AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Jeg mottok nylig ett brev med innkalling til møte med barnevernet. Jeg fikk helt sjokk når jeg åpnet det! Aldri hatt noe med barnevern å gjøre og ser heller ingen grunn til det nå. Lurer fælt på hvem som har følt ett behov for å kontakte barnevernet i utgangspunktet. Jeg jobber og lever ett tilnærmet normalt liv, og kan ikke fatte og begripe hva dette møtet vil gå ut på. Barnet mitt er 5 år, og jeg og barnefar praktiserer 50/50. Jeg gjør ikke annet enn å tenke på dette møtet nå. Eneste logiske forklaringen jeg kom på, var at barnehagen står bak og at meldingen er rettet mest mot far. Han er en god far for barnet, men lite strukturert, noe som har blitt tatt opp med barnehagen tidligere. Men far har enda ikke fått innkalling til møte, dermed føler jeg at det er jeg som er anklaget for noe. Uansett, hvordan foregår ett slikt møte? Jeg er ikke spesielt nervøs, men jeg er bare forbanna, fordi jeg ikke har fått en pekepinn på noe problem verken fra barnehage eller evt. andre, før barnevernet blir kontaktet.. Anonymkode: fbbc5...ee8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mottok nylig ett brev med innkalling til møte med barnevernet. Jeg fikk helt sjokk når jeg åpnet det! Aldri hatt noe med barnevern å gjøre og ser heller ingen grunn til det nå. Lurer fælt på hvem som har følt ett behov for å kontakte barnevernet i utgangspunktet. Jeg jobber og lever ett tilnærmet normalt liv, og kan ikke fatte og begripe hva dette møtet vil gå ut på. Barnet mitt er 5 år, og jeg og barnefar praktiserer 50/50. Jeg gjør ikke annet enn å tenke på dette møtet nå. Eneste logiske forklaringen jeg kom på, var at barnehagen står bak og at meldingen er rettet mest mot far. Han er en god far for barnet, men lite strukturert, noe som har blitt tatt opp med barnehagen tidligere. Men far har enda ikke fått innkalling til møte, dermed føler jeg at det er jeg som er anklaget for noe. Uansett, hvordan foregår ett slikt møte? Jeg er ikke spesielt nervøs, men jeg er bare forbanna, fordi jeg ikke har fått en pekepinn på noe problem verken fra barnehage eller evt. andre, før barnevernet blir kontaktet.. Anonymkode: fbbc5...ee8 I første møte blir du presentert for saksbehandleren for saken, og bekymringsmelding blir gjennomgått. Her står du fritt til å gi kommentarer i forhold til innholdet i meldingen, dersom du er både enig/uenig i det som står. Videre blir det informert om videre saksgang i forhold til hvordan prossessen i en undersøkelse er, og snakker gjerne litt om hvordan undersøkelsen er tenkt gjennomført i deres sak. Barnevernet har 3 mnd på å gjennomføre en undersøkelse. Videre kan det hende dere gjør en ny avtale for neste møte før dere avslutter. Hilsen saksbehandler i barnevernet. Anonymkode: 6900c...051 3
Far til 2 Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Jeg forstår reaksjonen til TS. En blir fort både litt usikker og forbannet over slike viktige møter der en ikke har noen ide mht hva saken gjelder. Dette er en hersketaktikk som er effektiv i bl.a. barnevernets arbeid. Jeg foreslår at du er forsiktig mht å svare klart og tydelig (dvs at du ikke svarer ja/nei eller gir dypere forklaring) men rett og slett bare lytter til hva de sier og gir tilbakemelding ved neste møte (jeg antar det blir minst 2 møter). Er forøvrig enig i svaret ovenfor ettersom Barnevernet har forholdsvis faste rutiner for hvordan skal håndtere sakene. Men det er likevel veldig individuelt avhengig av hvem du møter. Du kan bli tillagt meninger du ikke har (du får ant tilsendt møtereferat) og bør da si fra med en gang i brevs form om hva du ikke er enig i slik at det ikke blir slik at "den som tier samtykker". Det er viktig å være oppmerksom på at også barnevernet består av folk med forskjellige meninger. Dette betyr at noen er lett å få tiil et samarbeid med mens andre blir helt umulig. Men ligg litt lavt og ikke vreng sjela di ved første (eller andre, eller tredje, ..) møte. Sansynligvis er det ikke noe som ikke lett kan løse seg, så være blid og "samarbeidsvillig" men ikke aksepter påstander uimotsagt som du er helt uenig i. Svar skriftlig på skriftlige påstander fra Barnevernet som er feil eller fremstilt skjevt. 4
Ferny Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Oppretter virkelig barnevernet sak dersom en av foreldrene er "lite strukturert", men man ellers er gode foreldre? Sykt. 1
Far til 2 Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 1 time siden, Ferny skrev: Oppretter virkelig barnevernet sak dersom en av foreldrene er "lite strukturert", men man ellers er gode foreldre? Sykt. Det tror jeg varierer basert på hva som beskrives i meldingen, hvordan meldingen blir oppfattet og hvem som har endt meldingen. Det kan være positivt å "opprette sak" ved en del saker som vi andre ser som bagateller. Delvis fordi de kanskje oppfatter saken anderledes enn oss andre og fordi de har plikt til å sjekke. Er det en bagatell vil saken henlegges ganske raskt. Er det vanskelig å si noe sikkert etter første møte kan det likevel legges bort ganske raskt. Jeg tror vi uansett skepsisen til det barnevernet vi har må være enig i at det er den eneste løsningen vi har pr idag til å ivareta barn bedre OM !!! barna med dagens løsning ikke har det bra. Men slike løsninger der foreldre blir inkalt til møte uten beskrivelse av hva saken gjelder (ref denne saken) synes jeg er unødvendig terrorisering av de foreldrene det gjelder. Overalt ellers i arbeidslivet vilk en møte innkallelse beskrive hva som skal diskuteres. Sansynligvis informerer barnevernet om hva saken gjelder i alle interne møter, så hvorfor de ikke gjør det ovenfor foreldre er ikke annet enn "merkelig". Vi har i pressen MASSEVIS av eksempler på maktmisbruk i barnevernet og jeg er glad presssen tar tak i enkelte slike saker som foregår i et totalt lukket miljø. Men pressen har bare kapasitet til å ta tak i en liten brøkdel av sakene. Som en bekjent sa så er det 2 yrkesgrupper, som begge håndterer barn, som mener å ha har rett uansett hva saken gjelder. Det er Barnevernet og lærere. Mens lærere delvis ler av sin egen situasjon (som foregår i læringsmiljø i klasserommet) og innser denne svakheten, velger barnevernet å bygge en mur rundt sine rettigheter og kjemper med nebb og klør for å beholde dem. Selv er jeg av den mening at hele barnevernet må legges om både mht arbeidsmetoder og ansvar/maktforhold såfremt de skal ha det fokus på barna som de påstår de har, men det bør ant bli en annen tråd og en slik tråd vet jeg KG ikke er glad i. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 5 timer siden, Ferny skrev: Oppretter virkelig barnevernet sak dersom en av foreldrene er "lite strukturert", men man ellers er gode foreldre? Sykt. Aner ikke, men kan ikke komme på noe annet som gjør at barnevernet er innblandet. Vi er gode foreldre og gjør det vi kan. Så jeg er veldig spent på dette møtet.. TS Anonymkode: fbbc5...ee8
Gjest Tutte Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke, men kan ikke komme på noe annet som gjør at barnevernet er innblandet. Vi er gode foreldre og gjør det vi kan. Så jeg er veldig spent på dette møtet.. TS Anonymkode: fbbc5...ee8 Herregud, er det mulig... Skal si barnevernet da virkelig prioriterer viktige saker, hvis ikke foreldrene en gang skjønner hva det handler om😞
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 3 minutter siden, Tutte skrev: 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, er det mulig... Skal si barnevernet da virkelig prioriterer viktige saker, hvis ikke foreldrene en gang skjønner hva det handler om😞 Det er ganske mange tilfeller der foreldrene ikke skjønner noe og sytns selv at de er kjempegode foreldre, der det helt klart er omsorgssvikt. Jeg påstår absolutt ikke at det er tilfelle for TS altså, men en del av de foreldrene som trenger hjelp av barnevernet har dessverre manglende evne til å innse at de ikke er så flinke foreldre. Jeg skjønner godt at men blir ganske frustrert av å bare få et sånt brev uten noe videre forklaring. Håper det bare er en misforståelse og at dere kan få det ut av derden uten at forhold til barnehage eller eventuell annen melder blir ødelagt. Lykke til!! Anonymkode: 92c78...076 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 5 timer siden, Far til 2 skrev: Jeg forstår reaksjonen til TS. En blir fort både litt usikker og forbannet over slike viktige møter der en ikke har noen ide mht hva saken gjelder. Dette er en hersketaktikk som er effektiv i bl.a. barnevernets arbeid. Jeg foreslår at du er forsiktig mht å svare klart og tydelig (dvs at du ikke svarer ja/nei eller gir dypere forklaring) men rett og slett bare lytter til hva de sier og gir tilbakemelding ved neste møte (jeg antar det blir minst 2 møter). Er forøvrig enig i svaret ovenfor ettersom Barnevernet har forholdsvis faste rutiner for hvordan skal håndtere sakene. Men det er likevel veldig individuelt avhengig av hvem du møter. Du kan bli tillagt meninger du ikke har (du får ant tilsendt møtereferat) og bør da si fra med en gang i brevs form om hva du ikke er enig i slik at det ikke blir slik at "den som tier samtykker". Det er viktig å være oppmerksom på at også barnevernet består av folk med forskjellige meninger. Dette betyr at noen er lett å få tiil et samarbeid med mens andre blir helt umulig. Men ligg litt lavt og ikke vreng sjela di ved første (eller andre, eller tredje, ..) møte. Sansynligvis er det ikke noe som ikke lett kan løse seg, så være blid og "samarbeidsvillig" men ikke aksepter påstander uimotsagt som du er helt uenig i. Svar skriftlig på skriftlige påstander fra Barnevernet som er feil eller fremstilt skjevt. Når bv skriver referat, er det ikke da smart, for å huske, at ts selv skriver møtereferat straks hun kommer hjem eller setter seg i sin egen bil, etterpå?, Anonymkode: 04ed8...435
Kontormus Skrevet 3. april 2016 #10 Skrevet 3. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når bv skriver referat, er det ikke da smart, for å huske, at ts selv skriver møtereferat straks hun kommer hjem eller setter seg i sin egen bil, etterpå?, Anonymkode: 04ed8...435 Er lov hvis en sier fra, og kanskje ikke så dumt å ha på opptakeren til telefonen. 1
Gjest Tutte Skrevet 3. april 2016 #11 Skrevet 3. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske mange tilfeller der foreldrene ikke skjønner noe og sytns selv at de er kjempegode foreldre, der det helt klart er omsorgssvikt. Jeg påstår absolutt ikke at det er tilfelle for TS altså, men en del av de foreldrene som trenger hjelp av barnevernet har dessverre manglende evne til å innse at de ikke er så flinke foreldre. Jeg skjønner godt at men blir ganske frustrert av å bare få et sånt brev uten noe videre forklaring. Håper det bare er en misforståelse og at dere kan få det ut av derden uten at forhold til barnehage eller eventuell annen melder blir ødelagt. Lykke til!! Anonymkode: 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske mange tilfeller der foreldrene ikke skjønner noe og sytns selv at de er kjempegode foreldre, der det helt klart er omsorgssvikt. Jeg påstår absolutt ikke at det er tilfelle for TS altså, men en del av de foreldrene som trenger hjelp av barnevernet har dessverre manglende evne til å innse at de ikke er så flinke foreldre. Jeg skjønner godt at men blir ganske frustrert av å bare få et sånt brev uten noe videre forklaring. Håper det bare er en misforståelse og at dere kan få det ut av derden uten at forhold til barnehage eller eventuell annen melder blir ødelagt. Lykke til!! Anonymkode: 92c78...076 De fleste oppegående foreldre skjønner vel selv når barna deres blir utsatt for omsorgssvikt. Iallefall i de grove tilfellene. Det jeg mener er at barnevernet prioriterer da ikke akkurat de viktigste sakene. Hadde det vært så ille, så hadde de fleste foreldrene skjønt hva saken var.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #12 Skrevet 3. april 2016 Ta med deg noen om du kan. Det er lov, og det kan føles tryggere for deg, samt at man har vitne på hva som sies og skrives. Jeg ble innkalt til møte og tok med moren min. Viste seg å være en anonym melding om rusbruk i fars hus når han hadde samvær. Vi møtte 2 stk fra BV, fikk info om rutiner, regler og slikt før vi gikk gjennom meldingen og pratet om den. Var vel der i 20-25 minutter før BV var overbevist om at det ikke var noe hold i meldingen. Far tilbød seg å ta urinprøver/blodprøver, men det trengte han ikke (det sto også skrevet i referatet). De skrev i referatet at saken skulle henlegges, så kunne vi gå. Fikk brev i posten 4-5 dager senere, referatet og bekreftelse på at saken var henlagt. Vi fant ut av hvem som hadde meldt ut fra tidspunkt og hva som ble skrevet, og det var en tidligere venn av far som vi anmeldte for tyveri og svindel.. Anonymkode: 09c14...dcf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå