Gå til innhold

Konfirmasjon og bordplassering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å planlegge min eldste datters konfirmasjon, og har ett dilemma med bordplasseringen. Jeg er for øvrig alenemor, og ordner absolutt alt i forhold til konfirmasjonen alene. Far ønsker ikke å delta eller være med å betale for skøyen, men har sine meninger.

Far er svært bestemt på at konfirmantens yngre søsken ikke skal sitte med konfirmanten, og han ønsker å sitte der sammen med sin samboer, faddere fra begge sider av familien, samt med sin eldste datter. Dette er forståelig, da konfirmanten har to yngre søsken som er såpass små enda at de godt kan uroe ved bordet. Dersom de andre to ungene ikke får sitte sammen med meg, så kan heller ikke jeg sitte med min eldste datter, da de yngste barna trenger meg ved bordet. 

Jeg trenger tips til hvordan jeg kan løse dette på en smidig måte.

De to yngste har ingen andre som kan ta seg av dem i selskapet, og de vil uansett komme til meg. Ser for meg hyl og skrik om de blir plasert ett annet sted. Konfirmanten selv mener at vi kan føye far her, siden han faktisk har takket ja til konfirmasjonsinnbydelsen.

Anonymkode: 820b3...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les denne:  http://www.konfirmasjonsweb.no/bordplassering.html

Konfirmanten plasseres mellom mor og far, med mor på sin venstre side som har en mannlig fadder ved sin andre side og far har en kvinnelig fadder ved sin side. Søsken plasseres bortenfor fadderne på hver side, hvis det er plass. 

Skilte foreldre kan godt sitte sammen med sine nye partnere med en fadder på hver side. Dersom de nye partnerne ikke har nær kontakt med konfirmanten, plasseres de nye partnerne sammen med øvrige familie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Zienna skrev:

Les denne:  http://www.konfirmasjonsweb.no/bordplassering.html

Konfirmanten plasseres mellom mor og far, med mor på sin venstre side som har en mannlig fadder ved sin andre side og far har en kvinnelig fadder ved sin side. Søsken plasseres bortenfor fadderne på hver side, hvis det er plass. 

Skilte foreldre kan godt sitte sammen med sine nye partnere med en fadder på hver side. Dersom de nye partnerne ikke har nær kontakt med konfirmanten, plasseres de nye partnerne sammen med øvrige familie.

Takk for svar 😊

Jeg kjenner til denne normen, men her kan ikke søsken sitte sammen med faddere, og far er bestemt på at konfirmantens yngre søsken ikke skal sitte ved hovedbordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kommer som gjest, siden han ikke en gang betaler sin del her, og har ingen rett til å kreve noe som helst. 

Svar at han finner sitt bordkort når han kommer, og du har god kontroll på resten. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yngre søsken plasseres hos besteforeldre, tanter/onkler eller andre voksne de kjenner godt.

Anonymkode: f64a5...cb4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Juniper skrev:

Far kommer som gjest, siden han ikke en gang betaler sin del her, og har ingen rett til å kreve noe som helst. 

Svar at han finner sitt bordkort når han kommer, og du har god kontroll på resten. 

Far er en bestemt mann, så dersom jeg ikke imøtekommer hans ønsker her, så spørs det om han kommer. Min eldste datter skjønner såpass, så hun ønsker at vi føyer han. Det er selvfølgelig viktig for henne at far kommer i selskapet. 

Føler at jeg står helt fast her, men er villig til å plassere meg selv med de minste barna ett annet sted for konfirmantens del. 

Samtidig er jeg ikke enig i fars ønsker, og sliter med avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig enig med Juniper her. Som gjest har han ingen medbestemmelsesrett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far er en bestemt mann, så dersom jeg ikke imøtekommer hans ønsker her, så spørs det om han kommer. Min eldste datter skjønner såpass, så hun ønsker at vi føyer han. Det er selvfølgelig viktig for henne at far kommer i selskapet. 

Føler at jeg står helt fast her, men er villig til å plassere meg selv med de minste barna ett annet sted for konfirmantens del. 

Man kan ikke hele tiden bukke og nikke for frekke folk uten gangsyn! Han skal ikke kunne true til seg ting, og bruke følelser for å presse ut dattern sin. 

Om han elsker henne og bryr seg om henne kommer han i konfirmasjonen, uavhengig om de andre barna sitter ved bordet. 

Om han kun bruker jenta som en rekvisitta i eget liv og egentlig driter i henne, så bør hun få hjelp til å innse hvordan han er og jobbe seg igjennom skuffelsene. For da har hun mye dritt foran seg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Gjør det som er best for barnet, altså konfirmanten. Om det er best for henne at faren kommer og deltar, så gjør dere slik at han er villig til å komme. Dette er ikke dagen å belære han, selv om han absolutt kunne trengt det. Konfirmasjonen skal være en stor dag for ungdommen, og absolutt ikke ødelegges med dårlig stemning mellom skilte foreldre, så vær så snill - ikke ødelegg for henne på hennes dag. Selv om faren hennes absolutt trenger det. Sett henne først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg faktisk at det er å høy tid at du viser din datter at faren ikke er den som alltid bestemmer.  Hvis ikke risikerer du at din datter går i dine spor, blir altfor føyelig også senere i livet.  Det er ikke en god bagasje å ta med inn i hennes voksenliv.

Jeg forstår at din datter gjerne vil ha dere begge der, at dere ønsker fred. Og kanskje er det ikke den riktige dagen å ta til motmæle på, men før eller siden må du. Hva når de datter gifter seg, skal han da også bestemme??

At far skulle velge å ikke komme i sin datters konfirmasjon fordi han ikke får bestemme, er uhørt!  Du planlegger, baker sikkert, pynter.  Det koster deg masse arbeid.  Din x bidrar ikke med noe, og enda venter han at du skal innrette deg etter hans pipe.  Utrolig at du finner deg i det.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Zienna skrev:

Da synes jeg faktisk at det er å høy tid at du viser din datter at faren ikke er den som alltid bestemmer.  Hvis ikke risikerer du at din datter går i dine spor, blir altfor føyelig også senere i livet.  Det er ikke en god bagasje å ta med inn i hennes voksenliv.

Jeg forstår at din datter gjerne vil ha dere begge der, at dere ønsker fred. Og kanskje er det ikke den riktige dagen å ta til motmæle på, men før eller siden må du. Hva når de datter gifter seg, skal han da også bestemme??

At far skulle velge å ikke komme i sin datters konfirmasjon fordi han ikke får bestemme, er uhørt!  Du planlegger, baker sikkert, pynter.  Det koster deg masse arbeid.  Din x bidrar ikke med noe, og enda venter han at du skal innrette deg etter hans pipe.  Utrolig at du finner deg i det.

Alt i meg sier at jeg ikke finner meg i det, jeg sliter virkelig med å trekke meg tilbake sammen med hennes søsken på hennes konfirmasjonsdag. Men så er det jo hennes dag, og jeg tenker at hennes ønsker må gå forran mitt behov for å sitte med min datter denne dagen.

Egentlig, innerst inne, så tror jeg far vil ha det på denne måten fordi han ikke ønsker meg ved hovedbordet. At han ikke ønsker sine to yngste barn der, er nok en måte å sikre seg at jeg ikke sitter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må få noen til å passe på de to små. Så enkelt

Anonymkode: 7f08a...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæh? Er de to yngste far sine og? Hva slags idiot er dette? Nei! Stå på ditt!

Anonymkode: e3a0e...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må få noen til å passe på de to små. Så enkelt

Ja, det er jo enkelt 😉 se for deg to treåringer som ikke får sitte med mamma og pappa 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde kanskje dette var 2barn, fra nytt forhold, men nå er de jo tydelig at far gjør dette kun for å være vanskelig.. Like mye hans barn og ansvar under konfirmasjoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæh? Er de to yngste far sine og? Hva slags idiot er dette? Nei! Stå på ditt!

Ja, alle barna er felles, den eldste datteren, konfirmanten og ett par tvillinggutter på 3 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo enkelt 😉 se for deg to treåringer som ikke får sitte med mamma og pappa 😖

Det har jeg faktsik null problem med å se for meg. Har ofte sittet med tantebarn og søskenbar i slike tilsetninger, mens foreldrene sitter på hedersplasser. Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg faktsik null problem med å se for meg. Har ofte sittet med tantebarn og søskenbar i slike tilsetninger, mens foreldrene sitter på hedersplasser. Ser ikke problemet.

Det hadde gått om de var ett år eldre, eller om de hadde vært like enkel å ha med å gjøre som sine søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går med på dette arrangementet, lar du deg behandle som en dørmatte. Stå på ditt. Du står for konfirmasjonen og da er det faktisk du som bestemmer i siste instans.

Tåler ikke far at alle hans barn får plass ved hovedbordet, er det bedre at han lar være å komme etter min mening, for han sender signaler som er veldig ugreie ved å kreve det han gjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må far få vite bordplasseringen på forhånd da? Ville bare svart at du ordner det om han spør, han kan jo ikke gå midt under konfirmasjonen fordi småsøsknene får sitte med deg på hovedbordet (hans egne barn til og med, synes det er helt sjokkerende!).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...