene. Vi har hamsteret et lite lager med klistremerker og samlekort som deles ut de dagene ting faktisk går grei. Og det ser ut til å hjelpe! Ambi
Gjest Anki Skrevet 23. oktober 2004 #5 Skrevet 23. oktober 2004 O'boy som jeg kjenner meg igjen i 9-åringen vår! Jeg er nesten på kant med lærern hans som har begynt å snakke om både PP-tjenesten og ergoterapeut fordi han er så surrete! Selv tror jeg det er en alders-greie. Det er vel ikke noe annet som nytter enn å forsøke å få dem til å ta ansvar, konsentrere seg samt å belønne når de ikke glemmer, får med klærne hjem og klarer å konsentrere seg om leksene. Vi har hamsteret et lite lager med klistremerker og samlekort som deles ut de dagene ting faktisk går grei. Og det ser ut til å hjelpe! Ambi PP-tjenesten? :o Hjelpe meg. Får håpe det ikke kommer til det nei. Har snakket med lærer og sfo ja, og selv om lærer faktisk prøver det hun kan å følge med på det han får med seg, så klarer han likevel på mystisk vis å miste de. Jeg fatter ikke hvordan han får det til. Den ene dagen jeg snakket med læreren sa hun at hun hadde sett at ALT lå i sekken som det skulle, likevel hadde han greid å få ut en av bøkene sine og legge den igjen på skolen, i en annen sin hylle. :o At det går an. God ide å gi en liten belønning for hver dag det går greit, det skal jeg jammen gjøre! Godt å høre at det er andre som har like virrete barn, jeg føler at alle andre barn er så mye mer fokusert i tankene enn han noen ganger. Takk for alle svar!
Gjest Starya Skrevet 23. oktober 2004 #6 Skrevet 23. oktober 2004 PP-tjenesten? :o Hjelpe meg. Får håpe det ikke kommer til det nei. Nå er jo ikke PPT et stort grønt monster akkurat, da..
Ambi Skrevet 23. oktober 2004 #7 Skrevet 23. oktober 2004 Nå er jo ikke PPT et stort grønt monster akkurat, da.. Nei for all del! Men jeg er svært kritisk til deler av den norske offentlige skolen som er preget av en gammelmodig holdning og behov for å "diagnostiser" normal adferd hos barn. Med det mener jeg at det finnes mange variabler innnfor normalen - og mye er aldersbetinget. Hos oss handlet det om at gutten presterer dårlig i ett fag. Han har innsikt, kunnskap og har lært det han skal, men surrer bort bøkene og gidder til tider ikke anstrenge seg for å få presentasjonen pen nok. Jeg er IKKE imponert over lærere som ikke ser disse nyansene og som "stempler" barn som ikke tegner pent nok, skriver pen nok skjønnskrift (løkkeskrift?) eller strikker pent nok for den saks skyld - altså barn som innen et felt ikke passer inn i den standadiserte resultatorinterte A4-normen for skolen. Heldigvis ser vår egen metode ut til å virke (skjerping med lekser og belønning) - og det sier meg at lærerens diagnose/henvisning var "feil". Ambi ps! ...og med Clemets reform kommer skolen neppe til å bli bedre med tanke på rom for avvik innefor "normalen" :veldigsur:
Molla Skrevet 23. oktober 2004 #8 Skrevet 23. oktober 2004 Kjenner til dette her ja. Har en sånn på 9 år som har vært sånn det siste året. Er helt på trynet og så langt på vidda han kan få vært til tider. Rart jeg har noe hår igjen på hodet mitt sier jeg bare.. Virker ikke som om det er noen "hjemme" når man snakker til han heller. Gjør stikk motsatt av hva han skal, og sier bare Å ja, var det sånn når man sier i fra til han. Alle kompisene hans er like han i mer eller mindre grad. Bestisen er hakket verre, og nå har dem to fått forbud mot å være hjemme hos oss alene. Blir bare masse surr. I går hadde bestisen klart å kaste klær bak dusjkabinettet vårt. Skjønnte ikke at man ikke skal kaste klær lissom (#U)U%/=/%%&)%).... Surrer med lekser selv om vi har lekseplan, "glemmer" beskjeder han får og reglene vi har... Er ikke annet å gjøre enn å irettesette når det går over alle støvleskaft...Gleder meg til denne "fasen" er over
Gjest Anki Skrevet 23. oktober 2004 #9 Skrevet 23. oktober 2004 Kjenner til dette her ja. Har en sånn på 9 år som har vært sånn det siste året. Er helt på trynet og så langt på vidda han kan få vært til tider. Rart jeg har noe hår igjen på hodet mitt sier jeg bare.. Virker ikke som om det er noen "hjemme" når man snakker til han heller. Gjør stikk motsatt av hva han skal, og sier bare Å ja, var det sånn når man sier i fra til han. Alle kompisene hans er like han i mer eller mindre grad. Bestisen er hakket verre, og nå har dem to fått forbud mot å være hjemme hos oss alene. Blir bare masse surr. I går hadde bestisen klart å kaste klær bak dusjkabinettet vårt. Skjønnte ikke at man ikke skal kaste klær lissom (#U)U%/=/%%&)%).... Surrer med lekser selv om vi har lekseplan, "glemmer" beskjeder han får og reglene vi har... Er ikke annet å gjøre enn å irettesette når det går over alle støvleskaft...Gleder meg til denne "fasen" er over Må jo bare le. Det med lekseplanen kjenner jeg godt igjen, her er det sånn at han sier han er HELT ferdig med leksene, og når jeg ser på den og spør om han gjorde den og den leksa kommer det ofte, å - skulle jeg gjøre den også?? Jeg håper også dette bare er en periode, og at den går over før tenårene setter inn!
Elle Melle Skrevet 24. oktober 2004 #10 Skrevet 24. oktober 2004 Det blir nok kanskje litt bedre, men det er ikke sikkert det går over. Jeg er gift med en slik, og av og til blir jeg bare totalt overgitt over hvor svimete det faktisk er mulig å være for en mann på over 30... Hva gjør man hvis mannen ikke klarer å huske hva vi skal ha i butikken? Dikterer en handlelapp over telefonen. Hva gjør man hvis mannen glemmer handlelappen på jobben? Forsikrer seg om at han legger den i lommen før han legger på telefonen. Men hva gjør man når mannen kommer hjem med halvparten av varene vi trengte til middag, med den unskyldningen at han glemte å se på handlelappen når han var i butikken? Eller at han så på den før han hentet de første varene, men så glemte han å se på den flere ganger? Da gir man vel egentlig bare litt opp... Kanskje du kan være bevisst på å lære sønnen din å ikke bli så sint når folk blir oppgitt over at han er usansynlig svimete? For det kommer de til å bli hvis han er slik som voksen også, og da er det fint å kunne ta det med et smil!
solo Skrevet 24. oktober 2004 #11 Skrevet 24. oktober 2004 Hehe, du er nok ikke alene nei Jeg har en 6 åring som er rimelig virrete, penalet hans er nå borte igjen!!! Det har forsvunnet opptil flere ganger, har funnet det igjen hver gang men nå er det søkk borte Man må bare prøve å ta det med godt humør tror jeg, og belønninger høres jo lurt ut!
*Lene* Skrevet 25. oktober 2004 #12 Skrevet 25. oktober 2004 Ikke alene nei... Min sønn på 10 år, er også utrolig surrete. Går mye på lekseglemming, og glemming av tøy! Jeg har begynt å si at han må erstatte mistet tøy selv jeg! Og han har enda ikke mistet noe faktisk! Livredd for å måtte bruke pengene sine på klær isteden for spill etc!
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2004 #13 Skrevet 7. november 2004 Dette hørtes kjent ut. Jeg har også en gutt på 8 år som har vært utrolig vimsete. Forrige skoleår glemte han igjen alt som kunne glemmes på skolen og han husket ingen beskjeder som læreren ga. I løpet av sommeren har det imidlertid skjedd en forandring. Når det nye skoleåret startet ble han et helt ny gutt. Ingen ting har blitt glemt igjen så langt, og stort sett alle beskjeder blir husket. Jeg kan ikke se noen annen forklaring enn at dette har med modning å gjøre. Noen unger fikser sånne ting tidlig mens andre trenger lengre tid. Ikke fortvil, det blir nok bedre etter hvert.
Gjest glemt igjen.... Skrevet 8. november 2004 #14 Skrevet 8. november 2004 Beklager å si det, men en "svimete" 8-åring blir ikke noe bedre som 13-åring. Min 13-åring har vært en svime all sine dager, jeg trodde at han som eldst skulle være den som klarte å huske å få med seg alle sakene sine. Men det er den yngste som klarer det. Men humor, og selvironi fra begge parter gjør det til en levelig tilværelse allikevel.
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #15 Skrevet 8. november 2004 Det blir nok kanskje litt bedre, men det er ikke sikkert det går over. Jeg er gift med en slik, og av og til blir jeg bare totalt overgitt over hvor svimete det faktisk er mulig å være for en mann på over 30... Hva gjør man hvis mannen ikke klarer å huske hva vi skal ha i butikken? Dikterer en handlelapp over telefonen. Hva gjør man hvis mannen glemmer handlelappen på jobben? Forsikrer seg om at han legger den i lommen før han legger på telefonen. Men hva gjør man når mannen kommer hjem med halvparten av varene vi trengte til middag, med den unskyldningen at han glemte å se på handlelappen når han var i butikken? Eller at han så på den før han hentet de første varene, men så glemte han å se på den flere ganger? Da gir man vel egentlig bare litt opp... Kanskje du kan være bevisst på å lære sønnen din å ikke bli så sint når folk blir oppgitt over at han er usansynlig svimete? For det kommer de til å bli hvis han er slik som voksen også, og da er det fint å kunne ta det med et smil! Akkurat sånn er min mann også, og moren er helt lik. Det er superslitsomt! Men, jeg må le litt også....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå