Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tilkallingsvakt ved siden av studiene, og har skattetrekk ut i fra tabelltrekk. En del måneder trekkes jeg ikke i skatt, fordi jeg tjener under 4000 kr (som er minstebeløpet man må tjene for å trekkes ut i fra tabellen jeg har). 

Hvis jeg tjener under 50 000 kr i løpet av året, skal jeg da slippe å betale skatt, selv om jeg ikke har frikort? Usikker på om jeg kommer til å tjene over 50 000 i løpet av året, det kommer veldig an på hvor mye jeg jobber i sommer. 

Anonymkode: cb78f...a14

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor søker du da ikke om frikort og heller justerer hvis du skjønner at du kommer til å tjene mer?

Anonymkode: ed070...7de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor søker du da ikke om frikort og heller justerer hvis du skjønner at du kommer til å tjene mer?

Anonymkode: ed070...7de

Det er ikke det som er spørsmålet mitt. Jeg lurer på om jeg slipper å betale skatt (altså at det blir som om jeg har frikort) hvis jeg tjener under 50 000 i året, men likevel har tabelltrekk og ikke frikort? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det som er spørsmålet mitt. Jeg lurer på om jeg slipper å betale skatt (altså at det blir som om jeg har frikort) hvis jeg tjener under 50 000 i året, men likevel har tabelltrekk og ikke frikort? 

Nei. Du må allikevel betale trygdeavgift så lenge du ikke har søkt om frikort.

Anonymkode: 7497f...901

Skrevet

Ja, det gjør du. Så lenge du tjener under frikortgrensen så skal du ikke betale skatt, selvom du har fått utlevert et vanlig skattekort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, LadyBlaBla skrev:

Ja, det gjør du. Så lenge du tjener under frikortgrensen så skal du ikke betale skatt, selvom du har fått utlevert et vanlig skattekort.

Okei :) Men hvis jeg tjener over 50 000 kr da, er det lett å få baksmell når jeg har tabelltrekk? 

AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg frikort eller prosent kort. Tjener du over 50 k kommer du til å få smell. tjener du under 50000 er det bae pes om du har skattekort og ikke frikort. Jeg tapte på det.

Anonymkode: 9be3a...670

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg frikort eller prosent kort. Tjener du over 50 k kommer du til å få smell. tjener du under 50000 er det bae pes om du har skattekort og ikke frikort. Jeg tapte på det.

Hvorfor det? Hvorfor tape du på det, og hvorfor er det pes? Og hvorfor får man automatisk smell hvis man tjener over 50 000 kr og har tabelltrekk? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tapte? Hva tapte du egentlig, mener du?

Anonymkode: c3506...9b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? Hvorfor tape du på det, og hvorfor er det pes? Og hvorfor får man automatisk smell hvis man tjener over 50 000 kr og har tabelltrekk? 

Om du tjener under grensen i x mnd og over ikke i nok mnd til å skatte nok taper du på tabellkort. Mange har gått i den fellen. Jeg fikk ikke tilbake på skatten da jeg ikke hadde skaffet meg frikort, fordi det forsvant i noen avgifter eller noe tull jeg ikke hadde måttet betale på frikort

AnonymBruker
Skrevet

Om du tjener under grensen i x mnd og over ikke i nok mnd til å skatte nok taper du på tabellkort. Mange har gått i den fellen. Jeg fikk ikke tilbake på skatten da jeg ikke hadde skaffet meg frikort, fordi det forsvant i noen avgifter eller noe tull jeg ikke hadde måttet betale på frikort

Hva mener du med dette? Forsvant i noen avgifter..? Hvordan kan man tape på å ha tabellkort? Om man har tabell-, prosent- eller frikort er vel ikke relevant for hva utlignet skatt blir. 

• Liker 3
Skrevet

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei :) Men hvis jeg tjener over 50 000 kr da, er det lett å få baksmell når jeg har tabelltrekk? 

Hvis du har tabellkort så kan du få baksmell, ja. Det er fordi at hvis du tjener under 50.000,- så er alt skattefritt. Hvis du tjener feks 70.000,- så er de 20.000,- over frikortgrensen skattepliktig, men tabellkorter beregnet trekk ut fra forutsetning om at du allerede har skattet av de første 50.000,- også. Dermed kan du risikere å betale for lite skatt totalt. 

Summen av skatten du er nødt til å betale er den samme uansett om du har frikort, tabellkort eller prosentkort. Det går ut på ett. Men forskjellen er om du fordeler skattetrekket utover alle månedene, om du betaler mye skatt de månedene etter du har gått over grensen eller om du betaler restskatt neste år. 

Restskatt er egentlig et rentefritt lån fra staten, så det er jo ikke krise å få baksmell hvis du er forberedt på det.

Men for de som har varierende inntekt så er det absolutt best å ha prosentkort for å unngå baksmell.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette? Forsvant i noen avgifter..? Hvordan kan man tape på å ha tabellkort? Om man har tabell-, prosent- eller frikort er vel ikke relevant for hva utlignet skatt blir. 

Nei, du har rett. Det spiller ingen rolle, det er ingen avgifter forbundet med dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde meg. Stikkordet er trygdeavgiften på mellom 7 og 8%. Får man innvilget frikort, får man fritak for denne avgiften.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, LadyBlaBla skrev:
Et øyeblikk siden, LadyBlaBla skrev:

Nei, du har rett. Det spiller ingen rolle, det er ingen avgifter forbundet med dette.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ikke, det var snakk om 1000 kr eller nie jeg ikke fikk tilbake. Tror det var i 2013. Jeg spure skatteetaten og fikk beskjed om at om jeg hadde hatt frikort hadde jeg fått tilbake alt,

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ikke, det var snakk om 1000 kr eller nie jeg ikke fikk tilbake. Tror det var i 2013. Jeg spure skatteetaten og fikk beskjed om at om jeg hadde hatt frikort hadde jeg fått tilbake alt,

Hvis du hadde hatt frikort så hadde det jo ikke vært noe å få tilbake?

Kanskje du hadde utestående tidligere restskatt, kommunale avgifter eller årsavgift på bil?

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme skjedde meg. Stikkordet er trygdeavgiften på mellom 7 og 8%. Får man innvilget frikort, får man fritak for denne avgiften.

De første ca. 50.000,- man tjener er uansett fritatt for trygdeavgift, uansett om man har frikort eller vanlig skattekort. Ellers ville det vært ulønnsomt å jobbe mer etter man har tjent frikortbeløpet for personer som tjener feks 52.000,- kr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En misforståelse, er jeg redd. Om man får frikort, så betyr ikke det at man må betale mindre skatt til syvede og sist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten har du misforstått det personen hos skatteetaten svarte, eller så har vedkommende sagt noe som ikke stemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...