Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg fikk ny jobb fra 1.desember og har måttet ta tog to timer til og fra jobb (totalt 4 timer hver dag). Hvordan fører jeg det inn? 

AnonymBruker
Skrevet

Du behøver vel neppe å bekymre deg over det, før neste år. Egenandelen på reise er 16000 pr år, og du får ikke dekket noe før du har utgifter over den grensen.

Du har ikke rukke det på en mnd.

Men neste selvangivelse må du ta det med og få dekket utgiftene som overskrider 16000 kr i året. Tror det er på 3.2.8 og 3.2.9 du skal føre det opp. Du kan lese på reisefradrag på NAV sine sider, der står det også hvordan du fører dem opp.

Anonymkode: 1c35c...981

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du behøver vel neppe å bekymre deg over det, før neste år. Egenandelen på reise er 16000 pr år, og du får ikke dekket noe før du har utgifter over den grensen.

Men neste selvangivelse må du ta det med og få dekket utgiftene som overskrider 16000 kr i året. Tror det er på 3.2.8 og 3.2.9 du skal føre det opp. Du kan lese på reisefradrag på NAV sine sider, der står det også hvordan du fører dem opp.

Takk for at du tok deg tid til å svare! Men da får jeg ikke dekket desember 2015? Jeg er fortsatt i den situasjonen, men forsøker å finne meg et sted i Oslo...

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Nancy skrev:

Takk for at du tok deg tid til å svare! Men da får jeg ikke dekket desember 2015? Jeg er fortsatt i den situasjonen, men forsøker å finne meg et sted i Oslo...

Nei, det var ikke lenge nok.

Anonymkode: 24e6c...c1d

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er på 3.2.8 og 3.2.9 du skal føre det opp. Du kan lese på reisefradrag på NAV sine sider, der står det også hvordan du fører dem opp.

NAV? Hva har NAV med skattefradrag på selvangivelsen å gjøre? Det er vel Skatteetaten.no man bør gå inn på for å lese om hvordan man fører ting i selvangivelsen.

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke kan ta offentlig komm. uten at du får minst 1 time lenger reisetid hver vei, og må passere bomring eller bruke ferje, så har det dukket opp en egenandel på 3.300,- der også.

Resultatet er at de som ikke kan bruke offentlig fordi det gir dem mer enn 2 timer ekstra reisetid,og må passere bomring - de har fått en rèell egenandel på 19.300,- 

Skrevet
47 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Dersom du ikke kan ta offentlig komm. uten at du får minst 1 time lenger reisetid hver vei, og må passere bomring eller bruke ferje, så har det dukket opp en egenandel på 3.300,- der også.

Resultatet er at de som ikke kan bruke offentlig fordi det gir dem mer enn 2 timer ekstra reisetid,og må passere bomring - de har fått en rèell egenandel på 19.300,- 

Fra 2016 er egenandelen økt fra 16.000 til 22.000.
Der du tidligere måtte ha mer enn 46 km lang reisevei (tur-retur) hver dag (1,50 kroner per km, 230 dager i året) må du nå ha mer enn 63 kilometer lang vei.

Skrevet
6 minutter siden, applestories skrev:

Fra 2016 er egenandelen økt fra 16.000 til 22.000.
Der du tidligere måtte ha mer enn 46 km lang reisevei (tur-retur) hver dag (1,50 kroner per km, 230 dager i året) må du nå ha mer enn 63 kilometer lang vei.

Ja, men den utfordringen kommer neste år (selvangivelsen for inntektsåret 2016), det jeg nevner fant jeg i forbindelse med føring av mine egne reiseutgifter for inntektsåret 2015. Altså den selvangivelsen de fleste av oss fikk utkast til for et par dager siden.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Million skrev:

NAV? Hva har NAV med skattefradrag på selvangivelsen å gjøre? Det er vel Skatteetaten.no man bør gå inn på for å lese om hvordan man fører ting i selvangivelsen.

Ja selvfølgelig er det skatteetaten.no. Skrev feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...