Gå til innhold

Hva er vanskeligst i norsk for oss med norsk som morsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har puslet med norsk grammatikk i et par år nå, men det er mye jeg ikke kan fremdeles. Hva mener dere er det vanskeligste å mestre i norsk for oss som har vokst opp med norsk? 

Min kandidat er: Komma etter innskutte setninger. 

Det er det jeg synes er det vanskeligste å få til (komma her?) når jeg prøver å skrive riktig. 

Er det noen som har andre kandidater?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Veldig mange ser ut til å slite med da og når (den gang da, hver gang når). 

Selv kan jeg nok være litt for ivrig med komma. 

Endret av Teriyaki
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste sliter med å skrive fullstendige setninger.

Anonymkode: f2f12...9a7

Skrevet
1 minutt siden, Teriyaki skrev:

Veldig mange ser ut til å slite med da og når (den gang da, hver gang når). 

Jeg kan ikke forstå at det kan være vanskelig. Jeg tror det handler litt om at folk skriver i hui og hast? Ville folk synes det var vanskelig dersom de virkelig forsøkte å skrive riktig? 

Skrevet

Ord delings feil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Et og ett. Det er helt utrolig hvor mange det er som konsekvent skriver ett uansett om det skal være et eller ett.

Anonymkode: 4dda1...a76

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Macro skrev:

Ord delings feil.

Særskriving. Orddeling er noe annet.

Anonymkode: f2f12...9a7

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Macro skrev:

Ord delings feil.

Ja, det tror jeg er en god kandidat. Sammenskriving/særskriving synes jeg også er vanskelig når det gjelder ord som: for så vidt, om bord, imot, i stedet for o.a. Jeg må slå opp i ordbok for å være sikker på om jeg nå har klart å skrive det rett. 

Skrevet

Personlig synes jeg komma er det vanskeligste. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

AnonymBruker
Skrevet

Og/å.

Anonymkode: 45be9...410

Skrevet

Komma er det vanskeligste.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Smultring skrev:

Ja, det tror jeg er en god kandidat. Sammenskriving/særskriving synes jeg også er vanskelig når det gjelder ord som: for så vidt, om bord, imot, i stedet for o.a. Jeg må slå opp i ordbok for å være sikker på om jeg nå har klart å skrive det rett. 

Grei regel; ord som innholder flere ord og uttales med trykk på det første leddet skal skrives i ett ord, f.eks ferdighus. Ord med likt trykk på begge ledd skal skrives som to eller flere ord, f.eks. for så vidt.

Anonymkode: b59be...86a

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et og ett. Det er helt utrolig hvor mange det er som konsekvent skriver ett uansett om det skal være et eller ett.

Anonymkode: 4dda1...a76

Jeg forstår ikke hvorfor det kan være så vanskelig. 

8 minutter siden, stan skrev:

Og og å.

Ja, det synes jeg også kan være vrient noen ganger. Hovedreglene er klare nok, men enkelte ganger står jeg fast. 

3 minutter siden, Yvonne skrev:

Personlig synes jeg komma er det vanskeligste. 

Jeg har studert kommareglene inngående. Jeg synes det er ekstremt vanskelig i mange tilfeller å avgjøre om det bør settes komma eller ikke. Det er nesten håpløst enkelte ganger. 

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Komma, refleksive eiendomspronomina, kasus og særskriving er typiske problemområder jeg har bitt meg merke i. 

Skrevet
5 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det kan være så vanskelig. 

Ja, det synes jeg også kan være vrient noen ganger. Hovedreglene er klare nok, men enkelte ganger står jeg fast. 

Jeg har studert kommareglene inngående. Jeg synes det er ekstremt vanskelig i mange tilfeller å avgjøre om det bør settes komma eller ikke. Det er nesten håpløst enkelte ganger. 

Enig. Desto mer jeg studerer reglene, desto mer intrikat. Jeg har selv også studert norsk, og det blir bare mer og mer komplekst. Det er nesten slik at jeg blir paranoid, hehe. ;) 

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet (endret)

Tydeligvis KJ-lyden(Om du tenker på talespråket.)

R'en(Igjen; talespråket.)

Ordeling, om det skal være dobbelkonsonant(Eg tørr ikkje, det går ikkje ann, gjer det vell, eg vill ikkje, skall du gå, nokk er nokk, eg tokk en bolle, eg har ett stort hus, eg liker att... OSV.)

Og/å

Ei/ein/eit

Når/da.

Han/ho/det.

Endret av Belle âme
Gjest Blondie65
Skrevet

Og og å synes jeg er lett. Komma kan det av og til være verre med.

Skrevet
2 minutter siden, Lady Mondegreen skrev:

Komma, refleksive eiendomspronomina, kasus og særskriving er typiske problemområder jeg har bitt meg merke i. 

Tenker du på valget mellom sin og hans, hennes, deres? Med kasus tenker du vel på hun/henne og de/dem regner jeg med. 

Jeg synes dette med Han satte fra seg ryggsekken sin/hans kan være forvirrende enkelte ganger. 

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet
1 minutt siden, Smultring skrev:

Tenker du på valget mellom sin og hans, hennes, deres? Med kasus tenker du vel på hun/henne og de/dem regner jeg med. 

Jeg synes dette med Han satte fra seg ryggsekken sin/hans kan være forvirrende enkelte ganger. 

Ja, nettopp. Det er veldig mye sin/deres-rot i media også, så det er virkelig noe som er vanskelig for folk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...