AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Ble alene i fjor, men eide hus sammen hele året etter bruddet. Bodde 6 mnd alene med barna. Er det noe fradrag her? Gjelder kjøring til skole som fradrag? Eller er det bare til sfo? Betalte inn på felles lån i 6 mnd etter bruddet før huset og gjelden kom alene på meg. Har ført opp gjeldsrenta på det. Anonymkode: 7bc81...46d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 Kjøring til sfo får du bare så lenge det er en omvei når du skal på jobb. Ellers er det ikke noe annet fradrag for enslige annet enn særfradraget. Anonymkode: bd2e0...9d5
Million Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble alene i fjor, men eide hus sammen hele året etter bruddet. Bodde 6 mnd alene med barna. Er det noe fradrag her? Gjelder kjøring til skole som fradrag? Eller er det bare til sfo? Betalte inn på felles lån i 6 mnd etter bruddet før huset og gjelden kom alene på meg. Har ført opp gjeldsrenta på det. Anonymkode: 7bc81...46d Du vil nok få igjen på skatten dersom du ikke meldte fra til Skatteetaten ifjor da du ble enslig forsørger. Da har du skattet som vanlig, istedenfor å få skattelette som du har krav på for halve året (fra det tidspunktet du ble enslig). Enslige forsørgere får en skattelette pr mnd. Dette ordner du hos Skatteetaten. I tillegg får man, etter søknad, en barnetrygd ekstra og dette er fra NAV (har ingenting med selvangivelse og skatt å gjøre). Dette søker du altså om hos NAV, via skriftlig søknad. Hvis du ikke søkte om dette i fjor da du ble enslig, vil du sannsynligvis få etterbetalt. Jeg fikk etterbetalt for en måned, da jeg var litt treg med å søke, så kanskje du får etterbetalt alle månedene som har gått? Begynn å lese om evt andre stønader her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/oversikt-over-st%C3%B8nader-til-enslig-mor-eller-far Endret 3. april 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Ja jeg mottar en ekstra barnetrygd. Men selvangivelsen er jo fra 2015 så huset kom ikke over på meg før i 2016. Var alene i 6 mnd det året vi hadde felles lån. Så skal jeg ha rentegoder på lånet jeg var med å betale på, men da må vi stå som samboere med felles lån og felles barn? Eller trykker jeg dette bort og skriver enslig hele 2015? Huff dette er vanskelig. Anonymkode: 7bc81...46d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 Du har vært alene siden juni 2015? Du skal ha rentefradrag på de rentene du har betalt i 2015. Du trykker av for enslig, og skriver i opplysningsfeltet at du har vært enslig med barn siden juni 2015. Anonymkode: bd2e0...9d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå