Gå til innhold

Hvordan unngå maur i hagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten hageflekk som er herlig å bruke i finværet, men i fjor hadde vi dessverre store aggressive maur på plassen som jeg ikke klarte å bli kvitt. De klatret på oss og biter, å gå barbeint var jo bare å utelukke. I år er jenta vår stor nok til å kunne være i hagen med oss, men jeg orker ikke tanken på det om maurene kommer tilbake. Hva kan jeg gjøre allerede nå for å forsøke å sikre meg at de ikke kommer? Vi fant aldri tua i fjor, men jeg mistenker den kanskje var langt nede i bakken, da hagen er bygd opp på sandgrunn. Jeg testet både bakepulver med vaniljesukker, og maurfeller som skal fange dronninga uten hell.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg bodde et sted med samme problem, så kjøpte jeg et pulver på hagesenteret. Strødde utover plenen og på utsatte steder. Det er nok ganske giftig, for tanken er at maurene tar med pulveret hjem til tua. Det er en stund siden da så husker ikke om man skulle strø før/ette regn etc, men ville uansett vært forsiktig med å ha barn og dyr i hagen før pulveret er blitt vasket vekk av regn/hageslangen.

Skrevet

Når jeg tenker meg om, jeg tror jeg brukte pulver som skulle blandes ut i vann slik at giften skulle trekke ned i bakken. 

Skrevet
1 time siden, onyx skrev:

Når jeg tenker meg om, jeg tror jeg brukte pulver som skulle blandes ut i vann slik at giften skulle trekke ned i bakken. 

Takk for svar! Skal undersøke litt :)

Skrevet

Jeg pleier å strø kanel. Tanken er at maurene skal ta med seg kanelen og siden dø. Usikker på i hvor stor grad det egtl virket, men det er i alle fall ikke giftig for oss.

Skrevet

Jeg har brukt dette. Mulig det er dette som er ment lengre opp i innlegget også. Veldig effektivt :)

Skrevet

Maur unngår kaffegrut og pepper. De dør ikke av det, tror jeg, men går en annen vei.

Skrevet

Hadde hagen full av eitermaur (små aggressive bitende j%¤#¤%¤) inntil jeg startet å dynke de med fun-light saft.

1: Hold gresset så kort som overhodet mulig hvis du har dette

2: Lokaliser maurbolet

3: Hell ei flaske ufortynnet fun-light rett over bolet. Jeg pleier å bruke bringebær siden den er billigst.

4: Gjenta ved behov

Husker ikke helt hva som var årsaken men det var noe med at den kunstige søtningen ødela noe i mauren (reproduksjon eller næringsopptak ?). Flirte godt når jeg leste det men testet for moro skyld og har kunnet bruke hagen for første gang på lenge !

Naboen lurte veldig på hva jeg drev med og testet selv - plutselig maurfritt der og så nå bruker snart hele gata fun-light mot maur :icon_lol:

Det som skremmer meg er vel det faktum at denne saften dreper insekter og mennesket drikker den frivillig men det er jo en annen sak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Interessant - vet du hva som gjør det? Kan vel hverken være sukker eller bringebær som er problemet. Kanskje noen anti-citin greier?

Anonymkode: d502f...1e6

• Liker 1
Skrevet

Husk at noen midler er giftig og sikkert ikke er bra for jenten deres å få i seg. Barn trykker jo gjerne hendene ned i gresset for så å slikke på fingrene etterpå... Så sørg hvertfall for at et eventuelt middel ikke er farlig for barn/mennesker. Eller finn ut når virkningen avtar og det er "trygt" for mennesker igjen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kanel funker fint :) 

@malicious

Endret av MapleSirup
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Interessant - vet du hva som gjør det? Kan vel hverken være sukker eller bringebær som er problemet. Kanskje noen anti-citin greier?

Anonymkode: d502f...1e6

Var denne til meg ?

Uansett, fun-light inneholder jo ikke sukker men noe kunstig ræl (aspartam og acesulfam tror jeg). Minnes sånn halvveis at det var dette som drepte maurene men husker ikke helt.

Egentlig det samme for meg så lenge de blir borte.

Skrevet

Takker for mange gode tips her! Skal teste kanel og funlight før vi eventuelt går aggressivt tilverks. Maura har jo ikke kommet ennå, men ville være tidlig ute :P

AnonymBruker
Skrevet

kaffegrut.

Anonymkode: f0bee...fdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...