Gå til innhold

Hva er vanskeligst i norsk for oss med norsk som morsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det vanskeligste er å skrive korte nok setninger, uten at det blir oppstykket. Men jo mer norsk jeg lærer, jo dårligere innser jeg at jeg skriver/formulerer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Wonderbitch skrev:

Jeg synes det vanskeligste er å skrive korte nok setninger, uten at det blir oppstykket. Men jo mer norsk jeg lærer, jo dårligere innser jeg at jeg skriver/formulerer meg.

Jeg føler det litt på samme måte. Jeg er sikkert blitt litt flinkere til å skrive riktig de siste par årene, men samtidig er selvtilliten blitt mindre. Jeg har en tjukk grammatikkbok liggende i nærheten, men jeg vil liksom ikke åpne den og lese om alt jeg ikke engang har tenkt på. 

Men en kommer veldig langt med å avsette litt tid til å bruke ordbøker. Kan en elementær grammatikk og er disiplinert nok til å slå opp og lese i en ordbok, tror jeg det holder for de fleste av oss med mindre du skal arbeide i Språkrådet eller noe sånt. 

Skrevet
6 timer siden, Ugunstig skrev:

Skriver dere på nynorsk når dere svarer på innlegg skrevet på nynorsk i her inne?

Jeg pleier å gjøre det.

Skrevet

Samsvarsbøyning er det visst mange som ikke vet hva er. 

Skrevet
17 minutter siden, Arabella skrev:

Samsvarsbøyning er det visst mange som ikke vet hva er. 

Hva slags samsvarsbøyning tenker du på? 

Skrevet

Hva som er vanskeligst, kommer an på om det er nynorsk eller bokmål. For nynorsk synes jeg bøyning av verb og substantiv er vanskeligst fordi det er noe som må pugges på linje med fremmedspråk, og ikke faller naturlig for meg.

For bokmål kan jeg ha problemer med å skille mellom subjekts- og objektsformer av personlige pronomen fordi jeg ikke har det i dialekten min. Jeg sier du (om du og deg), ho (om hun og henne), han (om han og ham) og dei (om de og dem). Kommaregler kan også være vanskelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 4.4.2016 at 3.26, Smultring skrev:

Hva slags samsvarsbøyning tenker du på? 

Jeg tenker på samsvar mellom subjekt og predikatsord, adjektiv. Subjektet er i flertall, predikatsordet er i entall. Eksempler fra KG:

Da må dere la være å bli gravid. Hvor gammel er foreldrene dine? Vi som er ung, ...

Denne uttrykksmåten er mer regelen enn unntaket her, ser det ut for meg.

Nå leste jeg nettopp en annen variant:

En av verdens rikeste tenåringsdatter er norsk.

Endret av Arabella
Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tenker på samsvar mellom subjekt og predikatsord, adjektiv. Subjektet er i flertall, predikatsordet er i entall. Eksempler fra KG:

Da må dere la være å bli gravid. Hvor gammel er foreldrene dine? Vi som er ung, ...

Du har sikkert rett i at dette er vanskelig. Jeg blir usikker når jeg ser på de eksemplene, spesielt det første og siste. Jeg ville skrevet "gamle", men mer usikker på de to andre. Da er dette tydeligvis vanskelig for meg også. :)

Skrevet
1 minutt siden, Smultring skrev:

Du har sikkert rett i at dette er vanskelig. Jeg blir usikker når jeg ser på de eksemplene, spesielt det første og siste. Jeg ville skrevet "gamle", men mer usikker på de to andre. Da er dette tydeligvis vanskelig for meg også. :)

Det skal være flertall i alle eksemplene :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...