AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Jeg går gjennom en livsstilsendring der jeg går fra å sitte stille nesten hele dagen ( i hvert fall gå mindre enn 3-4000 skritt) og spise veldig uregelmessig og tankesløst, til å være mer bevisst på kaloriinntak og gå 10 000 skritt om dagen. Er normalvektig, men i dårlig form. Kan jeg regne med å gå ned i vekt da? Jeg har gjort matten, og det burde være mulig. Lifesum foreslo 1200 kalorier om dagen uten aktivitet, men jeg ender som regel på rundt 1500 når jeg har gått 10 000 fordi jeg har forbrent rundt 300 kcal. Anonymkode: 0f5b5...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 Vekttap handler om å gå i langvarig underskudd av energi. altså større forbruk enn inntak, så ja! Anonymkode: 57ce0...f01
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Ja.. Bor for meg selv, så får ikke så mye påvirkning fra familiemedlemmer osv til å spise usunt.. Allikevel er jeg bekymret for at opplegget mitt ikke skal holde når så mange prater om "sparemodus" og så mange mislykkes i å gå ned i vekt! Hva er fellene? Anonymkode: 0f5b5...3e2
Pringle Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 En felle er å la seg rive med av skremselspropaganda - "sparemodus" er et typisk eksempel på dette! En lettere kropp bruker færre kalorier enn en tyngre kropp, så når du har gått ned i vekt, må du spise mindre for å holde stabil vekt. Dette kan være vanskelig, fordi en overvektig person typisk liker å spise. Hvis du spiser for lite vil du ubevisst spare på kreftene, og spiser du altfor lite, vil du tære på musklene, som brenner fett - men dette er den eneste "sparingen" som skjer. Sultedøden er reell i mange deler av verden fremdeles. Mange mislykkes fordi de angriper problemet feil - går for hardt ut, har urealistiske forventninger, for lite tålmodighet, venter på "motivasjon", stoler på at "viljestyrken" skal være konstant på topp, ikke registrerer kaloriinntak riktig, kutter ut noe de ikke kan klare seg uten, tror de må gjøre/spise noe spesielt, jukser, fokuserer på irrelevante detaljer, glemmer å planlegge, tror at alt kommer til å gå på skinner og tar ikke høyde for at livet er en lang rekke uforutsette hendelser, føler seg "forpliktet" til å takke ja til alt de blir budt, ikke vet om eller tror på at kroppen er mer enn bare fett og at vannvekt gir mye større utslag enn fettvekt, ikke måler fremgang riktig (veier seg for sjelden eller på forskjellige vekter/tidspunkter på dagen) og masse andre ting. Selv om de er mange utfordringer er det ikke umulig å gå ned i vekt og holde seg der. Kroppen føyer seg etter det du gjør - inntil visse grenser, selvfølgelig, vi oppmuntrer ikke til undervekt, og alle kan ikke bli toppidrettsutøvere - den har ingen "egen vilje" og "husker" ikke tidligere vekt, alt har med vaner og atferd å gjøre, og vaner og atferd kan endres. Preferanser påvirkes av vaner og atferd, og innstilling har alt å si. Det er ikke lett, men man kan gjøre det lettere for seg selv, eller vanskeligere. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 6 minutter siden, Pringle skrev: Selv om de er mange utfordringer er det ikke umulig å gå ned i vekt og holde seg der. Kroppen føyer seg etter det du gjør - inntil visse grenser, selvfølgelig, vi oppmuntrer ikke til undervekt, og alle kan ikke bli toppidrettsutøvere - den har ingen "egen vilje" og "husker" ikke tidligere vekt, alt har med vaner og atferd å gjøre, og vaner og atferd kan endres. Preferanser påvirkes av vaner og atferd, og innstilling har alt å si. Det er ikke lett, men man kan gjøre det lettere for seg selv, eller vanskeligere. Takk for veldig utfyllende svar! Godt å høre at det er mulig! Og nei, jeg er på ingen måte ute etter undervekt. Anonymkode: 0f5b5...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 Hvis du beveger deg mer enn før og IKKE spiser mer enn før, så vil du gå ned i vekt hvis du med tidligere aktivitet hadde stabil vekt. Om du kompenserer med å spise mer pga at du beveger deg mer, er du gjerne like langt. Mange tror at hvis de forbrenner 300 kcal på en treningsøkt, så kan de spise 300 kcal ekstra. Det de ikke tenker på er at de forbrenner kalorier i sofaen også, så da må de se på differansen i stedet. Anonymkode: 45a16...e8e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå