Gå til innhold

Eier ikke sult- eller metthetsfølelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 22 år gammel jente som bør gå opp noen kilo i vekt da jeg er undervektig. Problemet mitt er at jeg dessverre ikke eier noen form for sult- eller metthetsfølelse. Det er sjelden at jeg føler meg sulten, og dette resulterer jo i at jeg får i meg for lite mat. Av og til spiser jeg likevel om jeg ikke er sulten (når jeg husker det), og da får jeg heller ikke noen metthetsfølelse etter å ha spist. Jeg føler meg akkurat likedan som jeg gjorde før måltidet. 

Ett eksempel: Idag skulle jeg trene styrke kl 12. Våknet kl 7.30, og da klokka nærmet seg 11 hadde jeg fortsatt ikke spist (fordi jeg ikke var sulten). Spiste likevel siden det føles riktig når jeg skal trene. Etter treningen ble jeg aldri sulten, og rundt kl 17 kom jeg på at jeg ikke hadde spist siden kl 11. Da tvang jeg i meg en banan og en proteinbar. Nå er jeg heller ikke sulten, men vet jo at jeg har fått i meg alt for lite mat, og vurderer derfor å tvinge i meg middag selv om jeg ikke er sulten. 

Synes dette er ganske slitsomt, fordi jeg sjelden husker å spise nok, da jeg har mye å gjøre i hverdagen. Idag har jeg fri, og derfor har jeg "tid til" å tenke over at jeg ikke har spist på lenge. Siden sultfølelsen ikke minner meg på å spise, så får jeg i meg for lite mat. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Frustrerende :(

Anonymkode: fba7b...48a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er kjempe heldig som ikke blir sulten. Jeg har lyst på mat heeeeele tiden og blir aldri mett!!! Jeg er ikke noe særlig overvektig. Har ca 4-5 kilo for mye. Jeg blir gal av at jeg aldri blir mett. Er så sykt press på å være tynn bla bla bla. Uansett så har du et luksus problem. 

Og ja siden du spurte om hjelp. Alarm på mobilen. Faste alarmer. Planlegg hva du skal spise for hele dagen. Noen tips..... stakkars deg...

Anonymkode: f07f7...002

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er kjempe heldig som ikke blir sulten. Jeg har lyst på mat heeeeele tiden og blir aldri mett!!! Jeg er ikke noe særlig overvektig. Har ca 4-5 kilo for mye. Jeg blir gal av at jeg aldri blir mett. Er så sykt press på å være tynn bla bla bla. Uansett så har du et luksus problem. 

Og ja siden du spurte om hjelp. Alarm på mobilen. Faste alarmer. Planlegg hva du skal spise for hele dagen. Noen tips..... stakkars deg...

Herregud, det er faktisk like skadelig å være undervektig som overvektig, og for mange er det like vanskelig å gå opp i vekt som ned i vekt. Det er ikke noe luksusproblem å være undervektig og ikke få i seg nok mat. Det kan rett og slett være farlig, og jeg er så grundig lei av at folk ikke forstår at det kan være en utfordring å legge på seg. Det er respektløst av deg å svare meg på denne måten, og jeg blir faktisk såret når du antyder at det jeg synes er slitsomt i livet og hverdagen min, er et luksusproblem. Ta deg sammen, vær så snill. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, det er faktisk like skadelig å være undervektig som overvektig, og for mange er det like vanskelig å gå opp i vekt som ned i vekt. Det er ikke noe luksusproblem å være undervektig og ikke få i seg nok mat. Det kan rett og slett være farlig, og jeg er så grundig lei av at folk ikke forstår at det kan være en utfordring å legge på seg. Det er respektløst av deg å svare meg på denne måten, og jeg blir faktisk såret når du antyder at det jeg synes er slitsomt i livet og hverdagen min, er et luksusproblem. Ta deg sammen, vær så snill. 

Det jeg mener er ikke at det å være undervektig ikke er farlig. Det jeg mente var at det er et luksusproblem at du bare glemte å spise pga du ikke fikk sult følelse. Jeg drar ikke inn bulimi og anoreksi osv... 

Så du har et luksus problem 

AnonymBruker
Skrevet

Hei Ts!

når du spiser så lite, har du nok en bitteliten magesekk som blir full av veldig lite. Mitt forslag til deg er at du setter alarmer på tlf som går av hver tredje time. Lag deg matplanter slik så du vet hva som skal spises, og slutt å spise teit mat som proteinbarer. Du trenger fullverdig mat hvis du skal legge på deg. Avokado, gode oljer, frø og nøtter som du kan knaske i løpet av dagen... 

Jeg vet ikke om det funker motsatt vei, men jeg syntes vektklubben lagde veldig gode matplanter for meg da jeg skulle gå ned i vekt. Kanskje de gjør det samme hvis du skal opp? Uansett, lykke til! (Og kutt proteinbarer)

Anonymkode: 7ecff...f4b

Skrevet

Antakeligvis blir du ikke sulten fordi du er vant til å spise lite. Metthetsfølelse har ingen ting å gjøre med om man har spist nok. Det du må gjøre er rett og slett å skjerpe deg - sett faste måltidsrutiner med mer mat enn banan og proteinbarer. Spis gjerne matvarer med mye fett, som nøtter, avocado, stek mat i olje/smør for å øke kcal-innholdet uten at volumet blir så mye større. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er ikke at det å være undervektig ikke er farlig. Det jeg mente var at det er et luksusproblem at du bare glemte å spise pga du ikke fikk sult følelse. Jeg drar ikke inn bulimi og anoreksi osv... 

Det er ikke et luksusproblem om man stadig vekk glemmer å spise og man ikke får i seg det man trenger. Dette er tydeligvis et problem TS sliter med daglig, ellers hadde hun jo aldri opprettet tråden. Det er kanskje vanskelig for noen som ikke sliter med det samme å forestille seg, men det å aldri kjenne sultfølelse er faktisk ikke noe ålreit. 

Synes AB over gir deg gode tips, TS. Når magesekken utvides kommer forhåpentligvis sultfølelsen. Det tar tid med nye vaner, men forsøk å vær tålmodig og spis selv om du tygger utover. 

• Liker 3
Gjest summesumbi
Skrevet

Med regelmessig spising/måltider en stund tenker jeg sultfølelsen kommer etterhvert:-) 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe luksusproblem å ikke bli sulten, tvert i mot. Det er mye vanskelgere å tvinge i seg mat når når man ikke har matlyst, enn å la være å spise når man er sulten.

• Liker 3
Skrevet

Å ikke ha matlyst er helt jævlig og ikke ett luksusproblem,når du begynner å bli underernært er det ikke morsomt lenger.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei 22 år gammel jente som bør gå opp noen kilo i vekt da jeg er undervektig. Problemet mitt er at jeg dessverre ikke eier noen form for sult- eller metthetsfølelse. Det er sjelden at jeg føler meg sulten, og dette resulterer jo i at jeg får i meg for lite mat. Av og til spiser jeg likevel om jeg ikke er sulten (når jeg husker det), og da får jeg heller ikke noen metthetsfølelse etter å ha spist. Jeg føler meg akkurat likedan som jeg gjorde før måltidet. 

Ett eksempel: Idag skulle jeg trene styrke kl 12. Våknet kl 7.30, og da klokka nærmet seg 11 hadde jeg fortsatt ikke spist (fordi jeg ikke var sulten). Spiste likevel siden det føles riktig når jeg skal trene. Etter treningen ble jeg aldri sulten, og rundt kl 17 kom jeg på at jeg ikke hadde spist siden kl 11. Da tvang jeg i meg en banan og en proteinbar. Nå er jeg heller ikke sulten, men vet jo at jeg har fått i meg alt for lite mat, og vurderer derfor å tvinge i meg middag selv om jeg ikke er sulten. 

Synes dette er ganske slitsomt, fordi jeg sjelden husker å spise nok, da jeg har mye å gjøre i hverdagen. Idag har jeg fri, og derfor har jeg "tid til" å tenke over at jeg ikke har spist på lenge. Siden sultfølelsen ikke minner meg på å spise, så får jeg i meg for lite mat. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Frustrerende :(

Du er nødt til å spise etter klokka. Du kan ikke vente til du blir sulten. Bestem på forhånd hvor mye du skal spise til hvert måltid. Pass på å få i deg nok kallorier. Etter måltidet kan du drikke energidrikk. XXL har energdrikk med sjokladesmak som smaker ganske godt. Dette skal du ha i deg i tillegg til vanlige måltider, ikke i stedet for. Vær forsiktg med snop og sjkolade. Det kan du bare unne deg etter at du har spist måltider, så du ikke risikerer å spise det i stedet for. Siser man lite, er det ekstra viktig at det du spiser er sunt. 

Du har ikke et luksusproblem, ikke la noen innbille deg det. Du har et problem, og det må du ta tak i. Jeg syns ikke du skal trene styrke før du har lagt på deg noen kg. Kroppen din trenger næringen.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen (bortsett fra du som mener jeg har luksusproblem)! 

Ja, jeg bør vel opprette faste måltider med en plan over hva jeg skal spise til enhver tid, og velge kaloririk, men likevel sunn mat. I tillegg tenker jeg å innføre sjokolade eller annen usunn godis noen kvelder i uka, som jeg spiser etter et fast måltid, slik at jeg på denne måten får i meg ekstra kalorier og går opp i vekt. 

Men hvorfor skal jeg ikke trene styrke? Jeg har hørt at styrketrening er positivt å inkludere med kalorioverskudd når man skal opp i vekt? :)

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen (bortsett fra du som mener jeg har luksusproblem)! 

Ja, jeg bør vel opprette faste måltider med en plan over hva jeg skal spise til enhver tid, og velge kaloririk, men likevel sunn mat. I tillegg tenker jeg å innføre sjokolade eller annen usunn godis noen kvelder i uka, som jeg spiser etter et fast måltid, slik at jeg på denne måten får i meg ekstra kalorier og går opp i vekt. 

Men hvorfor skal jeg ikke trene styrke? Jeg har hørt at styrketrening er positivt å inkludere med kalorioverskudd når man skal opp i vekt? :)

Jeg er ingen ekspert på området, jeg bare uttaler meg av egen erfaring. Da jeg var rundt 20 år, var jeg som deg, hadde ikke matlyst, og var tynn. Jeg slet skikkelig med å få i meg mat. Jeg begynte å trene styrke for å få matlyst. Men jeg fikk ikke matlyst, klarte ikke å spise mer. Resultatet ble at jeg gikk enda mer ned i vekt og måtte kutte ut treningen. Så når du skrev at du trener styrke, kom alle mine varsellamper på. Jeg kan selvsagt ikke vite at det ikke fungerer for deg. Jeg ble bare bekymret ut fra egen erfaring. Men vær forsiktig. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er ganske lite sensitivt å si at en person som tilsynelatende sliter med et problem å si at hun er heldig og hun har luksusproblem! Eier du ikke empati??

Anonymkode: 55899...f3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...