AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #1 Skrevet 2. april 2016 Jeg har gått på dagpenger i noen måneder, og har fått vite at jeg kan jobbe max 50% for å fortsette å beholde dagpengene. Jeg har nå fått en stilling på 49% (de kunne enten tilby det eller 80%, men jeg kan ikke leve på en inntekt på kun 80%), og jeg begynner å jobbe om noen dager. Hva må jeg være obs på her for å beholde de resterende 51% dagpenger fra NAV? Er redd for å miste hele støtten, som jeg har hørt flere skrekkhistorier om. Anonymkode: b6180...d6e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #2 Skrevet 2. april 2016 Du er forpliktet til å ta de 80%. Du får heller jobbe ekstra innimellom. Anonymkode: 88e7e...6f2 3
Hu i byen Skrevet 2. april 2016 #3 Skrevet 2. april 2016 Hvorfor ikke jobbe 80% selv om du ikke får dagpenger for de siste 20%? Det vil jo lønne seg i lengden? 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #4 Skrevet 2. april 2016 Slutt med moralpreken. Dersom man ikke kan overleve på en 80% lønn, så kan man ikke det. Enkelt og greit. Anonymkode: b6180...d6e 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #5 Skrevet 2. april 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt med moralpreken. Dersom man ikke kan overleve på en 80% lønn, så kan man ikke det. Enkelt og greit. Anonymkode: b6180...d6e Du spør om råd ift lovverket. Loven sier at du må ta stillingen på 80%. Det er ikke moralisering, men realitycheck. Du får jo mindre i 49% lønn og 51% dagpenger enn i en 80% stilling. Enkel matte! Dessuten tviler jeg på at nav godtar 49% stilling ettersom det pplagt er for å holde deg under grensen. Arbeidsgiver risikerer å bli kontaktet og må da informere om at du er tilbudt 80%. stilling Når det skjer er du fucked. Anonymkode: 88e7e...6f2 4
applestories Skrevet 2. april 2016 #6 Skrevet 2. april 2016 Dagpengene er på 62,4% av inntektsgrunnlaget. Dersom du beholder 51% av dagpengene er dette 31,82%. Pluss de 49% du kommer til å jobbe, da er du oppe i 80,82%. Dette kan du leve av, men du kan ikke leve av en 80% stilling. Jeg antar at denne nye stillingen er veldig dårlig betalt i forhold til den du hadde tidligere? Ellers klarer jeg ikke å få matematikken til å stemme her. Og det du kaller "moralpreken" er ikke det. Det er norsk lov. Får du tilbud om 80% stilling er du forpliktet til å ta denne, og du risikerer å miste dagpengene i 12 uker dersom NAV finner ut av dette. Så svaret på spørsmålet ditt, hva må du være obs på for å beholde dagpengene, er at du må passe på å lyve for NAV, og at håpe at arbeidsgiver eller andre ikke forteller dem om valget du har tatt. 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 Hvis du skal gå videre med 49%, så må du sjekke vedtaket du har fra NAV. Det kan hende at din 100% er lavere enn 37,5 arbeidstimer pr uke. Hvis du f.eks har en arbeidstid på 32 timer så kan du jobbe maks 16 timer uten å miste dagpengene. Har du en normal arbeidstid kan du jobbe 19,75 timer og få kun avkorting. Anonymkode: 52d97...577
Hu i byen Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Slutt med moralpreken. Dersom man ikke kan overleve på en 80% lønn, så kan man ikke det. Enkelt og greit. Anonymkode: b6180...d6e Moralpreken? Som du ser på regnestykket til en annen person her så er det marginale forskjeller, men med 80% stilling vil du tjene opp andre rettigheter som kanskje du ikke ser her og nå, men når du blir gammel. For eksempel tjenestepensjon. Det er lov å ønske seg å jobbe redusert, men da får man være ærlig om saken og finansiere det selv ;-) det er jo uansett en grense for hvor høyt dagpengegrunnlaget ditt er og hvor lav lønna du er tilbudt nå er, så synes det er rart å argumentere at du ikke greier å leve av 80% stilling :-) 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 Tror veldig få har gått på dagpenger her, for hvis Ts jobber 49% så får hun ikke de resterende 51% fra nav. Ingen som får 100% lønn til sammen ved å gå på nav. Det vil derfor uansett lønne seg å ta den 80% stillingen. Da man bare får ca 60 % av inntekten man hadde. Hvis Ts velger 49% stilling så får hun mindre å leve for. Anonymkode: 1924e...d6b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #10 Skrevet 3. april 2016 Som AB sier her over så blir du jo trekkt det du jobber. Du kommer ikke opp i mer enn 62,4% (ca) på dagpenger uansett på lovlig måte. Så ta den 80% du! Anonymkode: 6bfca...048 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå